סגור
לשכת התעסוקה לשכת ה תעסוקה אבטלה
לשכת התעסוקה. נתונים מעודדים במרץ (Photo: Kobi Kuankas)

משבר בהייטק? שיעור האבטלה ירד ל-3.3%, התעסוקה מזנקת

למרות המשבר, שיעור התעסוקה בחודש שעבר שפרסמה היום הלמ"ס עמד על 61.7% - הגבוה ביותר מאז תחילת 2019. שיעור האבטלה ירד מ-3.7% בפברואר לרמה הנמוכה ביותר זה שנה שנחשבת לאפסית

נתונים חיוביים מאוד נרשמו בשוק העבודה בחודש מרץ, למרות המשבר בתעסוקה בהייטק. שיעור התעסוקה (לא כולל חל"ת) עלה בפעם החמישית ברציפות והגיע לשיא של 61.7% - הנתון הטוב ביותר מתחילת 2019. שיעור האבטלה ירד מ-3.7% בפברואר לשיעור נמוך במיוחד של 3.3% במרץ (שיעור האבטלה הנמוך ביותר זה כמעט שנה - באפריל 2022 עמד שיעור האבטלה על 3.1%. ראו גרף למטה). כך עולה מנתוני סקר כוח האדם לחודש פברואר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ב').
יצוין שאתמול פרסמה הלמ"ס כי מספר המשרות הפנויות במשק צנח דרמטית מ-152 אלף במרץ 2022 ל-131 אלף במרץ השנה - ירידה של 21 אלף משרות שהן 14%. נראה אם כן שהירידה במספר המשרות הפנויות נספגת בשלב זה בתעסוקה ומסייעת למנוע עלייה באבטלה. בשלב זה לפחות שני שוקי העבודה של ישראל, זה של ההייטק וזה של הכלכלה השנייה, מתנהגים כאילו אין ביניהם השפעה הדדית. אבל זה כמובן איננו המצב. חגורות הביטחון של המשרות הפנויות נשחקות גם מחוץ להייטק ואם יימשך הכרסום במספר המשרות - ישנו חשש לעלייה באבטלה.
אתר- שעור תעסוקה/אבטלה:


שיעור התעסוקה לא כולל כולל אנשים בחל"ת עלה מ-61.5% בחודש ינואר ל-61.7% בפברואר, שהם 4.32 מיליון מועסקים. שיעור התעסוקה הוא אחוז העובדים מכלל בני ה-15 ומעלה. הוא מעיד על היקף הפעילות במשק. העובדה שהוא ממשיך לעלות למרות ההאטה הגדולה בהייטק היא נתון חיובי מאוד.
במקביל, שיעור האבטלה ירד מ-3.7% שהם 167 אלף איש בפברואר ל-3.3% שהם 149 אלף איש במרץ. זהו אחוז האבטלה הנמוך ביותר מאז אפריל 2022 לאחר שבמהלך התקופה האבטלה טיפסה פעמיים ל-4.3%. אבטלה שמתחת ל-4% נחשבת לאבטלה חיכוכית הדרושה למעברי עבודה ולהעדר אבטלה בפועל. יצוין עם זאת שבבדיקת נתונים מנוכחי עונתיות שיעור האבטלה נותר ללא שינוי על 3.9%, כלומר מדובר בהשפעה עונתית. נתון חיובי עוד יותר: שיעור האבטלה הרחבה הכולל מובטלי קורונה שהתייאשו מחיפוש עבודה צנח מ-4.7% בינואר ל-4.2% בפברואר. כלומר גם בהגדרה הרחבה ביותר של הלמ"ס מתווסף פחות מאחוז אחד של מובטלים.