סגור
לוח המראות נתב"ג מלחמה עזה חרבות ברזל 7.10.23
נתב"ג (ארכיון). אי הוודאות חוגגת (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)

המרחב האווירי נפתח מחדש, ובחברות התעופה מנסים לחזור לשגרה

המתקפה האיראנית פגשה את ענף התעופה באחת התקופות העמוסות בשנה, לפני חג הפסח: ההערכה היא שמספר העוברים בנתב"ג היום יעמוד על כ-30 אלף בלבד, לעומת צפי של 52 אלף; באל על נדחו או בוטלו 34 טיסות, בארקיע 8 ובישראייר 4. ביטולים רבים של חברות זרות הובילו לעשרות אלפי פניות לחברות הישראליות, שנאלצות לתעדף אותן

אחרי מתקפת הטילים והכטב"מים מאיראן וברקע להיערכות לתגובה ישראלית, המרחב האווירי של ישראל נפתח הבוקר (א') מחדש לאחר שנסגר קצת אחרי חצות במוצ"ש. חלק מחברות התעופה החלו לחדש את טיסותיהן, זאת אחרי שטיסות רבות בוטלו ונדחו בעקבות סגירת שמי ישראל. בחברות התעופה מנסים "לייצב מחדש את לוח הטיסות", כדבריהן, ולהוציא במועדים חדשים את הטיסות הללו ולסגור פערים, דבר שעלול לקחת יומיים-שלושה לפחות. במקביל, בשל המצב הביטחוני, חלק מהחברות הזרות ביטלו בשלב זה את טיסותיהן לישראל ליממה הקרובה (למשל KLM, וויז אייר ולופטהאנזה) וחלק ביטלו לשתי יממות (למשל אייר פראנס, יונייטד וסוויס).
האירועים האלה פוגשים את ענף התעופה באחת התקופות העמוסות בשנה, לפני חג הפסח, עם מטוסים שהיו אמורים להיות מלאים. הצפי היה שבנתב"ג יעברו היום, היום הראשון לחופשת החג של הילדים, כ-52 אלף נוסעים ב-380 טיסות, אולם בעקבות המתקפה האיראנית וביטולי הטיסות, ההערכה היא שמספר העוברים בשדה יעמוד על כ-30 אלף בלבד בכ-160 טיסות. בסך הכל, ברשות שדות התעופה צפו לפני האירועים הנוכחיים שביום ראשון הבא, יום לפני ערב ליל הסדר, יעברו בנתב"ג כ-60 אלף נוסעים, ושבחודש אפריל יעברו בשדה כ-1.2 מיליון נוסעים, כ-40% פחות משנה שעברה (2.1 מיליון נוסעים באפריל 2023). כעת, המספר הזה עלול לרדת בצל האירועים.
חברות התעופה הישראליות סיכמו את הביטולים והדחיות בצל המתקפה: באל על בסך הכל 34 טיסות בינלאומיות בוטלו או נדחו בעקבות סגירת המרחב האווירי של ישראל ושל השכנות בחלון הזמן הזה, כאשר ממש על סף סגירת השמיים הצליחו באל על עוד להוציא טיסות מנתב"ג לצפון אמריקה. מנגד, אמש שני מטוסי אל על שהיו כבר בדרכם מתאילנד לישראל נאלצו להסתובב חזרה ולנחות בבנגקוק עקב סגירת המרחב האווירי של ירדן. ארקיע וישראייר נאלצו גם הן לדחות טיסות בתוך חלון הזמן של סגירת המרחב האווירי: בישראייר כ-4 טיסות נדחו ובארקיע טיסה אחת בוטלה ו-7 נדחו.
במקביל, הטיסות הפנים הארציות בישראל לאורך כל היום בין נתב"ג לשדה התעופה רמון באילת שמפעילות ישראייר וארקיע – בוטלו, נכון לעכשיו, עד מחר (ב'). החברות הדגישו בהקשר זה כי הן פועלות על פי הנחיות רשות שדות התעופה, משרד הביטחון ופיקוד העורף.
החל מהבוקר בשעה 7:30, המרחב האווירי של ישראל נפתח ונתב"ג החל לחזור לפעול, תוך כדי שינוי בלוח הטיסות. אגב, אחת הטיסות הראשונות שנחתו בשדה היתה מטוס ארקיע ובו 150 עובדי בניין חדשים מסרי לנקה שנדרשים עד מאוד לענף הסובל ממחסור בכוח אדם בשל המלחמה. אל על, ישראייר וארקיע הודיעו מיד כי הן מחדשות את הטיסות הבינלאומיות שלהן והחלו לארגן מחדש את לוח הטיסות ולבצע התאמות ושינויים במטרה לפצות על הפערים שנוצרו בעקבות הטיסות שנדחו, תוך כדי נקיטה במדיניות שינויים וביטולים מקלה עד יום שבת.
באל על הודיעו כבר בלילה שכלל הנוסעים שטיסתם מתוכננת להמריא עד 20 באפריל יהיו זכאים לבצע שינויים במועד הטיסה (הקדמה או דחייה) ללא דמי שינוי וללא הפרשי מחיר, ומי שיבחר לבטל את טיסתו יוכל לקבל שובר בשווי מלא לשימוש עתידי. גם בישראייר עדכנו על מדיניות מקלה של ביטולים ושינויים עד שבת. בארקיע לעומת זאת לא שינו את המדיניות.
ביטולי טיסות רבות של חברות זרות השאירו ישראלים רבים בארץ, כמו גם ישראלים בחו"ל, שלא יכולים לטוס חזרה. זה כמובן הוביל לעשרות אלפי פניות לחברות הישראליות, ובראשן אל על – הן מצד לקוחות מודאגים בעלי כרטיס טיסה והן מצד לקוחות של חברות אחרות שמחפשים פתרונות. באל על מדווחים על עומס חריג במוקדי השירות של עשרות אלפי פניות, שלא ניתן לעמוד בו בכוח האדם הקיים המותאם לאלפים בודדים של פניות. באל על מבהירים כי הם מתעדפים את הפניות של מי שטיסתו מיועדת ל־48 השעות הקרובות, ולגבי השאר הם מבקשים שיפנו באמצעים השירות הדיגיטליים.
באל על העריכו שייקח להם בין 48 ל-72 שעות לשקם את לוח הטיסות ולגשר על הפערים שנוצרו, כאשר הקושי העיקרי הוא ייצוב מחדש של לו"ז הטיסות ארוכות הטווח למזרח. באל על גם החליטו לפרסם מחירון קבוע על פי יעד הטיסה (בטיסות חזור לישראל, בכיוון אחד), ולא תלוי הביקוש או זמני החג הנחשבים ליקרים במיוחד, וזאת כדי לקבע את המחירים ולתת מענה סביר ללקוחות אל על, ולנוסעים שבוטלו להם טיסות בחברות אחרות. באל על מסבירים שאין להם יכולת להוסיף ולתגבר טיסות משמעותית משום שיש להם קיבולת נתונה של מטוסים וטייסים (כאשר גם כמות הטייסים המגויסים של החברה הוכפלה). באל על ציינו כי "זה אירוע מורכב מאוד תפעולית בתנאי אי ודאות, כאשר כל שינוי גורם לאפקט דומינו מתמשך. אי אפשר להגיד שהאירוע מאחורינו".
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אמר בשיחה עם כלכליסט כי "בעקבות סגירת המרחב האוויר אף טיסה לא בוטלה אלא היו שינויי זמנים ולו"ז של ארבע טיסות. אני מעריך שתהיה השפעה של יומיים-שלושה על זמני הטיסות, כמו תמיד באירועים כאלה, אבל לוח הטיסות נשמר, וגם כמות הטיסות המקורית, וכמות הנוסעים לא נפגעת, ואף עולה, בשל הביקוש הגובר מצד לקוחות של החברות הזרות. מחר, ביום שני, הטיסות לאילת יתחדשו לאחר שהשדה ברמון כבר נפתח וגם יתחדשו הטיסות בקו לדובאי, שבוטלו בשל סגירת המרחב האווירי של ירדן".