סגור
פועל ב מפעל ייצור פס ייצור ב מפעל מיטרוניקס
הטבת מס בגובה של 15% מההכנסה לפועלי ייצור (צילום: אלעד גרשגורן)

ועדת הכספים האריכה הטבת מס ייחודית שניתנת לעובדי משמרות במפעלי ייצור

בהתאם, עובדי משמרת שנייה ושלישית במפעלי ייצור יקבלו זיכוי מס בגובה של 15% מהכנסתם בגין העבודה במשמרות. מדובר בהטבת מס שמוארכת בקביעות כהוראת שעה מאז 1986. יו"ר התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "בתקופה הזו של מחסור בכח אדם, וקושי לגייס ידיים עובדות, ההטבה הזו נחוצה במיוחד"

ועדת הכספים החליטה להאריך את הטבת המס הייחודית שניתנת לעובדי משמרות במפעלי ייצור. מדובר בהטבת מס שניתנה לראשונה ב-1986 כהוראת שעה, ומאז מוארכת בקביעות. בשל חילופי השלטון, פג התוקף של ההטבה בפברואר האחרון, וכעת חודשה עד לסוף 2024, כשהיא תחול באופן רטרואקטיבי מפברואר האחרון. על פי ההטבה, עובדי משמרת שנייה ושלישית במפעלי ייצור (משמרות המתחילות ב-14 צהריים ונמשכות שש שעות ומעלה) יקבלו זיכוי מס בגובה של 15% מהכנסתם בגין העבודה במשמרות. כך לדוגמה, עובד משמרות שחבות המס שלו עומדת על 1,000 ש"ח בחודש, אך הוא מכניס כ-6,600 מעבודה במשמרות, הרי שהוא יהיה פטור לגמרי מתשלום מס. ההטבה מוגבלת לכ-1,000 ש"ח בחודש. והיא לא ניתנת לעובדים ששכרם גבוה מכ-11 אלף ש"ח בחודש.
הטבת המס הזו נועדה לתמוך בתעשיית הייצור בארץ, ולגרום לכך כי שכר העבודה של עובד ייצור יהיה גבוה יותר. כדאי להדגיש, מדובר בהטבה ייעודית לעובדי משמרות בייצור, עובדי משמרות במגזר השירותים (בתי מלון, מסעדות, חנויות, ועוד) לא זכאים להטבת המס הזו. יו"ר התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר לכלכליסט: "בתקופה הזו שיש מחסור בכח אדם, וקושי לגייס ידיים עובדות, ההטבה הזו נחוצה במיוחד".
מדובר בהטבת מס זולה יחסית, שמוערכת בכ-160 מיליון שקל בכל אחת משנות התקציב הקרובות, אך מכיוון שבאוצר ידעו כי סוף ההטבה להיות מוארכת, הם לקחו את אובדן ההכנסות הזה בחשבון, כך שלשם אישור ההטבה לא היה צורך בהצבעה על מקור תקציבי. למרות שהאוצר לא הביע התנגדות פומבית למהלך, הרי שבחוברת 'עיקרי התקציב' של משרד האוצר אוהבים להשתמש בהטבת מס זו בכדי להדגים את הבעייתיות המרכזית שיש בהטבות המס, והיא היעדר דיון ציבורי, והקושי לבטל את ההטבות.
כמו כן מדובר בהטבה שמוגבלת רק לעשירונים 5 עד 8, כך שהעשירונים העליונים לא נהנים ממנה. עם זאת, ניתוח מגדרי של ההטבה מלמד כי למעלה מ-85% מהטבת המס הזו מופנה לגברים, כנראה שהדבר קשור לכך ששיעור הנשים העובדות בעבודות הייצור נמוך מזה של גברים.
במהלך הדיון בועדת הכספים, קרא יו"ר הוועדה משה גפני להפוך את ההטבה לקבועה ואמר "אני מבקש להבין למה זו לא הוראה קבועה?", לקריאתו הצטרפו גם ח"כ ולדימיר בליאק, אורית פרקש הכהן, וגורמי התעשיה שנכחו בדיון. עם זאת, חשוב להדגיש כי הקריאה להפוך את הטבת המס לקבועה מעמיקה את חוסר הדיון הציבורי סביב הטבת המס, והופכת את הטבת המס לכמעט בלתי הפיכה. זאת בניגוד להמלצות הכלכלנים ואנשי המדיניות הציבורית, הסבורים כי יש להשתמש בכלי של הטבות המס מעט ככל שניתן, בכדי לא לעוות את הקצאת המקורות בשוק. וגם אם בוחרים להשתמש בכלי הזה, הרי שיש לוודא שמתקיים עליו דיון ציבורי לפחות כמו סעיף תקציבי דומה.
באופן מפתיע, גורמי המקצוע מרשות המסים העדיפו את היעילות האדמיניסטרטיבית ואמרו בדיון כי "אנחנו לא מתנגדים להפיכתה להוראת קבע. האם לעשות את זה להוראת קבע זה לא תשובה שלנו, אבל מבחינתנו אנחנו אפילו מעדיפים שזה יהיה הוראת קבע", זאת מכיוון שמבחינה טכנית קל יותר למערכות לעבוד עם הטבת מס קבועה מאשר עם הטבת מס שתלויה ועומדת מדי שנה.