סגור
BP תחנת דלק
תחנת דלק של BP (גטי)

ענקית האנרגיה הבריטית BP ו-eni האיטלקית יחפשו גז במים של ישראל

שתי החברות הן בין 6 חברות שעליהן הכריז משרד האנרגיה כזוכות ב-12 רישיונות חיפוש חדשים של גז טבעי במים הטריטוריאליים של ישראל. גם רציו וניו מד של יצחק תשובה זכו ברישיונות. התוצאות הן חלקיות וזוכות נוספות יוכרזו על ידי משרד האנרגיה בהמשך

חיפושי הגז במים הכלכליים של ישראל יוצאים לדרך, וחברת ענק בינלאומית מצטרפת לסבב החיפושים. הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות מכריז היום (יום א׳) על הזוכים בהליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי במימי ישראל בשני מקבצים.
12 רישיונות הוענקו ל-6 חברות, בהן 4 חברות חדשות במשק האנרגיה הישראלי, שתיים מתוכן מהחברות המובילות בעולם בהן ענקית האנרגיה הבריטית BP ו-eni האיטלקית הפועלת גם במצרים. ההחלטה נוגעת לשניים מתוך ארבעה מקבצים. דיון בהצעות שהתקבלו בשני המקבצים האחרים יתקיים בהמשך.
התוצאות הוצגו בשבוע שעבר בפני מועצת הנפט, אשר המליצה על העברתן לממונה על ענייני הנפט במשרד לקבלת החלטה. במקבץ G-6 רישיונות יוענקו ל-eni כחברה מפעילה, ולדנה פטרוליום ורציו. במקבץ I - 6 רישיונות יוענקו ל-SOCAR – מאזרבייג'ן כחברה המפעילה, ול-BP הבריטית וניו-מד של יצחק תשובה (דלק לשעבר).
במשרד האנרגיה טוענים כי ״ככל שיימצא גז טבעי ברישיונות החדשים, יוביל הדבר לגיוון הספקים, ולהגברת התחרות במשק הישראלי״, וכי מענקי חתימה בסכום של למעלה מ-15 מיליון דולר ישולמו לאוצר המדינה.
במסגרת ההליך התחרותי הרביעי שייצא לדרך בסוף השנה שעברה, הוצעו ארבעה מקבצים של רישיונות חיפוש. ההחלטה לשווק את השטחים במקבצים של רישיונות, נועדה לאפשר התאמה נכונה יותר של אזורי החיפוש למבנים הגיאולוגיים הקיימים בים אשר עשויים להכיל משאבים טבעיים. ההליך הינו המשך ישיר של הליכי פתיחת הים לחלוקת רישיונות לחיפושי גז טבעי שהחלו לפני כשמונה שנים, במסגרתם הוענקו 18 רישיונות לחיפושי גז טבעי ונפט ונקדחו כבר 4 קידוחי אקספלורציה.
על פי עקרונות ההליך התחרותי הנוכחי, רישיון חיפוש יינתן למשך תקופה של 3 שנים. במהלך התקופה, בעלי הרישיון יבצעו את תכנית העבודה עליה התחייבו, שעיקרה בחינת פוטנציאל גילוי הגז הטבעי בשטח שקיבלו. לאחר ביצוע תכנית העבודה יכול בעל הרישיון לבקש ארכה לשנתיים נוספות, בתנאי שיגיש תכנית עבודה הכוללת ביצוע קידוח בלפחות אחד מהרישיונות במקבץ ותוכנית עבודה נוספת, שתאושר על ידי הממונה לענייני הנפט במשרד האנרגיה והתשתיות, ברישיונות האחרים. לאחר ביצוע קידוח אחד לפחות ועמידה בכלל תכניות העבודה, ניתן יהיה להאריך את תקופת הרישיונות במקבץ בשנתיים נוספות, עד מקסימום 7 שנות רישיון, כפי שנקבע בחוק הנפט.

גרינפיס: העיסוק בנושא בשעת מלחמה הוא מחטף

בארגוני הסביבה טוענים כי העיסוק של משרד האנרגיה בנושא בשעת מלחמה הוא ״מחטף״, שכן קידוחי הגז והנפט במים הכלכליים של ישראל מהווים נושא שנוי במחלוקת. בנוסף, מזכירים בארגוני הסביבה כי חברת הגז והנפט BP אחראית לאחד האסונות הסביבתיים הגדולים שהתרחשו בעולם, האסון במפרץ מקסיקו בשנת 2010.
״הבחירה בחברות הזוכות וחלוקת השטחים במים הכלכליים של ישראל התקבלה לאחר דיון סגור של מועצת הנפט, בעוד אחדים מחברי המועצה נמצאים במילואים ונציג אחד של המשרד להגנת הסביבה טרם מונה״, אומרת דנה כהן ראש תחום אנרגיה ואקלים בגרינפיס ישראל.
״קבלת ההחלטה בעת הזו מחדדת ביתר שאת את הסיכונים של המכרז בכל הנוגע לביטחון אנרגטי. כל אסדת גז חדשה בים מוסיפה סיכונים לדליפות, לתקלות, ומהווה נקודת תורפה נוספת שעלולה להפוך לכלי נשק מסוכן בעת תקיפה או לחימה, כאשר כבר כיום מדינת ישראל משקיעה מיליארדים באבטחת אסדות הגז. לכן הרחבת משק הגז לא תשפר את החוסן האנרגטי של ישראל – אלא תפגע בו. דוגמה לפגיעות הנובעת מהישענות על דלקים היא אסדת הגז תמר, שהושבתה מאז תחילת הלחימה, בשל היותה יעד אסטרטגי לתקיפה. בעוד בצל הלחימה נדמה כי העולם עצר מלכת, חשוב לזכור כי רק השנה סבלנו מגלי חום, הצפות וסופות במימדים חסרי תקדים, כאשר לחלק מהחברות הזוכות תפקיד מרכזי בתידלוק משבר האקלים, כמו גם חלק באסונות הנפט הגדולים בהיסטוריה״.