סגור
אחיות ב חדר מיון בית חולים מאיר כפר סבא 2016
אחיות בבית חולים, ארכיון (צילום: יוגב עמרני)

דו"ח חדש מגלה: באלו מקצועות כדאי לעבור הכשרה מקצועית?

דו"ח שהוגש למשרד העבודה בנושא הכשרות מקצועיות חושף שבמקצוע הסיעוד השכר זינק בשיעור הגבוה ביותר לאחר הקורס, ואחריו מדורגים מקצועות בתחומי הבניין. מנגד, הכשרות בתחום טיפולי היופי רשמו תשואות שליליות ומחלקן נשללה ההכרה

באילו מקצועות כדאי לעבור הכשרה מקצועית? מדו"ח שהוגש למשרד העבודה עולה כי לאחר ההכשרה השכר בסיעוד זינק בשיעור הגבוה ביותר. מנגד, ההכשרות בתחומי האופנה, הטקסטיל וטיפולי היופי רשמו תשואות שליליות ומחלקן נשללה ההכרה, כלומר לא תתקבל תעודה של משרד העבודה בסופן והן לא יתוקצבו ממשלתית. את הדו"ח חיברו החוקרים אורן תירוש ממכון מאיירס ג'וינט ברוקדייל ונילי בן טובים ממשרד העבודה.
מדיניות הממשלה היא לנסות להגדיל את היעילות הכלכלית של הכשרות מקצועיות ולבטל הכשרות שמשמשות כסוג של העשרה. במסגרת התוכנית הכלכלית ל־2022-2021 קבעה הממשלה תנאי של תוספת שכר ממוצעת של 2% להכרה בהכשרה מקצועית ושל 6% כתנאי לתקצוב. התשואה מחושבת כהפרש בין שכר בוגרי ההכשרות לפני ואחרי הקורס.
מבין 32 אשכולות הכשרות שנבדקו נמצאה ב־21 תשואה גבוהה מ־6%. באשכולות אלה למדו 77% מבוגרי ההכשרות ב־2021. כאמור, התשואה הגבוהה ביותר, 44%, התגלתה במפתיע בקורסי טיפול וסיעוד. הסיבה היא שהם עוזרים לשלב בשוק העבודה נשים ערביות שלא עבדו קודם. אצל מנהלי עבודה בבניין התשואה עמדה על 24%, ואצל מפעילי עגורנים על 19%. הדבר מוסבר בשיפור השכר לבעלי מיומנויות נמוכות יחסית. התשואה לקורס חינוך בגיל הרך היא 12%, כנראה כי הוא משלב נשים בשוק העבודה כמטפלות.


מנהלת מחלקת המחקר באגף אסטרטגיה במשרד העבודה הדס פוקס אומרת שהדו"ח מגלה את היעילות של הכשרות מקצועיות יחסית לאלטרנטיבות של המשתתפים: "הרעיון הוא לתת פתרונות לאנשים שלא מתאימים לאוניברסיטה".
תשואות שליליות נרשמו לקורסי אופנה וטקסטיל (-32%), עיצוב שיער (-20%), טיפוח היד והרגל (-15%), קוסמטיקה (-11%) ואיפור (-%9). החוקרים גילו ש־89% מבוגרי האשכולות בעלי התשואה הנמוכה (שלילית או מתחת ל־6%) הם נשים. לעומת זאת, נשים מהוות 27% מבוגרי האשכולות מעל הרף. פוקס אומרת שחלק מבוגרות ההכשרות לוקחות את התוכנית כהעשרה וחלק "מגלות שלא מתאים להן להיות עצמאיות". לדבריה, יתכן שחלק מההכנסות במקצועות האלה לא מדווחות, אבל משרדי ממשלה לא אמורים להתייחס לכסף שחור. שיעור המשתתפים הערבים באשכולות שמעל הרף היה 40% לעומת 20% באשכולות שמתחתיו.
בעקבות הממצאים ביטל המשרד ב־2023 את ההכרה באשכולות שלא עמדו ברף התשואה: ניהול משרד, טיפוח היד והרגל ואופנה וטקסטיל, שבהם למדו ב־2021 10% ממשתתפי ההכשרות. ביטול ההכרה באשכולות נוספים נמצא בתהליך.
שר העבודה יואב בן צור אמר: "מטרת המחקר לדייק את ההכשרות לצרכי המשק". לדבריו, הדו"ח מוכיח ש"ההכשרות המקצועיות במשרד העבודה מניבות פריון לכלכלה ומסייעות לכלל האוכלוסיות להשתלב בעבודה ולהתאים את השכלתם של העובדים לצורכי המשק".