סגור
חסות מדיה חברת המילטון ליין - אמיר ירון נגיד בנק ישראל 3
הנגיד אמיר ירון בכנס של המילטון ליין (צילום: קובי קואנקס)

אמיר ירון: "ישראל יודעת להתאושש בקצב מהיר לאחר אירועים צבאיים"

נגיד בנק ישראל נשא דברים בכנס המשקיעים השנתי של המילטון ליין בפני ראשי המשק, בכירי הבנקים, חברות הביטוח, קרנות הון-סיכון פרייבט אקוויטי וראשי חברות ההייטק בישראל. בפתח דבריו אמר הנגיד: ״הנוכחות שלכם כאן עכשיו היא הבעת סולידריות ואמון בכלכלה הישראלית, וזה מאוד חשוב לנו״

"זה לא מובן מאליו להגיע לישראל בימים אלה. תודה רבה לכל מי שהגיע. זהו קודם כל אירוע של סולידריות. מעבר לכך, עסקים הם עסקים, והשתתפות פה היא הצבעת אמון בכלכלה הישראלית" , כך אמר נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון באירוע השנתי של המילטון ליין שבו השתתפו כ-200 משקיעים, מייסדים ובנקאים. "לכלכלה הישראלית יש יסודות יציבים והיא ממשיכה להיות חלק אינטגרלי במפת ההשקעות העולמית", הוסיף הנגיד. "השקעות זרות חשובות לכלכלה בישראל ומהוות דלק מהותי להנעת תעשיות ההייטק והחדשנות. נמשיך לפעול במסגרת תחום האחריות של הבנק ובאמצעות הכלים שעומדים לרשותנו כדי לתמוך בכלכלה הישראלית".
ירון הדגיש בדבריו את החוזקות של הכלכלה הישראלית ובו בזמן התייחס לחלק מהאתגרים העומדים בפניה בתקופה זו של מלחמה, ביניהם הפגיעה בשיעור התעסוקה בסקטור הבנייה והאופן בו סקטור ההייטק יכול לסייע להקל חלק מהלחצים. "נותרה לנו עוד כברת דרך כדי לשוב לנקודה שבה היינו אמורים להיות", הודה. "אך כמובן שבהתחשב בחוסר הוודאות הכלכלי, זהו אתגר".
הנגיד הוסיף כי הכלכלה היתה על המסלול למה שמכונה "נחיתה סופר רכה", שכללה צמיחה גבוהה לאחר המגפה. "לפני שהמלחמה התחילה היינו בדרך לצמיחה גאה של 3.5% ב-2023", סיפר. "וזאת על אף שחווינו תקופה לא קלה לפני המלחמה בהתחשב בנושאים המשפטיים".
הוא התייחס במיוחד לקשיים בסקטור הנדל"ן, זאת בהתחשב בכך שכשליש מעובדי הבנייה בישראל הם פלסטינים, שכניסתם נאסרה בשל המלחמה. "זה מהווה נטל על הכלכלה. אין לנו את כל העובדים שאנחנו צריכים. הממשלה רוצה לייבא עובדים זרים, אך זה לוקח זמן", אמר. כמו כן, ציין כי מחירי הדירות נמצאים בעלייה לאחר שספגו ירידות בשנה שעברה.
הנגיד ציין גם את העמידות של הכלכלה הישראלית בהתחשב באירועים מאתגרים קודמים מהם הצליחה להתאושש. "לישראל רקורד טוב מבחינת התאוששות מאירועים צבאיים", אמר. "אנחנו נוטים לצמוח בקצב מהיר לאחר אירועים צבאיים מסוג זה. ברבעון הרביעי של 2023 המייצג את פרוץ המלחמה חווינו התכווצות של 21%, אך ברבעון הראשון של 2024 צמחנו בשיעור של 14%". לדבריו, ישנן סיבות רבות לכך, ביניהן ההייטק שאותו ציין כשחקן מרכזי במאמצי ההתאוששות. לדבריו, ההייטק אחראי ליותר מ-50% מהיצוא הישראלי והמשכורות שלו מייצגות שליש ממס ההכנסה במדינה. הוא צפוי להתאושש הפעם בצורה טובה יותר ממשברים קודמים כמו התפוצצת בועת הדוט קום ב-2001, תקופה שבה גם פרצה האינתיפאדה השנייה, זאת מכיוון שהוא מגוון יותר כיום וחברות רבות כבר נמצאות בשלב הייצור. נקודת חוזק נוספת לדבריו היא סקטור הבנקאות הישראלי.
באופן כללי הציג ירון תמונה חיובית למדי לגבי עתיד המדינה, אף שהודה בקשיים העומדים לפניה. "לישראל יש כלכלה עמידה, היא יודעת להתאושש, כפי שראינו בקורונה", סיכם. "היזמים וקרנות ההון סיכון שלנו ידועים בכל מקום וזה חשוב. עם זאת, מצפים לנו אתגרים בהמשך. השאלה היא כמה זמן כל זה יימשך".