סגור
מתקן אגירת חשמל
מתקן לאגירת חשמל בערבה (צילום: ארז עוזיר)

פרשנות
הממשלה מציגה: חשמל כשר לפני תחנות כוח בגוש דן

ביום ראשון תצביע הממשלה על ההחלטה להקים מתקן חשמל כשר בבני ברק; לעומת זאת, ההחלטה החשובה יותר - הקמת תחנות כוח באזור המרכז - שוב נדחתה

במשרד האנרגיה, בראשות השר ישראל כץ, היו עסוקים השבוע בהכנת ההחלטות לישיבת הממשלה ביום ראשון, החלטות שיעצבו את שוק החשמל שנמצא במשבר חמור.
ההחלטה החשובה ביותר שהיתה אמורה לעלות להצבעה בממשלה היא אישור הקמה של תחנות כוח חדשות במרכז הארץ. ההחלטה מתעכבת כבר שלוש שנים, בעיקר בשל לחץ של ראשי הערים במרכז שמסרבים להקים תחנות כוח בשטחן.
במקביל עבדו במשרד האנרגיה על התוכנית שתאפשר לחברת החשמל להקים מתקן חשמל כשר (מתקן אגירה) בבני ברק. מדובר בסוללות גדולות שניתן להטעין אותן במהלך השבוע ולפרוק בשבת. אמנם הרעיון של חשמל כשר באמצעות מתקני אגירה קיים כבר כמה שנים, ואולם ההצעה לערב בפרויקט את חברת החשמל עלתה רק בחודשים האחרונים.
אתמול לקראת 21:00 נפלה ההחלטה - רק הצעה אחת מבין השתיים תעלה להצבעה בממשלה. ולא, זו לא ההחלטה שמחכה כבר שלוש שנים, ואשר עיכובה מגדיל את הסכנה להפסקות חשמל בגוש דן. ההצעה שתעלה היא דווקא זו שתאפשר לחברת החשמל להקים מתקן חשמל כשר בבני ברק.
חשוב לציין, אין פסול בהקמת מתקני החשמל הכשר, להיפך. חלק מהאוכלוסייה החרדית משתמשת כיום בגנרטורים מזהמים, יקרים, לא חוקיים ולא בטיחותיים כדי לספק לעצמה חשמל שלא הופק על ידי יהודים בשבת. מתקני האגירה בטיחותיים בהרבה מהגנרטורים, ויוקמו בהליכים מכרזיים חוקיים. עם זאת, מדובר במוצר פרימיום - ועל מוצרים כאלו מי שצריך לשלם הוא מי שצורך אותם, ולא כלל הציבור.
בפרויקט החשמל הכשר לחרדים יש לא מעט כדאיות כלכלית, ולכן יזמים פרטיים מחכים בתור. הבעיה היא שלפי תוכניתו של כץ, חברת החשמל תוכל להקים את המתקן בבני ברק, ותחויב למכור אותו תוך שלוש שנים במסגרת "פיילוט חד פעמי". מדובר בחברה ממשלתית שהכנסותיה מגיעות מכלל הציבור, מה שמעלה חשש לסבסוד צולב – כלומר שכל הציבור ישלם על מוצר הפרימיום.
בהצעת ההחלטה אמנם נקבע כי התוכנית שתאושר על ידי רשות החשמל תמנע סבסוד צולב, אך היא לא כוללת פירוט של המנגנון הזה. מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר טוען שהקמת הפרויקט בבני ברק תמומן מתקציב חברת החשמל – אבל אם יש עודפי תקציב בחברה ממשלתית, למה הם מיועדים לשרת ציבור מסוים?
חשש נוסף שעולה מהתערבות חברת החשמל בפרויקט הוא היכולת שלה להשיג שליטה על שוק חדש שרק מתחיל להתפתח. אמנם בתוכנית של כץ נכתב כי מדובר באישור של פרויקט אחד בלבד במסגרת פיילוט, אבל במשרד סירבו להתחייב לכך שלא יאשרו לחברת החשמל להקים מתקני חשמל כשר נוספים.