סגור
בתי עסק בתל אביב זירת הנדלן
בתי עסק בתל אביב. הקרן תעמיד ערבות מדינתית להלוואות שיינתנו על ידי 7 בנקים, ועל ידי 4 נותני אשראי חוץ בנקאיים (צילום: ארווין)

פרסום ראשון
בשורה לעסקים קטנים: קרן הלוואות בגובה 6.5 מיליארד שקל תיפתח בדצמבר

החשב הכללי באוצר ישיק את הקרן לעסקים שמחזורם נמוך מ-100 מיליון שקל בשנה, במקום הקרן הנוכחית מ-2016. הקרן תעמיד ערבות מדינתית להלוואות שיינתנו על ידי 7 בנקים, ועל ידי 4 נותני אשראי חוץ בנקאיים

החשב הכללי במשרד האוצר צפוי להשיק בדצמבר הקרוב קרן הלוואות חדשה לעסקים קטנים (כל עוסק מורשה שמחזורו נמוך מ-100 מיליון שקל בשנה). הקרן תעמיד ערבות מדינתית להלוואות שיינתנו לעסקים קטנים על ידי 7 בנקים (הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי, יהב, מרכנתיל, ירושלים) ועל ידי 4 נותני אשראי חוץ בנקאיים (מקס, ויזה כאל, גמא, BTB).
הקרן החדשה תחליף את הקרן הנוכחית שהחלה לפעול בשנת 2016, והעניקה במהלך השנים ערבות מדינה על הלוואות בהיקף של 8.2 מיליארד שקל, הקרן החדשה תעמיד בשלב הראשון ערבות על כ-6.5 מיליארד שקל, אך ההערכה היא כי המדינה תגדיל את הקרן במידת הצורך.
הקרן הנוכחית שונה באופן מהותי מהקרן הקודמת, הקודמת פעלה רק דרך ארבעה בנקים, ואילו הקרן הזו צפויה לעבוד עם כל 'נותן אשראי' שיהיה מעוניין בכך. העובדה שכעת יהיו גופים פיננסיים רבים יותר שיוכלו להעמיד 'אשראי בערבות מדינה' לעסקים קטנים, צפויה להגדיל את הנגישות להלוואות הללו, לייצר תחרות בין נותני האשראי לעסקים קטנים ובכך להוזיל את הריביות.
הקרן הנוכחית כוללת שינוי בהיקף הבטוחות שהגוף המלווה יוכל לדרוש מהעסק הקטן שלוקח את ההלוואה, אם במכרז הקודם היקף הבטוחות הוגבל לכ-25% מסך ההלוואה, כעת יוכל נותן האשראי לקחת בטוחות בהיקף של לכל היותר 15% מסך ההלוואה. בנוסף, בכוונת החשב הכללי באוצר להעניק תמריצים כספיים לנותני האשראי שיתנו לעסקים קטנים אשראי בתנאים טובים ונוחים יותר. כמו כן, הכוונה היא לייצר שקיפות מלאה ולדווח על הריביות הממוצעות שניתנו לעסקים הקטנים בכל נותן אשראי.
קרן ההלוואות בערבות מדינה נועדה לעודד את פעילות העסקים הקטנים, ולאפשר להם לצמוח ולהוות מחולל תחרות ותעסוקה. הטענה הכלכלית היא כי העסקים הקטנים סובלים מתת-נגישות לאשראי בהשוואה לעסקים גדולים ומבוססים, וזאת בשל העובדה כי נותני האשראי לא יודעים להעריך נכון את הסיכון של כל עסק קטן בנפרד (כשל שוק המכונה בשפה הכלכלית 'אינפורמציה אסימטרית'). מסיבות אלו, המדינה מעניקה לבנקים ערבות של בין 75% ל-85% מגובה ההלוואה לעסקים קטנים, ובכך הבנק נוטל רק חלק מהסיכון של ההלוואה, בנוסף, הבנק לא צריך לרתק הון בגין ההלוואות הללו. חשוב לציין, כי הקרן לא רק מעניקה ריביות טובות יותר, אלא גם מעמידה הלוואות לתקופות זמן ארוכות יותר במקרה הצורך.
הפעילות של הקרן מביאה לכך שהעסקים הקטנים הנוטלים הלוואה דרך הקרן מקבלים הלוואה בשיעור ריבית נמוך בהרבה, העסקים הקטנים הנוטלים הלוואה דרך הקרן מגיעים לריביות ממוצעות של פריים +2.7%, לעומת הלוואות שלא דרך הקרן בשיעור של פריים +7-8%. מטבע הדברים, המדינה נאלצת לממש את הערבות שלה מפעם לפעם, אך עדיין מדובר באחוזים בודדים, כשכ-96% מההלוואות מוחזרות. ועדות האשראי המעניקות את ההלוואות משותפות ל'נותן האשראי' ולחשב הכללי באוצר.
בקרן החדשה יהיו 8 מסלולים (מהם 2 מסלולים חדשים), מסלול כללי (הפתוח לכל העסקים), מסלול עסקים בהקמה, מסלול הון חוזר לטווח קצר, מסלול השקעות בתעשיה, מסלול חקלאים, ומסלול יצואנים. ושני המסלולים החדשים יהיו, מסלול השקעות ירוקות, ומסלול עמותות חברתיות. לכל אחד מהמסלולים תנאי הלוואה שונים, והליך חיתום שונה.
החשב הכללי, יהלי רוטנברג אמר כי "קרנות ההלוואה בערבות מדינה הן כלי סיוע עיקרי של המדינה לעסקים קטנים ובינוניים, אשר מהווים מנוע צמיחה מרכזי במשק. הביקוש להלוואות במסגרת הקרנות מדגיש את שיתוף הפעולה ההדוק בין החשב הכללי למערכת הפיננסית בתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים באמצעות ערבויות המדינה".
סגן בכיר לחשב הכללי, גיל כהן אמר כי "הקרן מסייעת לעסקים הקטנים להתמודד עם צרכי תזרים המזומנים, להשקיע ולהתפתח ובמקביל תביא לשיפור משמעותי של התחרות בשוק האשראי. זאת מכיוון שהיא מאפשרת לראשונה לחברות כרטיסי אשראי, לנותני אשראי חוץ בנקאיים ולחברות אשראי P2P להצטרף לקרן ולהציע הלוואות בערבות מדינה".