סגור

בלעדי
מנכ"ל מכון היצוא, מינוי פוליטי של נתניהו, יסיים את תפקידו באפריל

גדי אריאלי יצא לחופשה לקראת סיום תפקידו לאחר כהונה בת 5 שנים. מינויו של אריאלי במכון היצוא נחשב לאחד המינויים הפוליטיים המובהקים שהוביל נתניהו. שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, צפויה להוביל את מינוי המנכ"ל הבא של המכון

מנכ"ל מכון היצוא, גדי אריאלי צפוי לסיים את תפקידו לקראת סוף אפריל, כך נודע ל"כלכליסט". בימים האחרונים אריאלי כבר יצא לחופשה לקראת סיום תפקידו וזאת לאחר שהשלים תקופת כהונה של 5 שנים.
שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי צפויה להוביל מינוי המנכ"ל הבא של המכון, והחלטה על כך אמורה להתקבל במהלך השבועות הקרובים ביחד עם מנכ"ל משרדה, רון מלכא. גורם פוליטי המקורב לשרה העריך כי ברביבאי ומלכא שואפים לקדם מינוי מקצועי.
אריאלי כיהן בעבר, במשך תקופה של עשור, בתפקיד מנכ"ל הליכוד. הוא מונה למנכ"ל מכון היצוא בידי ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו ב-2016, בזמן שבו החזיק גם בתפקיד שר הכלכלה והתעשייה.

מינוי פוליטי מובהק של נתניהו

מינויו של אריאלי במכון היצוא נחשב לאחד המינויים הפוליטיים המובהקים שהוביל נתניהו, עת הליכוד היה בשלטון והוא עצמו חבש בו זמנית מספר כובעים, בנוסף לכהונתו בתפקיד ראש הממשלה.
כך, מתוקף הסמכות שהחזיק בה באותם הימים כסגן שר החוץ, נתניהו קידם את מינויו של מנכ"ל מכון הייצוא דאז, עופר זקס לתפקיד שגריר ישראל באיטליה שנחשב תפקיד אטרקטיבי ונחשק בשירות החוץ של מדינת ישראל. לאחר שזקס קיבל את המינוי ופינה את משרת מנכ"ל המכון, נתניהו עשה שימוש בסמכותו כשר הכלכלה והתעשייה כדי למנות לתפקיד את אריאלי.

2 צפייה בגלריה
גדי אריאלי
גדי אריאלי
מנכ"ל מכון הייצוא גדי אריאלי
(צילום: אוראל כהן)

נתניהו, כמו בכירים אחרים בליכוד דאגו לאריאלי גם באוקטובר 2018, כשהתמודד על ראשות עיריית חדרה מטעם הליכוד. באותם הימים הוא קיבל רוח גבית חזקה מנתניהו ומצד בכירים אחרים במפלגה. המאמצים לסייע לבחירתו של אריאלי לא הועילו, ואת רוב קולות הבוחרים קיבל צבי גנדלמן, שנבחר לכהונה שניה בראשות העיר.
לפני כ-4 חודשים מועצת המנהלים של מכון הייצוא בחרה בחברת הכנסת לשעבר, איילת נחמיאס–ורבין ליו"ר המכון במקום אדיב ברוך שסיים את תפקידו. נחמיאס–ורבין כיהנה כחברת כנסת מטעם העבודה בכנסת ה-20 ועמדה בראש שדולת התעשייה. בנוסף היא מכהנת כסגנית נשיא התאחדות התעשיינים ובאחרונה, אושר מינויה לחברה בדירקטוריון של החברה הממשלתית-ביטחונית רפאל, מהלך שקידם שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ.
בעקבות בחירתה של נחמיאס–ורבין ליו"ר מכון הייצוא בידי נציגי התעשיינים, מינוי המנכ"ל צפוי להיעשות בידי הדרג הפוליטי הרלוונטי, כלומר שרת הכלכלה ברביבאי. מדובר בחלוקת סמכויות שנהוגה שנים ארוכות במכון היצוא, בהיותו ארגון ממשלתי – פרטי שמופעל בידי משרד הכלכלה והתעשיינים במטרה לקדם חברות ישראליות שמבקשות לייצא את תוצרתן.
ב-2021 היצוא הישראלי רשם זינוק של 18.5% והסתכם ב-135 מיליארד דולר, כך לפי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה. בשנתיים האחרונות המדינה קיצצה משמעותית בתקציב השנתי למכון היצוא, מכ-50 מיליון שקל לכ-25 עד 30 מיליון שקל בשנה.

2 צפייה בגלריה
איילת נחמיאס ורבין סגנית נשיא התאחדות התעשיינים כנס הסיפוח של כלכליסט 12.7.20
איילת נחמיאס ורבין סגנית נשיא התאחדות התעשיינים כנס הסיפוח של כלכליסט 12.7.20
איילת נחמיאס ורבין
(צילום: יריב כץ)

אריאלי אישר בשיחה עם "כלכליסט" כי סיים את תפקידו ואמר "פעלתי מעל 5 שנים למען הכלכלה והתעשייה בישראל ובשווקים ברחבי העולם והגענו לשיא ביצוא, שהתקרב בשנה האחרונה ל 140 מיליארד דולר. עמדתי באתגרי ניהול לא פשוטים בתקופת הקורונה, לצידם גם אתגרים תקציביים וכעת אני יוצא לדרך חדשה שגם בה אני מתכוון להמשיך ולתרום מכישורי לכלכלת ישראל".
יו"ר המכון, נחמיאס – ורבין מסרה מצדה כי "גדי הוא מנהל עם נשמה גדולה והערכנו מאד את יכולתו לנווט את הספינה במים סוערים. שרת הכלכלה ומועצת המנהלים של המכון יוודאו כי מחליפו של המנכ"ל עונה על האתגרים והצרכים ארוכי הטווח של היצואנים וזאת תוך חיזוק היצוא של ישראל וזאת לצד המינהל לסחר חוץ במשרד הכלכלה".