סגור
Dun's 100

נהריה כסנונית ראשונה

התרעתי לא אחת במשך שנים על כך שמקבלי ההחלטות אינם מעניקים וודאות לתמ"א 38 שכזכור הוחלט עליה ב-2005 כתוכנית לאומית לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה.
העובדה שתוכנית הטלטלה בין אינספור גופים, ביניהם מנהל התכנון במשרד הפנים, הרשות להתחדשות עירונית, מטה הדיור ועשרות רבות של עיריות ורשויות מקומיות, רק הוסיפה כהנה וכהנה לחוסר הוודאות.
באוקטובר האחרון, במהלך ימי הלחימה בעזה, הסתיים בפועל המנדט של תמ"א 38, מה שאומר בפועל שכל יזם או קבלן שמקדם תכנית זו, שם את ממונו על קרן הצבי.
זאת מן הסתם אחת הסיבות, אם לא הסיבה העיקרית, שעיר קטנה יחסית, דוגמת נהריה, המצויה בימים אלה בעיצומם של ימי קרב, קיבלה החלטה גורפת לא לקדם יותר תמ"א 38 וללכת בכל הכוח על הנוסחה החדשה של פינוי ביוני, להלן התחדשות בניינית.
לטעמי זוהי החלטה בהחלט נכונה בתוקף הנסיבות של אי וודאות התמ"א וגם מהווה דוגמא ומופת לעיריות ורשויות מקומיות נוספות.
בנהריה, לפרוטוקול, יש כיום כ-19 אלף יחידות דיור שבהן הבניינית אמורה להוסיף לנהריה עוד ג-29 אלף יחידות דיור. ובמילים אחרות: מספר תושבי העיר הצפונית יגדל פי שלושה(!) כשמדובר בתכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר שהייתה במדינת ישראל אי פעם.
היתרונות של התחדשות הבניינית לעומת החלופות האחרות, תמ"א 38 ופינוי בינוי, הינו בכך שבשונה מהתמ"א, ישודרגו כל התשתיות בכל אותן שיכונים ותיקים שיפונו, זאת בנוסף לבניינים החדשים. מדובר במדרכות רחבות, שצ"פים ופינות נוי, מוסדות חינוך, בריאות, חברה ותרבות, כמו גם מרכזי קניות ובילוי.
ההתחדשות הבניינית גם מאפשרת קיצור בזמן קידום וביצוע הפרויקטים, לפי מתחם או שכונה, זאת לעומת הפינוי בינוי שהיה עורך לעיתים עד עשרות שנים, אם בכלל יוצא לפועל.

1 צפייה בגלריה
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים
(צילום: מנחם עוז)

בדומה לנהריה גם ערים נוספות דוגמת לוד, כפר סבא ועוד החלו בקידום התחדשות בניינית, אולם זה עדיין טיפ ה בים לעומת הפוטנציאל הלא ממוש. חישוב פשוט מראה שאם עיר קומפקטית דוגמת נהריה הצליחה לקדם תכנית ענק המתקרבת ל-30 אלף יחידות דיור, אזי ניתן בנקל להגיע למאות אלפי יחידות דיור ואולי אף למעלה מכך.
ושאלת השאלות: האם זה אומר שתמ"א 38 והתיקה והטובה נקברת קבורת חמור?
ובכן, דעתי הנחרצת הינה שעם כל היתרונות הגלומים בהתחדשות בניינית, והם ללא ספק רבים, אסור בשום פנים ואופן לנטוש את תמ"א 38.
יתרונות התמ"א הינם בראש וראשונה בזמינות הגבוהה יחסית וביכולת לבצע הרבה פרויקטים תוך שנים מעטות. כמו כן בל נשכח כי קיימים במדינת ישראל הרבה מאוד מתחמים, ובמיוחד שכונות ובניינים שנבנו החל משנות ה-70 ואילך, שבהם לא ניתן לבצע פינוי בינוי/התחדשות בניינית ועל כן הם יעמדו כאבן שאין לה הופכין וללא ממ"דים, אם חלילה לא יאפשרו בהם את ביצוע בתמ"א.
ולסיכום: שאפו גדול לנהריה, אבל אנא, לא על חשבון התמ"א 38!
*כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"
d&b – לדעת להחליט