סגור
הפגנה משפחות ה חטופים מפגינות מול הקריה ב תל אביב
הפגנה של משפחות החטופים בתל אביב (צילום: עידו ארז)

12 יום מפתיחת המלחמה: פורסם הסכם סיוע למשפחות חטופים

ההסכם יהיה זמני ויחול עד להעברת חקיקה והוא טעון אישור בוועדת העבודה. הוא מצמיד את מעמד משפחות החטופים והנעדרים למעמד משפחות של נפגעי פעולות איבה. 84 ח"כים חתמו על הצעה לחוק קבוע

אתמול בערב, 12 יום לאחר תחילת המלחמה פרסמה הממשלה להערות הציבור טיוטת הסכם זמני להענקת סיוע למשפחות חטופים ונעדרים. על פי ההסכם יוצמדו משפחות החטופים והנעדרים לסיוע שמקבלות משפחות של חללי פעולות איבה. יתרונו של ההסכם שהוא מחייב הצבעה אחת בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת ולא תהליך חקיקה מלא. לוח הזמנים מאפשר לאשר את ההסכם בוועדת העבודה והרווחה כבר ביום ראשון. תוקף ההסכם יהיה עד להעברת חוק חטופים ונעדרים קבוע. במקביל חתמו 84 חברי כנסת על הצעת חוק שחיברה הלשכה המשפטית של הכנסת לסיוע לחטופים ולנעדרים והדבר מפעיל לחץ על הממשלה לקדם את ההסכם.
ביום חמישי שעבר חשף "כלכליסט" כי לא ניתן להעניק סיוע כלכלי למשפחות החטופים והנעדרים כיוון שמעמדן אינו מוסדר בחוק נפגעי פעולות איבה או בכל חוק אחר. מאז נערך מאמץ ליזום חוק כזה אך הוא התקדם באיטיות, בין היתר בשל חילוקי דעות בין משרד הביטחון לביטוח הלאומי. משרד הביטחון ביקש להסתפק בתמיכה כספית ונפשית. הביטוח הלאומי רצה להעניק את כל מעטפת השירותים הרחבה של חוק נפגעי פעולות איבה והעמדה שלו הכריעה.
בעיה נוספת היתה השאלה איך לא לעכב את הסיוע בשל תהליך חקיקה ממושך. לצורך זה הוחלט בשלב ראשון לאשר הסכם זמני בין האוצר לביטוח הלאומי שמחייב רק הצבעה אחת בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת ולהעביר חקיקה מפורטת מאוחר יותר. הבעיה היא גם פרסום ההסכם שהתעכב והוא פורסם אמש עם אפשרות להגיש הערות עד יום שישי.
ההסכם כאמור מצמיד את מעמדן של משפחות החטופים והנעדרים למשפחות חללי פעולות איבה. להצמדה למשפחות החללים שתי סיבות עיקריות: הצורך לסייע למשפחה ולא לנפגעים וההנחה שרבים מהחטופים והנעדרים הם בפועל חללים. התגמול לבן/ בת זוג ישתנה לפי מספר הילדים. לדוגמה בן/בת זוג ללא ילדים יקבל 9,600 שקל לחודש ועם 3 ילדים 15,200 שקל. הורים לחטוף / נעדר יקבלו 8,400 שקלים כשלחטוף אין אחים ו-12 אלף כשיש לו 3 אחים.
בנוסף תינתן מעטפת של שירותים תומכים וכיסוי הוצאות בנושאים כמו דיור, סיוע בהקמה ושיקום עסק, הוצאות רפואיות, סיוע בשכר לימוד, במימון אירועים משפחתיים ועוד. על פי ההסכם, הממשלה תשפה את המוסד לביטוח לאומי על כל העלות שתהיה לו.
במקביל חתמו 84 חברי הכנסת על הצעת חוק שהכינה הלשכה המשפטית של הכנסת לסיוע למשפחות. סביר שהכוונה להתחיל לדון בהצעה בשבוע הבא המריצה את משרדי הממשלה לסיים להתווכח ולפרסם את ההסכם. עדיין לא ברור אם ההצעה של הכנסת תהיה זו שתעבור כהסדר קבוע או שהממשלה תגיש הצעת חוק ממשלתית. החוק מעניק למשפחות החטופים והנעדרים זכויות כשל בני משפחה לפי חוק נפגעי פעולות איבה, אך מקנה לשר הממונה על הביטוח הלאומי אפשרות לעשות התאמות דרושות.