סגור
פרופסור אלכס שטיין שופט בית המשפט העליון
פרופסור אלכס שטיין. הליך פגום ובעייתי (צילום: אוהד צויגנברג)

שליש מהמועמדים לדיינות מקורבים: בג"ץ הוציא צו ביניים שמונע כינוס הוועדה למינוי דיינים

משמעות הצו היא שהרבנים הראשיים היוצאים יתקשו לכנס את הוועדה ולבחור במחטף את מקורביהם, שכהונתם הוארכה פעמיים מ-2018. יועמ"ש בתי הדין הרבניים: 33% מהדיינים קרובי משפחה או מקורבים לבכירים במערכת, ביניהם הרבנים הראשיים לאו ויוסף ויו"ר ש"ס דרעי

שופט בג"ץ אלכס שטיין הוציא צו על תנאי האוסר על כינוס הוודעה למינוי דיינים, שעמדה להתכנס מחר כדי למנות שורה של רבנים מקורבים. זאת בעקבות עתירה שהגישה עו"ד והפעילה החברתית בתיה כהנא דרור. משמעות הצו היא בפועל שהרבנים הראשיים היוצאים יתקשו מאוד לכנס את הוועדה ולבחור את מקורביהם ובני משפחתם. המדינה צריכה להשיב לעתירה עד ה-26.6 וכהונת הרבנים הראשיים עומדת ממילא להסתיים עד ה-1 ביולי.
כהנא דרור מציינת בעתירה כי "כהונתם של שני הרבנים הראשיים - הרב יצחק יוסף והרב דוד ברוך לאו עמדה להסתיים כבר ביום 24/07/23 והוארכה פעמיים באמצעות הוראת שעה בשל מלחמת 'חרבות ברזל' ודחיית הבחירות לרשויות המקומיות". לדבריה, "עניינה של עתירה זו הוא בהליך פגום ובעייתי למינוי דיינים. הליך שנעשה בבהילות בניגוד לחוק ולכללים ותוך שיקולים פוליטיים ואישיים, הנעשה בשלהי כהונת הרבנים הראשיים, ואשר נגוע בניגוד עניינים חמור היורד לשורשי הליכי המינויים".
היא מציינת שהפעם האחרונה שבה מונו דיינים הייתה ב-2018. למרות זאת בערב פסח (היום של ליל הסדר) כינס שר הדתות מיכאל מלכיאלי מש"ס באופן בהול את הוועדה למינוי דיינים לאישור מועמדים לתפקידי דיינות. הכינוס נעשה בניגוד לנהלים במחטף ובכך מנע מרבים מהמועמדים האפשריים להגיש מועמדות.
לאחרונה שלח היועץ המשפטי להנהלת בתי הדין, הרב שמעון יעקבי, מכתב ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שכותרתו "פגמים בעבודת הוועדה למינוי דיינים". במכתב הוא מבקש מהיועצת המשפטית להתערב באופן מיידי, ולהורות על דחיית בחירת הדיינים עד לאחר בחירת הרבנים הראשיים לישראל. במכתבו מפרט יעקבי "את הפגמים שנפלו בפעילות הוועדה החל מאי פרסום הצורך במינויי דיינים, שינוי כללי סדרי הוועדה ע"י השר בניגוד לחוק, הכנסת דיינים לרשימת המועמדים תוך ניגוד עניינים של חלק מחברי הוועדה למינוי דיינים, הקצאת מינויי דיינים חריגה לבית הדין הגדול, בניגוד לדין ולכללי המשפט המנהלי, ומעורבות של גורמים בעלי אינטרסים פוליטיים בהתנהלות הוועדה".
יעקבי כותב כי מתוך מאה ושלושה המועמדים ששמם פורסם עולה כי 34, שהם 33% מהם, קרובים בדרגות שונות לחלק מחברי הועדה לבעלי עניין בוועדה או לגורמים פוליטיים הקשורים לוועדה או לדיינים". כן צירף יעקבי למכתב טבלה המפרטת את קשרי המשפחה שבין המועמדים שהוכנסו לרשומות לבין הרבנים הראשיים, שני דייני בית הדין הגדול שהם חברי הוועדה למינויי דיינים וכן קירבת משפחה או מקורבים לדיינים או לדמיות פוליטיות בעלי שליטה בוועדה, כגון יו"ר ש"ס אריה דרעי.