סגור
גג מגזין נשים דסקטופ
מגזין נשים 2024 רוני אלחלל גבעון מנהלת קהילת הנשים Women in Energy
אלחלל גבעון, החודש. "גם אם יום בהיר אחד נגלה שיש 50% נשים במוקדי קבלת ההחלטות, עדיין יהיה מקום לקהילה" (צילום: נמרוד גליקמן)

מגזין
"במשק האנרגיה יש הרבה מאוד הזדמנויות, וכל אחת יכולה לתרום לו בדרכה"

מנהלת קהילת הנשים Women in Energy, רוני אלחלל גבעון, החליטה שהגיע הזמן לפרוץ את החוג הגברי הכמעט סגור של משק האנרגיה. הקהילה שהקימה מעודדת נשים להצטרף לאחד התחומים החשובים והמשפיעים בעולם, מסייעת להן להתקדם מקצועית וכבר מגייסת אותן לקורס דירקטוריות

מי שינסה למצוא גיוון מגדרי במשק האנרגיה בישראל, יגלה עד מהרה שמדובר בקליקה גברית כמעט סגורה. הנתונים העגומים מדברים בעד עצמם: נשים מהוות פחות מ־5% מהמנהלים הבכירים בשוק האנרגיה, וגם בסקטור הציבורי כמעט לא מכהנות בו מנכ"ליות. נתג"ז היא החברה הממשלתית היחידה בתחום האנרגיה שמובילה אשה, יו"ר הדירקטוריון איה אבידור.
לכל כתבות המגזין לחצו כאן
לאחר שנכחה במפגש של פורום העוסק באנרגיה והבחינה בכך שהיא כמעט האשה היחידה בחדר, החליטה רוני אלחלל גבעון שהגיע הזמן לפרוץ את חוג הגברים הסגור ולהכניס נשים לאחד התחומים החשובים והמשפיעים בעולם. היא הקימה את קהילת Women in Energy בישראל, שהיא חלק מקהילת Ignite the Spark, ומטרתה לעודד נשים להיכנס למשק האנרגיה. שנתיים לאחר הקמתה, החל גם משרד האנרגיה לתמוך בה.
אלחלל גבעון, מהנדסת סביבה בהכשרתה, עובדת כראש מחלקת שותפויות במעבדת ESIL לחדשנות בתחום הקיימות הסביבתית, שהקימו יחד חברת EDF renewables (הזרוע הישראלית של חברת החשמל הצרפתית), בז"ן וחברת הכימיקלים הבריטית Johnson Matthey. מעבדת החדשנות משקיעה בסטארטאפים ישראליים בתחומי האנרגיה והאקלים כחלק ממסלול של רשות החדשנות. במקביל, אלחלל גבעון משקיעה זמן רב בקהילה, שכבר נודדת בעולם ומגייסת נשים לקורס דירקטוריות של חברות אנרגיה.
איך נראית הפעילות היומיומית של הקהילה?
"יש לנו את הפלטפורמה והקבוצה הבסיסית שבה הקהילה פעילה, ושם נשים שמחפשות ידע ודיון וגם עבודה אגב, ויכולות לנהל שיח מקצועי. כיוון שיש גיוון מאוד גדול בנשים, הדיונים מאוד פוריים. דרך הקהילה הרבה מאוד נשים מצאו את מקום העבודה הבא שלהן. בנוסף אנחנו עושות אירועים שהמטרה שלהם היא להביא נשים נוספות, לתת להן כלים ולקדם אותן. התחלנו גם לפגוש קהילות מקבילות בעולם או ארגונים שרוצים להכיר נשים מתחום האנרגיה בישראל. בשנה שעברה הוזמנתי לכנס בגרמניה על ידי קהילה אירופית שהפגישה נשים שמנהלות ארגונים כמו Women in Energy או דומות לה מכל העולם.
"דרך שיתוף הפעולה הזה הכנסנו השנה בפעם הראשונה 17 ישראליות לתוכנית מנטורים שמתקיימת באירופה. כלומר, יש היום 17 ישראליות מתחומים שונים שמקבלות מנטורינג מנשים בכירות באירופה. הן זוכות להכיר שוק חדש, להכיר נשים מארגונים שונים, אפילו מארגונים שקיימים מישראל, שלא לדבר על סדרי הגודל של ארגוני האנרגיה באירופה. בוועידת האקלים האחרונה, קופ 28, הוזמנתי על ידי משרד האנרגיה וקיימנו פאנל בינלאומי של נשים שמקדמות את ה־Energy Transition".
ספרי לי על קורס הדירקטוריות שאתן מקדמות.
"קורס הדירקטוריות יהיה בלהב פיתוח מנהלים (גוף של אוניברסיטת תל אביב, ע"מ), גוף מוכר וידוע להכשרת מנהלים בכירים ודירקטורים. יחד עם משרד האנרגיה, חברת החשמל ודוראל אנרגיה השותפות לפרויקט, הוספנו לקורס הדירקטורים (הקיים) תכנים מקצועיים של משק האנרגיה ועשינו לו התאמות. הנשים יהיו ממשק האנרגיה, ובסוף הקורס יהיו כמה עשרות נשים נוספות שיוכלו להגיע למשרות בכירות ולדירקטוריונים של חברות האנרגיה, ובשאיפה, אנחנו גם נראה אותן שם".
למה צריך הכשרה ייחודית לנשים? אני לא חושב שגברים צריכים הכשרה מיוחדת כדי לעבוד במשרות האלה.
"נשים יגיעו עם הידע המקצועי שלהן, הקורס ייתן להן את הכלים הניהוליים ויהיה פה גם נטוורקינג. אני חושבת ששיתוף הפעולה בין משרד האנרגיה לשתי חברות אנרגיה מובילות במשק מאוד חשוב, כי גם הם יוכלו לראות מי בוגרות הקורס ולייצר להן הזדמנויות חדשות. הקורס לפעמים נותן ביטחון עצמי להציע את עצמך למשרות האלה".
איזה סוג מנהלות אתן מחפשות? באיזה שלב בקריירה?
"אנחנו מכוונות לכולן, יש בקהילה מגוון של נשים משלל רקעים ותפקידים. מבחינת שלבים בקריירה, לקהילת Ignite the Spark יש קהילה ייעודית לסטודנטים, והסטודנטיות לרוב נמצאות שם. יש לי שיתופי פעולה עם קהילת Ignite אקדמיה כמו באירועים המשותפים של מפגשים בין סטודנטיות ובוגרות לנשים מובילות במשק האנרגיה. המטרה שלי היא שהן יתחילו בתאים הסטודנטיאליים שלנו, יתחילו כג'וניוריות את הקריירה שלהן במשק האנרגיה, יגיעו לקהילה, ודרכה גם יצמחו הלאה".
נשמע שהקהילה דורשת הרבה עבודה. למה את עושה את זה?
"זה מאוד חשוב לי ואני מקבלת הרבה מהקהילה. בנפשי קיימת יזמת קטנה שרצתה לפרוץ, וזו היתה הדרך שלי. גם עזרו לי הרבה במהלך דרכי, אז זה מעין 'תעביר את זה הלאה'. גם אני רוצה לעזור לאחרות. זה סינרגטי. הקהילה הזאת מייצרת המון סינרגיה ויש לי גם שתי ילדות, גם להן אני צריכה לדאוג. וזה נותן לי באמת הרבה טעם ומשמעות".
מתי את חושבת שתוכלי להגיד "השלמתי את המשימה, המצב כרגע כל כך טוב שיש בנו פחות צורך"?
"אני חושבת שגם אם בעוד מספר שנים המצב יהיה שוויוני ונגלה שיש 50% נשים במוקדי קבלת ההחלטות, עדיין יהיה מקום לקהילה. יהיה צריך לשמור על המצב, ולכן לקהילה תמיד תהיה רלוונטיות".
יש לך מסר לנשים בתחילת דרכן המקצועית?
"במשק האנרגיה יש הרבה מאוד הזדמנויות, וכל אחת יכולה לתרום לו בדרכה. זה באמת אחד התחומים הכי בסיסיים וחשובים בחיים שלנו".