סגור
sos אנרגיה חברת הדלק
משאית של SOS. עבירות מס בהיקף של מאות מיליוני שקלים (צילום: ויקיפדיה)

מנכ"ל SOS: "לא עשיתי חשבוניות פיקטיביות, אין ליטר דלק שלא שילמתי עליו"

כך אמר בביהמ"ש תומר לוי, מנכ"ל חברת תדלוקי השטח שנעצר עד יום ראשון בחשד לביצוע עבירות מס בהיקף של מאות מיליוני שקלים. החקירה החלה לאחר שספקית דלקים בשם "מרדכי דלקים" ביקשה מרשות המסים לקזז מע"מ בהיקף של 5 מיליון שקלים מחשבונית שהוציאה ל-SOS על דלקים שסיפקה לה לכאורה. עם זאת לפי תעודת המשלוח את הדלק סיפקה ל-SOS חברה אחרת, כך שהתעורר חשד שמדובר בחשבונית פיקטיבית

"בחיים שלי לא עשיתי חשבוניות פיקטיביות ולא קיבלתי ליטר דלק אחד שלא שילמתי עליו". כך טען שלשום (ב') בדיון הארכת מעצרו תומר לוי, בעל השליטה (50%) ומנכ"ל חברת תדלוקי השטח SOS, מהחשודים המרכזיים בחקירה של רשות המסים והמשטרה בחשד להפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות במאות מיליוני שקלים.
מפרוטוקול הדיון עולה כי חקירת הפרשה החלה לפני מספר חודשים, וכבר אז נחקר לוי באזהרה על ביצוע לכאורה של עבירות על חוק המע"מ. החקירה הסמויה החלה להתגלגל בעקבות בקשה להחזרי מע"מ שביקשה לקבל חברה אחרת – מרדכי דלקים. היא הציגה חשבונית שהוציאה לחברת SOS בגין דלקים שסיפקה לה, וביקשה לקזז מס בהיקף של כ-5 מיליון שקלים.
כדי לאשר קיזוז, כך לפי נוהלי מע"מ, יש להציג במקביל תעודת משלוח. אלא שלוי הציג לחוקרים תעודת משלוח מספקית דלקים אחרת. כלומר החשבונית ותעודת המשלוח לא היו מאותו גורם. הדבר עורר את חשדה של רשות המסים שמדובר בעצם בחשבונית פיקטיבית שהוצאה בגין דלקים שמעולם לא סופקו.
לאור זאת החלה חקירה סמויה שבמהלכה, כך כתבה השופטת דורית סבן-נוי בהחלטתה להארכת המעצר, נאספו ראיות שמהן "קם חשד סביר הקושר את החשוד לעבירות המיוחסות לו". השופטת הוסיפה: "בדיון התמקדו בשאלות בנוגע לחשד ספציפי אחד, אולם כעולה ממסך שהוצג בפניי ישנם חשדות נוספים".
כאמור במהלך הדיון ביקש לוי לדבר ואמר לשופטת בנוסף: "מחריבים לי חברה שאני מחזיק 30 שנה, לא מאמין שעושים דבר כזה, לא הגיוני. 50% מהחברה הם של חברה גדולה (הכוונה לקרן פימי בניהולו של ישי דוידי, ת.ג). גם אם אשוחרר עתה שחטו אותנו. לא יודע אם אוכל לתקן".
בתוך כך, ובהמשך לבקשה שהגישה אתמול SOS לבית המשפט בטענה כי היא על סף קריסה בשל פעולות חקירה שבוצעו – החרמת כ-10 משאיות, הקפאת כספים וכן הוראה לחברות הדלק לא לשחרר ל-SOS דלקים ללא אישור רשות המסים – הורה בית המשפט לצוות החקירה ולחברה לנסות להגיע להסכמות שיאפשרו המשך פעילות תקינה.
"הצדדים לא הגיעו למתווה מוסכם", הודיעה החברה הבוקר (ד') לבית המשפט וביקשה לקבוע דיון דחוף. "הפתרונות אשר נתנו נציגי היחידה החוקרת לא מאפשרים את המשך פעילותה העסקית ולא נותנים מענה למצוקה. להערכת החברה, כבר במהלך הימים הקרובים תיאלץ לחדול מפעילותה".