סגור
חיילים צה"ל חאן יונס 4.3.24 מלחמת עזה
חיילי צה"ל בחאן יונס (צילום: דובר צה"ל)

"בעשור האחרון חלה ירידה של 10% במספר הכשירים לשרת בתפקידי לחימה צה"ל"

כך לפי נציגת אכ"א סא"ל עדינה אבני, בדיון בנושא מדיניות משרד הביטחון וצה"ל הנוגעת למכינות הקדם צבאיות, בוועדת המשנה. לדבריה: "משנת 2019 מכסות של דחיית השירות גדלו מ-6,600, כאשר היום אנחנו עומדים על 8,400. אנחנו רואים מגמות שחיקה במספר כשירי הלחימה"

"בעשר השנים האחרונות יש ירידה של 10% במספר כשירי הלחימה. על אף הגידול הדמוגרפי, מספר כשירי הלחימה נשארים יציבים. המספרים מתייחסים לאוכלוסיות שמתגייסות. לצערנו המגמה ממשיכה לרדת בין אחוז לאחוז וחצי בשנה על פי התחזית. צריך להגיד שאנחנו עדיין לא יודעים לצפות את ההשלכות ארוכות הטווח של המלחמה", כך אמרה היום סא"ל עדינה אבני, ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר בוועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל, התכנסה לדיון שעסק במדיניות משרד הביטחון וצה"ל בנושא שנות השירות והמכינות הקדם צבאיות. ועדת המשנה בראשות האלוף במילואים ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) פועלת תחת ועדת חוץ וביטחון.
אבני גילתה כי "צה"ל הקצה כ-8,400 מכסות דחיות שירות לשנה הקרובה, נתוני הסיכום של ההקדמות לגיוס הנוכחי של חודש מרץ 2024 מראים שמתוך 850 הקדמות גיוס, בפועל הוקדמו 597. בתוך זה מוינו לסיירות 75 אנשים ולאור זה נדחה שוב גיוסם. לצד זה נדחו מטעמי פרט עוד 95 אנשים. מבחינת מסלול הישיבות, מתוך מכסה של 450 הוקדמו 501, כלומר במסלולי הישיבות הוקדמו יותר ממה שתוכנן מראש". לדבריה, "משנת 2019 מכסות של דחיית השירות גדלו מ-6,600 כאשר היום אנחנו עומדים על 8,400. אנחנו רואים מגמות שחיקה במספר כשירי הלחימה".
יצויין שבסוף ינואר 2024 פורסם כי משרד הביטחון וצה"ל החליטו על קיצור תקופת דחיית הגיוס לחלק מצעירים אלו, זאת ברקע מלחמת חרבות ברזל, היקף הנפגעים והצורך למלא את השורות ולהרחיב מסגרות לוחמות, לרבות הצורך בחיזוק שורות צה"ל בטווח הקצר. המתווה אותו קידם צה"ל כולל גיוס מוקדם במרץ 2024 של כ-1,300 מלש"בים המיועדים לגיוס בשנת הגיוס 2024, בהתאם לכללים ותנאים אותם קבע לאחר שיחות ודיונים עם המסגרות השונות.
במחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מאפריל 2024, צוין כי מאז פרסום המתווה, התקיימו בוועדות הכנסת כמה דיונים בנושא והוגשה עתירה לבג"ץ שנמשכה מאז. עוד צוין במחקר כי בסך הכול, על פי תשובת משרד הביטחון לבג"ץ, יש בשנה זו 8,641 חניכי מכינות ומתנדבי שנת שירות, מתוכם 4,829 בנים ו-3,812 בנות. 7,997 מהם בשנה א' ו-649 מהם בשנה ב'.
דליה ינקו, ראש האגף ביטחוני חברתי במשרד הביטחון אמרה בדיון היום: "משרד הביטחון רואה חשיבות גדולה בתרומה ובנתינה לחברה של כל מפעל שנות השירות, שתורם לקהילה. משרד הביטחון מעריך ומוקיר גם את פעילות המכינות הקדם צבאיות.
לדבריה, "הייתה תוכנית רב שנתית בעניין דחיית השירות, כשפרצה המלחמה היא נעצרה ואנחנו מחשבים מסלול מחדש. נדרשנו להקדמות גיוס השנה וגם להתייחס לתכנון השנה הבאה. הסיכומים עם הצבא הם שלא תהיה ירידה במספר דחיות הגיוס. משרד הביטחון וצה"ל מאוד מאמנים במפעלים האלה והכוונה שהם יגדלו בעתיד".
רון וייצנר, מנהל מחלקת שנת שירות בתנועה הקיבוצית אמר כי : "הבקשה שלנו היא לייצר מדיניות. החזון שלנו הוא שנער שרוצה לצאת לשנת שירות ולתרום לחברה לפני השירות הצבאית, צריך לאפשר את זה. צריך להסתכל עלינו כפתרון ולא כבעיה. הבקשה שלנו שתדברו איתנו ישירות כדי שנוכל לפתור יחד את הדברים".
אבישי ברמן, מנכ"ל מועצת המכינות הדגיש כי: "צריך להסתכל קדימה, אנחנו מסתכלים מסביב ורואים את תמונת המלחמה ומבינים שאולי נצטרך לגייס אנשים גם בשנה הבאה. אנחנו רוצים להיות שותפים, להבין לאן הדברים הולכים כדי שנוכל להכין את הארגונים בשטח. סביב השולחן חסרים נציגי הישיבות וגם הם צריכים לשבת איתנו בדיון הזה. פתרונות לא שוויוניים לטווח הקצר, מזיקים לצה"ל בטווח הארוך".
יו"ר הוועדה, ח"כ אלעזר שטרן: "לפני שחותכים בש"ש (שנת שירות) ובמכינות צריך לדעת שעשינו את הכל, וכרגע לא נראה שעשינו את הכל. יש צוותים שלמים ששוחררו ולא קראו להם ואנחנו נמשיך להיאבק עד שנקבל את כל הנתונים, לא יכול להיות שלא קבלנו עדיין את כל המספרים מצה״ל. אני אומר לאכ"א, אנחנו סתם נחמדים שאתם פה, לא היינו צריכים לתת לכם להיכנס, אתם מזלזלים".
"צריך להגיד את האמת, הדיון הוא לא רק על מי שמתגייס ומי שלא, זה על אלה שנלחמים, על אלה שממלאים היום את בתי החולים ומרכזי השיקום, ועל אלה שלצערי נמצאים בבתי העלמין. מי שנותן לזה יד זה לא רק חברי הכנסת החרדים, משתפים איתם פעולה גם ח״כים שמבינים את המחיר שאנחנו משלמים", הדגיש שטרן.