סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבת הממשלה 9.7.23
ראש הממשלה בנימין נתניהו. נהיה אדיש (צילום: GIL COHEN-MAGEN/Pool via REUTERS)

דעה
הדרך היחידה למנוע אסון: בחירות עכשיו

תומכי הרפורמה המשפטית טוענים כי הם הרוב, ולכן מותר להם להנהיג ולהעביר את החוקים שהם רוצים. מנגד, מתנגדי ההפיכה טוענים כי הקואליציה לא קיבלה מנדט לשנות את חוקי המשחק בזמן המשחק. הפתרון היחיד להתנגשות הזו הוא לצאת לבחירות מיד לאחר החגים

מדינת ישראל כמדינה יהודית אמורה להיות אור לגויים. אני בספק אם ישנו אדם אחד המתבונן במה שקורה במדינה בחודשים האחרונים החושב שמדינתנו היא סמל של הצלחה. בכל דירוג עולמי ישראל מתדרדרת. רמת החינוך של הילדים יורדת. דירוג האוניברסיטאות יורד, מרצים שהיו אמורים לחזור מעדיפים להישאר בחו"ל, ומרצים צעירים לוטשים עיניים מעבר לים לשנים הבאות. סטודנטים אומרים שהם חושבים ללמוד באוניברסיטאות באירופה.
דיינו עם הצרות. אבל לא: ההייטק קיבל מכה אנושה וההשקעות בסקטור זה נפלו חזק יותר מאשר בעולם. הצפיפות בערים עולה, הפקקים מתרחבים, וזמן ההמתנה לטיפול בבתי החולים עולה.
דיינו. אבל לא: הפשיעה גדלה, גבולות ישראל בסכנה, ויש כרסום בלגיטימציה של מדינת ישראל.
דיינו. אבל לא: איראן מאיימת והאיום אינו סרק. ישנה התלכדות אינטרסים בין איראן, רוסיה וסין שאמורה להיות הנושא המדיר שינה מכל ראש ממשלה.
דיינו! אבל לא: ביבי אמור למשול ולפתור בעיות אלו, אך הוא רק מוטרד מנושא אחד שהיה מתחת לרדאר בבחירות האחרונות - השינויים המשפטיים. לטפל בסוגייה זו זה כמו להוסיף שמן למדורת הבעיות של מדינת ישראל. מדינת ישראל עולה באש.
אלו העובדות: חצי העם היוצא כל שבוע לרחובות רואה בכל סעיף וסעיף של הרפורמה כירסום מהותי בכוח של הרשות השופטת. מערכת המשפט תאבד את עצמאותה, ולא שומרים על האיזונים בין הרשויות. מבחינתם, זו אכן הפיכה משטרית.
חצי העם השני אינו מרוצה מעצמאות מערכת המשפט ורוצה רפורמה משפטית. חצי העם מתחלק לשלוש קבוצות שונות המשתפות פעולה במרץ. הקבוצה הראשונה היא החרדים אשר רוצים את הרפורמה על מנת לחוקק שהחרדים לא יתגייסו לעולם לצבא, ויחיו על חשבון המדינה. קבוצה יותר קיצונית של החרדים גם חולמת על מדינת הלכה, בלי שוויון לנשים, להט"בים וללא יהודים. הם גם שואפים לאכוף על כולנו שבת, כשרות וחיים לפי תכתיבים של הנהגת אגודת ישראל . במילה אחת, לשנות את אורח החיים במדינה. החרדים רוצים לבטל את כוח הרשות השופטת ולתת את הכוח לבתי דין רבניים. רבנים וחברי כנסת הם שיחליטו על חוקי מדינת ישראל.
קבוצה שנייה היא קבוצת נערי הגבעות וחלק מהמתנחלים, הרוצים לשלוט בשטחים ללא התערבות בג"ץ. כך יוכלו להשתלט על אדמות לא שלהם, ולבנות מאחזים בכל חלקי יהודה ושומרון.
הקבוצה השלישית, חברי מרכז הליכוד, היא קבוצה של אנשים שהושפעו מהדיונים על ישראל השנייה, ובמקום לחזק את מושג ה"מריטוקרטיה" כך שהטובים יותר יתקדמו, הם מעוניינים לקבל את השלטון על ידי קשרים ולא כישורים. לקבוצה זו חשוב לבטל את כוח מערכת המשפט על מנת לאפשר שחיתות ומינויים של חבריהם.
כל הקבוצות הללו התלכדו מתחת לשרביטו של ביבי שנהיה אדיש לחיסול מדינת ישראל, ורק רוצה להמשיך לשלוט, אפילו על מדורה בוערת. ריח השלטון נעים לו יותר מריח הסיגרים שכנראה רופאיו אסרו עליו.
המדינה עולה באש בחיכוכים בין עם המחאה והעם הרוצה הפיכה משטרית. למי לשמוע? מה עושים?
אלו בעד הרפורמה טוענים שהם הרוב, ולכן מותר להם להנהיג ולהעביר את החוקים שהם רוצים. בכל מדיה הם צועקים שהם קיבלו מהעם את הזכות וגם את החובה לחוקק. לכן, החוקים צריכים לעבור.
אלו שנגד ההפיכה טוענים שהקואליציה לא קיבלה מנדט לשנות את חוקי המשחק בזמן המשחק, אלא רק למשול לפי החוקים השרירים היום. לכן, אסור להעביר את הרפורמה.
למי לשמוע? מה עושים? זה נכון שהקואליציה קיבלה את הזכות ואת החובה למשול ולחוקק. אבל ישנן שתי בעיות עיקריות עם הטיעון של תומכי הרפורמה. הראשון הוא שלא ברור שיש להם רוב היום - היה להם רוב רגעי בזמן הבחירות. הם קיבלו 64 מנדטים על בסיס מצע לטיפול ביוקר המחיה ובמונופולים. אבל זו הייתה תוצאה של מרמה ומניפולציות. במילים אחרות, הרוב שנתניהו קיבל אינו פרמננטי, זה היה רוב "טרנזיטורי" כתוצאה משקרים רבים על האופוזיציה, וגם התנהלות חלמאית של העבודה-מרץ. הבעיה השנייה היא שרוב העם מודיע שאינו רוצה את הרפורמה. סקרים מראים שמעל 60% מהנשאלים אומרים שאינם רוצים רפורמה זו.
אז מה עושים? איך לנהל משבר זה? תיאוריית ניהול אסונות כגון שריפות מדגישה שישנן שתי אלטרנטיבות של מדיניות. הראשונה היא מדיניות "אקסטנסיבית" הדוגלת בטיפול בכל מקום, כל הזמן. המדיניות השנייה ה"אינטנסיבית", הדוגלת בטיפול רק באזורים מסוימים תוך שנותנים לאזורים אחרים להישרף כי הם פחות חשובים.
אנו חיים אסון. האש מתפשטת. המדינה ויתרה על טיפול בבעיות שמניתי בהתחלה. היום המחלוקת בעם היא אש בוערת. זה אסון שמביא לחורבן המדינה. זהו הנושא הדורש טיפול מרבי ומידי.
מצד אחד, אם הממשלה תמשיך עם החקיקה, אז תהיה אי-התייצבות של חיילי מילואים רבים. הם יעשו זאת כי זו זכותם שהמדינה לא תשנה את כלליה באמצע המשחק. הם יעשו זאת כי הם לא יוכלו לנסוע לחו"ל בלי הסכנה שייעצרו ויישפטו בהאג. הם יעשו זאת למרות שגדול הסרבנים, ח"כ גולדקנופף, טען ש"זו חוצפה שהם מעזים לסרב להתגייס". מצד שני, איך ייתכן שקבוצת לובשי המדים תשפיע כה רבות על החלטות הממשלה ותמנע את החקיקה? שניהם צודקים.
אז למי לשמוע? מה עושים? בחירות עכשיו! העם איבד את האמון בממשלה. על ביבי לפזר את הכנסת ולהודיע על בחירות מיד לאחר החגים. על תנועת המחאה לעצור ולהכין את עצמה לבחירות. הצבא יחזור להיות מאוחד. ביבי יתקבל אצל ביידן לאחר שיפזר את הכנסת.
זהו הפתרון הטוב ביותר למדינת ישראל העולה באש. זה נכון שביבי יכול להמשיך במלחמת התשה נגד השריפה. הוא יכול לבחור בטקטיקה של מלחמה בכל. אבל בכל פעם שירצה להתקדם, העם יהיה יותר מחולק, האש תאכל את המדינה. ביבי יפסיד הכל, כי הוא נבחר עם רוב טרנזיטורי רגעי. אין לו מנדט להפיכה משטרית. בחירות עכשיו, זה הפתרון. בחירות עכשיו - זו הדרך היחידה למנוע האסון שיחריב את מדינת ישראל.
אליס ברזיס היא פרופסור לכלכלה וראשת מרכז עזריאלי למדיניות כלכלית, אוניברסיטת בר-אילן



לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.