סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ישיבת סיעה 4.3.24
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. רוב הכלכלנים מסכימים שיש להקים ועדה לתקציב הביטחון (צילום: אלכס קולומויסקי)

סמוטריץ': "בלי הקמת ועדה לתקציב הביטחון, לא אשחרר תקציבים שאינם קריטיים למלחמה"

שר האוצר העלה פוסט בפייסבוק וכתב כי "מקווה שרה"מ יגבה את דרישתי להקמת הוועדה ויכפה זאת על מי שמתנגד"; ההצהרה מגיעה לאחר שסמוטריץ' ביטל דיון על תקציב הביטחון, וברקע עימותים עם מערכת הביטחון בנוגע לתקצוב אוהלים ברפיח ומטוסים חדשים בשווי מיליארדים

"אני מקווה שראש הממשלה יקח אחריות, יגבה אותי בדרישתי להקמת הוועדה ויכפה זאת על מי שמתנגד. בלי זה אין בכוונתי לשחרר תקציבים שהם מעבר לניהול המלחמה השוטף והמיידי", כך כתב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפוסט שפירסם בפייסבוק.
ההצהרה של סמוטריץ' מגיעה אחרי פרסום בידיעות אחרונות לפיו שר האוצר ביטל דיון על תקציב הביטחון. באותו פרסום נטען בשם גורם ביטחוני בכיר כי עיכוב הדיון הוא "פגיעה בביטחון המדינה". בשבועות האחרונים נרשם חיכוך בין מערכת הביטחון לבין האוצר לגבי תקצוב של 600 מיליון שקל לאוהלים ברפיח, ולגבי החלטת רכש של מטוסים חדשים בהיקף של כ-35 מיליארד שקל.
סמוטריץ' נימק את עמדתו בשפה כמעט זהה לזו שהכלכלנים משתמשים בה בנוגע למערכת הביטחון. שפה המכירה בכך שיש מגבלת משאבים, ועל כך שיש להעריך את האיומים מחדש. כך לדוגמה כתב סמוטריץ': "מפת האיומים סביבנו היא קיומית ושונה מאוד ממה שהונח בעבר. זה דורש חשיבה מעמיקה מאוד. תיקוף מחדש של האיומים ותרחישי היחוס וקביעה מחודשת של עקרונות המענה, וממילא סדרי העדיפויות לבניין הכוח והצטיידות. אף פעם כנראה לא יהיה כסף להכל. כמה שלא נמתח את החבל, נקצץ בדברים אחרים ונגדיל את הגירעון, בסוף תהיה מגבלת תקציב ונידרש להחלטות קשות ולניהול סיכונים". סמוטריץ' האשים את מערכת הביטחון בכך שהיא "מסרבת להודות בכשלים שלה ולהפיק לקחים, המערכת מתעקשת להפטיר כדאשתקד ולטעון שלא צריך שינויים מרחיקי לכת".
לחלק הכלכלי בדרישותיו של סמוטריץ' מסכימים מרבית הכלכלנים בישראל, הדרישה להקמת ועדה לתקציב הביטחון הגיעה מהנגיד הפרופ' אמיר ירון, וכל כלכלן ציבורי בולט הדגיש את הדחיפות והחשיבות של הקמת הוועדה. רק אמש, אמר דוד ברודט, שעמד בעבר בוועדה בראש ועדה לתקציב הביטחון, כי "אני לא בטוח שהתקציבים שהועברו למערכת הביטחון לשנים 2024-2025 הם יעילים, נדרשת ועדה לתקציב הביטחון להעביר מסר של אחריות פיסקלית". ברודט החזיק בעמדה קיצונית מזו של סמוטריץ' ואמר כי הגידול בתקציב מערכת הביטחון "חייב לבוא רק אחרי תחקירים והפקת לקחים, והבנת המשמעויות הטכנולוגיות". הוא המליץ לדחות את הגידול הפרמננטי בתקציב הביטחון לשנים 26-30.
אלא שמאז פרוץ המלחמה, סמוטריץ' לא רואה את עצמו רק כאחראי על כלכלת ישראל, אלא גם כמעין 'שר ביטחון בפועל', מה שמביא לכך שהיחסים בינו לבין גלנט לא מתוחים על בסיס המתח הקבוע בין כלכלה לביטחון, אלא הם מתוחים בעיקר על רקע תפיסות העולם הביטחוניות השונות שיש להם. או כמו שסמוטריץ' עצמו כתב בפוסט שפורסם בפייסבוק "בגלל שאני מוביל קו שונה ביחס לפעולות הנחוצות במלחמה, יש מי ששוב ושוב טורח להפיץ פייק סביב הדיונים על תקציב הביטחון ולהאשים אותי בפגיעה בביטחון המדינה". או במילים אחרות, סמוטריץ' מודע לכך שהשפה הכלכלית שלו מערבת תפיסות ביטחוניות ואמוציות ביקורתיות כלפי הצבא.
גלנט מצידו, מנצל את השפה הביטחונית והפוליטית של סמוטריץ' בכדי למסמס את הקמת הוועדה, כך הוא אמר בתחילת אפריל בוועדת חוץ וביטחון: "מדובר בוועדת חקירה פוליטית במסווה של ועדה מקצועית - שמים אנשים פוליטיים לדון בנושאים מקצועיים שחורגים מהסמכות. רק גורם מקצועי יבחן את תפיסת הביטחון". חשוב להדגיש, גם אם גלנט זועם על תפיסותיו הביטחוניות של סמוטריץ' וגם אם הוא חש שסמוטריץ' רוצה לנצל את מעמדו כשר אוצר כדי להגדיל את השפעתו הביטחונית, הוא צריך לפעול להקמת הוועדה לתקציב הביטחון ולהגיע לפשרה עם שר האוצר בנוגע לאיושה ולסמכותה, הניסיון לחמוק מבניית תקציב ביטחון באופן מסודר הוא לא אחראי.
לסיום, אי אפשר לקרוא את הבהרתו של שר האוצר בסוגיית תקציב הביטחון מבלי להתייחס לעימות שהחל להתפתח בין סמוטריץ' לבין ראש הממשלה נתניהו בנוגע לטיפול ביוקר המחיה. אמש, פורסם כי סמוטריץ' לא הסכים לדון ביוקר המחיה לפני 'כניסה לרפיח', סמוטריץ' הכחיש את הדיווח הקונקרטי, אך לא הכחיש את הדיווח המהותי לפיו עיקר מאמציו בתקופה האחרונה היו סביב כניסה לרפיח ולא בטיפול בנושאים כלכליים. הבוקר, לשכתו של סמוטריץ' דיווחה על מכתב שסמוטריץ' שלח לנתניהו ובו הוא תוקף אותו על כך שהוא מונע ממנו להעביר חוק שיאפשר להשתמש בכספי רשות פלסטינית שמוחלטים בידי ישראל (ישראל מקזזת מכספי הרשות, את החלק התקציבי שהיא מעבירה למשפחות מחבלים, ש"ט) לשם 'מאבק ביוקר המחיה'.
גם את הפוסט הזה של סמוטריץ' יש לקרוא בהקשר זה, סמוטריץ' מנסה להציג את עצמו כמי שדואג לכלכלת ישראל ולניהולה התקציבי האחראי, ולכן גם משחרר עקיצה לראש הממשלה נתניהו, וכותב "אני מקווה מאוד שראש הממשלה יקח כאן אחריות, יגבה אותי בדרישתי, ויכפה על מי שמתנגד". או במילים אחרות, סמוטריץ' מבקש להעביר את המסר, "בשונה מהנטען על ידי סביבת ראש הממשלה, דווקא בסוגיה הכלכלית הקריטית של תקציב הביטחון, אני לא מקבל גיבוי מראש הממשלה".