סגור
 בן גביר  גלי בהרב מיארה ו יעקב שבתאי
בן גביר, בהרב מיארה ושבתאי. דורשת לקיים שימוע למפקד מחוז תל אביב (צילום: שלו שלום, יואב דודקביץ, אביגיל עוזי)

היועמ"שית נגד בן גביר: יש לקיים שימוע למפקד מחוז ת"א ולבחון מחדש את ההחלטה להדיחו

בהודעה שהוציאה גלי בהרב מיארה נכתב כי "תהליך קבלת ההחלטה להדיח את עמי אשד חרג מדרך העבודה המקובלת ויש חשש משמעותי שנפלו פגמים בתהליך קבלת ההחלטה". לדבריה, "התנהלות זו עלולה לפגוע בתפקוד ובעצמאות המשטרה"

חודש אחרי שבלמה זמנית את הדחתו של מפקד מחוז תל אביב במשטרה ניצב עמי אשד והביאה להקפאת המהלך, הנחתה היום (ב') היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה את מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי לקיים שימוע לאשד ולבחון מחדש את ההחלטה על ההדחה.
בהודעה שהוציאה היועמ"שית היא מציינת כי "יש לקבל החלטה חדשה בנוגע להעברתו של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד מתפקידו. על ההחלטה החדשה להתקבל לאחר שתינתן לקצין הזדמנות להשמיע את עמדתו, ולאחר שקילה מחדש של השיקולים הרלוונטיים בהתאם לנהלי המשטרה ולהסדרים המקובלים לעניין זה".
כזכור, במהלך חודש מרץ לאחר עוד יום הפגנות סוער שבמהלכו חסמו המפגינים נגד המהפכה המשטרית את נתיבי איילון, ולאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא היה שבע רצון מכך שהמשטרה הכילה את האירוע, הודיע בן גביר בשעת ערב, כשההפגנות עוד מתקיימות על "סבב מינויים במשטרה", כאשר שם אחד בלט במיוחד: מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד, שמנהל בחודשים האחרונים את טיפול המשטרה בהפגנות בתל אביב, לדבריו הוחלט שהוא יודח ויוזז לתפקיד ראש אגף ההדרכה.
בעקבות כך התעוררה סערה ציבורית, וכבר למחרת בלמה היועמ"שית את המהלך כשכתבה למפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, שעליו "להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של ניצב אשד, עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב" – דבר ששבתאי עשה מייד. המפכ"ל אף הודה בהמשך בטעות בשיקול הדעת שלו, בעיקר בכל הקשור לעיתוי המהלך.
הנושא נדון מאז מבחינה משפטית על ידי המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, עמית מררי וגיל לימון, ובין היתר הובאו עמדותיהם של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שעמד מאחורי ההדחה, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ששיתף עמה פעולה לפני שחזר בו, וגורמי המקצוע והמשפט הרלוונטיים במשרד לביטחון לאומי ובמשטרת ישראל.
בימים הקרובים אמורה היועמ"שית גם למסור את תגובתה לעתירה למתן צו ביניים כנגד הדחתו של אשד, אשר הגישה התנועה לאיכות השלטון. אשד מצידו אינו מתכוון להישאר במשטרה באם יוחלט לבסוף להזיזו מתפקיד מפקד המחוז, ואמר זאת למקורביו בשבועות האחרונים.
על פי הודעת היועמ"שית, "במסגרת הבחינה עלה כי תהליך קבלת ההחלטה חרג מדרך העבודה המקובלת וכי יש חשש משמעותי שנפלו פגמים בתהליך קבלת ההחלטה".
במשרד היועמ"שית מציינים חלק מהפגמים בהחלטה על ההדחה, ביניהם: החלטתו של השר בן גביר לפרסם את ההחלטה על העברתו מתפקיד של ניצב אשד במהלכן של ההפגנות שהתקיימו ברחבי הארץ, לרבות בתל אביב, לאחר שהשר הודיע על אי שביעות רצונו מהתנהלות המשטרה. עוד ציינו כי ההודעה נמסרה לניצב אשד בשיחה טלפונית, כשמיד אחריה נמסרה הודעה באמצעי התקשורת, כי ההחלטה פורסמה מוקדם באופן משמעותי מהמועד בו תוכנן להיערך סבב המינויים (לאחר סיום חודש הרמדאן) ולפני שנבחר מחליף לתפקיד מפקד המחוז, וכי לא ניתנה לניצב אשד הזדמנות נאותה להשיב לטענות בעניינו. כל זאת, זמן קצר לפני חודש הרמדאן, בו ישנה הערכות משטרתית מיוחדת.
"לאור הממצאים שעלו במסגרת הבחינה", נמסר מטעם בהרב מיארה, "הגיעו המשנים ליועצת המשפטית לממשלה לכלל מסקנה כי עיתוי פרסום ההחלטה ודרך ביצועה, מעלים חשש לקשר סיבתי בין חוסר שביעות רצון של השר מאופן פעולתה המקצועי של משטרת מחוז תל אביב, בפיקודו של ניצב עמי אשד, בהקשר הקונקרטי של אירועי המחאה בתל אביב, אשר כוונו נגד הממשלה, לבין ההחלטה להעבירו מתפקידו".
בהרב מיארה מסכמת את הודעתה באופן תקיף וכותבת כי "להתנהלות זו עלול להיות אפקט מצנן והיא עלולה לפגוע בתפקוד ובעצמאות המשטרה, בפרט בהקשרים הרגישים ביותר של שמירת חופש הביטוי והגנה על זכויות האדם. בהחלטה נמצאו פגמים משפטיים, בין היתר היעדר מתן הזדמנות נאותה לקצין להשמיע את עמדתו בנוגע להעברה המתוכננת. במצב דברים זה הנחתה היועצת המשפטית לממשלה על קבלת החלטה חדשה בעניין זה לאחר שקילת הדברים מחדש ופעולה בהתאם לנהלים ולהסדרים המקובלים".