סגור
אקדח ברטה גרדה איטליה עסקים עתיקים
אקדח (צילום: youtube)

יום וחצי מתחילת הלחימה: כ-4,000 בקשות חדשות להוצאת רישיון נשק

מספר הבקשות עולה על המספר הממוצע בחודש אחד. בעוד תהליך רגיל להוצאת רישיון נשק נמשך בד"כ שבועות ואפילו חודשים, באגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי יוצאים ל"מבצע חירום" שיכלול זירוז ושינוי ביורוקרטיה כדי לאפשר חימוש מהיר תוך כמה ימים של אנשים זכאים

כ-4,000 בקשות חדשות של אזרחים להוצאת רישיון נשק התקבלו בתוך יום וחצי בלבד מפרוץ המלחמה באגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי – יותר ממספר הבקשות שמתקבלות בחודש ממוצע, כך לפי גורמים במשרד.
בעוד תהליך רגיל להוצאת רישיון נשק למי שזכאי לכך נמשך בדרך כלל שבועות ואפילו חודשים רבים, באגף יוצאים ל"מבצע חירום", כפי שהגדיר זאת אמש השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שיכלול זירוז הביורוקרטיה ושינוי נהלים פנימיים שונים שבסמכות האגף לנקוט, וזאת במטרה לאפשר חימוש מהיר של אנשים הזכאים לכך, במטרה לאפשר למי שזכאי - להוציא רישיון נשק בתוך כמה ימים.
גורמי מקצוע באגף ששוחחו עם "כלכליסט" מדגישים כי לא מדובר בשינוי התבחינים הנדרשים להוצאת רישיון נשק – דבר המצריך שינוי תקנות דרך הוועדה לביטחון לאומי בכנסת ואינם בסמכות השר – אלא במעין מבצע לפישוט הביורוקרטיה וייעול התהליך וקיצור דרמטי בזמן ההמתנה על ידי מתן הקלות שונות. זאת במטרה לחמש את מי שזכאי לכך בתוך זמן קצר, כאשר היעד שהוצב שאפתני במיוחד: לסיים טיפול בבקשת הוצאת רישיון נשק בתוך שבוע ימים.
אחת ההקלות החשובות שהוחלט עליהן שיזרזו מאוד את התהליך היא מעבר לריאיון טלפוני במקום ריאיון פיזי, כאשר כל אזרח שעומד בתבחינים לנשיאת כלי ירייה פרטי לטובת הגנה עצמית ושירות כוחות הביטחון, והוא ללא עבר פלילי או רפואי ידרש לעבור ריאיון שכזה. תבחיני ההגנה העצמית כיום הם: מגורים בישוב זכאי, יוצאי רובאי 07 ומעלה, קצינים בדרגן סגן ומעלה ונגדים בדרגת רס"ר ומעלה בצה"ל ובגופי הביטחון, שירות ביחידות מיוחדות, כבאים, שוטרים, ועובדים ומתנדבים בגופי ההצלה.
בנוסף, כל אזרח שכבר קיבל אישור מותנה לרכוש כלי ירייה אך לא רכש כלי ירייה במהלך שנת 2023 ופג תוקפו של הרישיון המותנה - יוכל לרכוש כלי נשק כבר כעת ללא צורך בהגשת בקשה נוספת. מדובר במהלך משמעותי שיקל מאוד על הביורוקרטיה, היות שיחול, לפי נתוני האגף, על כ-4,000 אזרחים.
הקלה נוספת תחול על מי שהפקיד את נשקו בחצי השנה האחרונה בשל אי ביצוע אימון רענון או אימון חידוש (שצריך לעבור כל שנה וחצי). אנשים אלה יוכלו לקבל את נשקם בחזרה, כאשר הפטור הזה יחול על כ-1,800 אזרחים.
כמו כן, החל מיום שלישי הקרוב ינפיק האגף אישורים מותנים לנשיאת כלי יריה עם היתר המאפשר רכישה של עד 100 כדורים במקום 50 כדורים כיום, כך שמדובר למעשה בהכפלת כמות התחמושת שתותר לשאת.
במשרד מסבירים כי המהלך עליו הוכרז אתמול בערב, בהנחיית בן גביר, אינו קשור לשינוי המקודם להרחבת התבחינים האלה, שדרוש אישור הוועדה לביטחון לאומי בכנסת, תהליך שייקח זמן - אלא בשינוי תהליכים ונהלים פנימיים באגף שבסמכותם לבצע. זאת, מבלי לוותר על הבדיקות המשטרתיות והרפואיות שיתבצעו למבקשי הרישיונות כדי לוודא שאלה ניתנים לאנשים המתאימים לשאת נשק.
"זה בעיקר חשוב לכל אותם מקרים שנפלו בשל עניינים פרוצדורליים ולא דווקא מהותיים, גם בקשות חדשות וגם בעלי רישיונות קיימים", מסביר גורם באגף ל"כלכליסט". "כמו בעלי רישיון שלא עשו רענון והפקידו את נשקם, וכעת יוכלו לקבל אותו בחזרה ויתאפשר להם לעשות רענון בשלושת החודשים הבאים. או המעבר לראיונות מרחוק ולא מקרוב שיזרז את התהליך. המטרה היא להגדיל את כמות האזרחים שבמיידי יוכלו להגן על עצמם. הרעיון שדברים שלקחו שבועות וחודשים ייעשו כעת תוך כמה ימים. זה יעד שאפתני אך העבודה תהיה מסביב לשעון. יש כוח אדם לכך, וגם אנשי המנהלה 'יירדו לשטח' ויטפלו בבקשות".
צריך להזכיר שעוד לפני המבצע הנוכחי, הצליחו באגף לכלי ירייה בתקופה האחרונה לצמצם את זמני ההמתנה הארוכים לטיפול בבקשות להוצאת רישיון נשק, ואת מה שהוגדר כ"פקק של חודשים ארוכים". בחודש יוני האחרון, למשל, דיווחו על כך שבבין פברואר ליוני ניתנו 11,393 רישיונות חדשים - זינוק של כ-280% ביחס לתקופה המקבילה בה ניתנו 4,054 רישיונות חדשים בלבד.
כזכור, אחד היעדים שהציב בן גביר במסמך המדיניות שלו עם כניסתו למשרד היה "הרחבת מדיניות נשיאת נשק אישי במרחב הציבורי לשם הגנה מהירה על הציבור באירועי טרור." ואמנם, באגף לכלי ירייה קודמה תוכנית לשינוי תבחינים לקבל רישיון לשאת נשק למשרתים בכוחות הביטחון ולעובדים ומתנדבים בגופי הצלה – שפורסמה לציבור בחודש יוני.
בין השאר הכוונה היא לעדכן את תבחין "שירות בכוחות ביטחון", שעד כה התייחס לבוגר הכשרת רובאי 07 בלבד, ואמור להיות מורחב ולכלול את כלל החיילים המחזיקים ב"תעודת לוחם" על פי ההגדרה שנקבעה על ידי צה"ל. מדובר למעשה בהרחבת האוכלוסיות הזכאיות להגשת בקשה לקבלת רישיון נשק פרטי ליחידות לוחמות בצה"ל אשר עד היום היו מחוץ להגדרת התבחינים כגון לוחמי חיל השריון, תותחנים, הנדסה קרבית, לוחמי מג"ב ועוד. על פי המתווה שגובש, אזרח ישראלי מעל גיל 21 אשר סיים שירות צבאי מלא וזכאי ל"תעודת לוחם" יוכל להגיש בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי עד 10 שנים מתום שירותו הסדיר או 10 שנים מתום שירות מילואים.
שינוי תבחין נוסף נוגע ל"עובדים ומתנדבים בגופי הצלה", כך שיאפשר גם למתנדבי מד״א בעלי ותק של שנה להגיש בקשה לקבלת רשיון נשק פרטי. נכון להיום, עובדי מד״א ומתנדבי זק״א ואיחוד הצלה יכלו להגיש בקשה ומתנדבי מד״א לא.
בנוסף, ישנה כוונה לשנות את תנאי הסף להגשת בקשה לקבלת רישיון לחיילים המשרתים כבני ישיבות ("חיילי הסדר") וחיילים קרביים ששוחררו לפני השלמת השירות הסדיר עקב פציעה וכדומה, כאשר בן גביר ביקש לבחון מענה ייעודי עבורם בשלושה תנאים מצטברים: מעל גיל 21, שירתו שנה כלוחמים בצה״ל וגרים, לומדים או עובדים בישוב זכאי.