סגור
יצחק וסרלאוף שר הנגב הגליל והחוסן הלאומי
השר יצחק וסרלאוף (צילום: עמית שאבי)

בלעדי
על חשבון הרזרבה: עוד תקציבים לחרדים ולמשרד של וסרלאוף

בוועדת הכספים התברר כי רבע מיליארד שקל נוספים הוכנסו ברגע האחרון לתקציב 24' על חשבון הרזרבה: 74 מיליון למוסדות החרדיים ו־169 מיליון למשרד של וסרלאוף. עוד מיליארד שקל של כספים קואליציוניים מחכים לחוות דעת משפטית

הממשלה מרוקנת את הרזרבה בתקציב המדינה, סעיף תקציבי המשריין כספים לא צבועים לטובת הוצאות בלתי צפויות, בכרבע מיליארד שקל לטובת תקציבים נוספים לחרדים ולטובת המשרד לפיתוח הנגב והגליל בראשות השר יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית). 74 מיליון שקל יועברו לצורך הגדלת תקציבים למוסדות החרדיים המקורבים ליהדות התורה וש"ס, ו־169 מיליון שקל יתווספו למשרדו של וסרלאוף, שתקציבו ב־2024 יגיע בעקבות זאת ל־622 מיליון שקל.
בנוסף, כמיליארד שקל של כספים קואליציוניים ממתינים בסעיף הרזרבה עד לקבלת חוות דעת משפטיות לצורך העברתם למוסדות החרדיים ולחינוך הממלכתי דתי.
משרד האוצר הגיש לוועדת הכספים "דפי החלפה" המתייחסים בעיקר לשינויים בתקציב בעקבות הקצאת כספים קואליציוניים. דפי ההחלפה כשמם כן הם: מחליפים את דפי התקציב שנכללו בהצעת חוק התקציב המעודכן ל־2024, שאושרה בקריאה הראשונה.
ועדת הכספים תקיים השבוע דיונים מרתוניים בהצעת התקציב המעודכן במגמה לאשרה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית עד ליום רביעי או חמישי. הקואליציה מתכננת להגיש את התקציב לאישור בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא. המועד המקורי שבו אמורה היתה הכנסת לאשר את התקציב היה 19 בפברואר 2024.
לפי דפי ההחלפה שהונחו על שולחן הוועדה, מעיין החינוך התורני המקורב לש"ס יקבל תוספת של 14 מיליון שקל ותקציבו יגיע לכמיליארד שקלים. החינוך עצמאי המקורב ליהדות התורה יקבל תוספת של 27 מיליון שקל ותקציבו יגיע ל־1.825 מיליארד שקלים. תקציב תרבות יהודית יהנה מתוספת של 33 מיליון שקל ויעלה ל־150 מיליון שקל.
רכזת מאקרו באגף התקציבים, תמר לוי בונה, גילתה בתשובה לשאלות ח"כים בוועדה כי כספים קואליציוניים בהיקף כולל של 1.057 מיליארד שקלים לא נכללו בסעיפים הרלבנטיים בתוך תקציב משרד החינוך. הסיבה לכך היא שטרם התקבלו לגביהן חוות דעת משפטיות שיאפשרו את העברתם. מכיוון שמדובר בכספים קואליציוניים יש צורך בקבלת חוות דעת משפטית של המשרד הנוגע בדבר.
לדבריה, ככל שיתקבלו חוות דעת כאלה, "יוגשו דפי החלפה לוועדת הכספים לפני אישור התקציב . אם חוות הדעת לא יתקבלו עד לאישור התקציב בוועדה אזי לאחר אישור התקציב המליאה, ולאחר קבלת חוות דעת משפטיות, יועבר הכסף דרך הגשת פניות לשינויים תקציבים לוועדת הכספים".
לוי בונה הוסיפה כי "תקציב החינוך עתיר בכספים קואליציוניים. הסוגיות הרלבנטיות שטרם הגיעו אליהן חוות דעת משפטיות: אופק חדש (לצורך תשלום תוספות שכר למורות בסמינרים החרדים) - 590 מיליון שקל. תקציבי החינוך הממלכתי דתי - 88 מיליון שקל. מעיין החינוך התורני (המקורב לש"ס) - 60 מיליון שקל. תמרוץ וטיפוח במוסדות הפטור החרדים ובמוכש"ר (מוכר שאינו רישמי) - 105 מיליון שקל. סעיפים נוספים: נוער בסיכון דרך החברה למתנ"סים – 31 מיליון שקל. עדכון ערך שעה במוסדות - 26 מיליון שקל. בינוי פנימיות ביהודה ושומרון - 23 מיליון שקל. סעיף תרבות יהודית ברשויות המקומיות 17.6 מיליון שקל. הכרה בתשלומי הורים 102.5 מיליון שקל, וחינוך טכנולוגי בסמינרים 15 מיליון שקל".
עוד עולה מהנתונים החדשים שהוצגו לח"כים כי תקציב מטה משרד רה"מ גדל ב־42 מיליון שקלים ל־189 מיליון שקל. בתוך כך, מדפי ההחלפה התברר כי הממשלה מגדילה ב־17.5 מיליארד שקל את ההרשאה של מערכת הביטחון לביצוע התקשרויות בתקציב המעודכן ל־2024. במקביל הוקטנה הרזרבה בתקציב ב־16.6 מיליארד שקל.
הגדלת רוב ההרשאה הוסברה ב"הוצאות ביטחוניות" בלא פירוט. הפירוט יימסר לוועדה המשותפת לוועדת הכספים וחוץ וביטחון העוסקת בתקציב הביטחון. בעקבות ההגדלה, כלל ההרשאה להתחייב של מערכת הביטחון בתקציב המעודכן תעמוד על 87.4 מיליארד שקל.
עוד עולה כי הוגדלה ההרשאה להתחייב של מערכת הביטחון ב־2.5 מיליארד שקלים להוצאות חירום אזרחיות כך שתעמוד על 3 מיליארד שקלים. לסעיף מרכיבי ביטחון תחת תקציב משרד הביטחון הוגדלה ההרשאה להתחייב ב־2.5 מיליארד שקלים ל־2.88 מיליארד שקלים. לתקציב מיגון העורף נוספה הרשאה להתחייב של מיליארד שקלים, כך שתגיע ל־1.1 מיליארד שקלים.

לחץ של החרדים להכניס לבסיס התקציב

זהו השבוע הקריטי של התקציב המעודכן. עד לאישורו בוועדת הכספים לוחצות המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה וכן הציונות הדתית להכניס יותר כספים קואליציוניים למוסדותיהם לבסיס התקציב. לצורך כך יש צורך בחוות דעת משפטית של המשרד הנוגע בדבר. ככל שהיא תתקבל לפני ההצבעה בוועדת הכספים אזי הכספים הקואליציוניים הללו יהיו בתוך בסיס התקציב ל־2024 וכך באופן אוטומטי יהיו חלק מהתקציב גם בשנים הבאות. כתוצאה מכך, ייבלעו בעצם הכספים הקואליציוניים בתוך התקציב הגדול, ולא יהיה צורך בכל שנה לקבל חוות דעת משפטיות להעברתם.
כפי שנחשף באתר "כלכליסט", שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כבר הצליח להכניס לבסיס התקציב כספים קואליציוניים בהיקף של 2 מיליארד שקלים. זאת מלבד מיליארד השקלים שעליהם דיווחה לוי בונה. בסך הכל הכספים הקואליציוניים בתקציב המעודכן עומדים על כ־5.7 מיליארד שקלים.
הגדלת התקציבים לחרדים על חשבון הרזרבה זכתה לביקורת ח"כים מהאופוזיציה. ח"כ נעמה לזימי (עבודה) אמרה כי "במקום לעודד את החינוך ממלכתי-ציבורי המפוקח שמלמד ליבה, נקבל יותר חינוך פרטי מפלגתי, שאינו מפוקח ואינו מלמד ליבה. לא ניתן לזה לקרות ולא נהסס גם לגשת לבג"ץ אם לא נמצא פתרונות לעניין". ואילו ח"כ חנוך מילביצקי (ליכוד) איים להצביע נגד. הוא מתח ביקורת על סמוטריץ' וטען כי הוא מתנהג ב"התעמרות וזילזול. אם מישהו חושב שנרים את האצבעות כמו תוכים טועה. התקציב הזה פוגע בשכבות החלשות".
בתשובה לשאלות הח"כים מהאופוזיציה לזימי וגלעד קריב (עבודה), ולדימיר בליאק ונאור שירי (יש עתיד), השיב נציג משרד החינוך דוד מזרחי כי יוטל פיקוח על המוסדות החרדיים שהמורות בו יקבלו תוספת שכר לפי הסכם אופק חדש. הכוונה היא לדרוש פיקוח על המוסדות החרדים, בקרה, ומדידת ההישגים של התלמידים במבחני המיצב. לנוכח קשיים בביצוע התנאים הללו יש התדיינות כעת בעניין מול משרד המשפטים. בעניין אחר מסרו מזרחי ונציגי האוצר כי לא תהיה פגיעה בתקציבי תנועות הנוער.