סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו השווה בין הפורעים בחווארה לבין המחאה בתל אביב: ״לא נקבל אלימות״

רה"מ מסר הצהרה לתקשורת במקביל להפגנות הנרחבות נגד המהפכה המשפטית, והשווה בין המפגינים שחסמו כבישים בתל אביב לבין המתנחלים ששרפו בתי פלסטינים בחווארה. הוא סיים בתקווה "שנמצא דרך להידברות"

ברקע ההפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת. "'זכות ההפגנה היא ערך יסוד בדמוקרטיה, אבל חופש ההפגנה איננו חופש לעצור את המדינה'. מי שאמר את זה לפני 20 שנה הוא נשיא העליון לשעבר אהרן ברק. חופש ההפגנה אינו חופש לדרדר את המדינה לאנרכיה".

נתניהו אמר עוד: "אני יודע שיש ביניכם אזרחים רבים אוהבי המדינה שתומכים בלהט ברפורמה המשפטית ואני ויודע שיש אזרחים רבים אחרים, גם הם אוהבי המדינה, שמתנגדים לרפורמה באותו להט אבל בדמוקרטיה יש כללים ברורים איך לנהל את הוויכוח. יש קווים אדומים שאסור לחצות, ואין זה משנה כמה עמוק הוויכוח, כמה הוא סוער וכמה הוא מטלטל את הנפש. הקו האדום החד והברור הוא איסור מוחלט על אלימות ואנרכיה.
"הקוד האדום החד והברור הוא איסור מוחלט על אנרכיה. אתמול בחווארה, מול רצח נורא של שני אחים, אמרתי שלא נסבול מצב שאיש הישר בעיניו יעשה. לא נסבול מצב כזה, אנחנו לא יכולים לקבל אלימות, הכאת שוטרים, חסימות כבישים, איומים על אנשי ציבור ועל בני משפחותיהם, דבר שקורה ממש ברגעים אלה בתל אביב (נתניהו התכוון למחאה מול מספרה בכיכר המדינה בתל אביב שבה שהתה רעייתו). לא נקבל אימת חוקים ולאלימות, לא בחווארה, לא בתל אביב ולא בשום מקום".
בהמשך דבריו התייחס ראש הממשלה נתניהו לתקופת ההתנתקות מעזה ב-2005. "נתתי לכם דוגמאות למה שאסור לעשות במחאה במדינה דמוקרטית, ועכשיו אני רוצה לתת לכם דוגמה הפוכה איך כן לנהוג במדינה דמוקרטית. לפני שני עשורים הוויכוח בתוכנו היה לא פחות סוער ומטלטל וחובק עולם. ציבור שלם שהתנגד בכל נפשו למדיניות הממשלה הרגיש שחרב עליו עולמו.
"לפני כשני עשורים בהתנתקות החליטה ממשלת ישראל לעקור למעלה מ-8,000 ישראלים מבתיהם, להוציא אנשים מקבריהם, להחריב את יישוביהם. מתנגדי מדיניות הממשלה ראו את מפעל חייהם קורס, רבים מהם האמינו בכל ליבם שזאת תחילתו של חורבן הבית השלישי. הם יצאו למאבק ציבורי ונחוש, מאבק ציבורי עוצמתי שהקיף ציבורים גדולים במדינה. המאבק הזה לא חצה קווים אדומים, לא ראינו אז את מה שראינו היום. המפגינים לא הכו שוטרים, לא קראו למרי אזרחי, לא קראו לסרבנות, לא הוציאו את כספם מהמדינה וגם לא הוציאו את דיבתה של המדינה בעולם".
נתניהו הוסיף: "לא קראנו אז להשבתת המשק או חסימת כבישים, לא ניסינו להוביל את המדינה לאנרכיה. אז האופוזיציה בראשותי התנהגה באחריות. היום האופוזיציה מתנהגת בחוסר אחריות. אחת מראשי מפלגות האופוזיציה מצהירה 'יידוי אבנים נגד שוטרים זה לא נעים אבל זה לא נורא'. ראש מפלגה אחר מתדלק את ההפגנות ומתדרך שהוא מכוון להגיע למשבר חוקתי מתוך תקווה שהמשבר החוקתי יוביל למיטוט הממשלה ולבחירות חדשות.
"אני יודע שזה לא כולם ושיש באופוזיציה ובהפגנות קולות אחרים שמתנגדים לקו הקיצוני הזה, קולות שסולדים מקריאות אלימות של קומץ מיליטנטים שממומן על ידי בעלי עניין, כולל גורמים זרים. אני קורא לאנשים האחראים הללו להשמיע את כולם. אני רוצה לומר לכם דבר נוסף: אזרחי ישראל. אם לא נעשה כך המצב ילך ויידרדר, כי אם מוחקים את הקווים האדומים בצד אחד, מחר הם יימחקו גם בצד השני, ומכאן הדרך לתהום של תוהו ובוהו היא קצרה מאוד".
בסיום דבריו אמר נתניהו: "אני מבקש לקרוא לכולנו להקשיב לאסתי יניב, אם הבנים שגורשה מגוש קטיף ושכלה שלשום את שני בניה: ברגע הקשה ביותר בחייה היא קראה לאחדות והיא צודקת. אני שוב קורא להרגעת הרוחות, אני קורא להפסקת האלימות ואני מאמין ומקווה שנמצא דרך בקרוב להידברות ולהסכמות. לא נרים יד איש על רעהו, כי אחים אנחנו. אין לנו דמינה אחרת".