סגור
שני נעדרים פצוע אשקלון עגורן קרס צוללים דרומית ל אשקלון אשקלון ב תחנה תחנת הכוח רוטנברג
עלות הפינוי - כ-12.5 מיליון דולר ( צלם: יוסי וייס, חברת החשמל)

עלות פינוי העגורן שקרס ברוטנברג: כ-46 מיליון שקל

הפינוי צפוי להימשך כחודשיים ויכלול גם את שינוע הריסות העגורן לנמל אשדוד ופינוי קרקעית הים, אך לא את עלות שיקום המזח והפעלתו מחדש. העבודה תבוצע על ידי מר-טר, חברה-בת של קבוצת רימון, שזכתה במכרז של חברת החשמל

עלות פינוי עגורן הפחם של חברת החשמל שקרס לפני כחודש בעקבות מזג האוויר הסוער תעמוד על 12.5 מיליון דולר (כ-46 מיליון שקל). פינוי העגורן צפוי להימשך כחודשיים, עד אמצע יוני. הפינוי יכלול גם את שינוע הריסות העגורן לנמל אשדוד ופינוי קרקעית הים, אך לא את עלות שיקום המזח והפעלתו מחדש.
העבודה תבוצע על ידי חברת מר-טר, חברה-בת של קבוצת רימון, לאחר שזכתה בהליך מכרזי של חברת החשמל. התשלום עבור הפינוי צפוי להגיע מכספי הביטוח של חברת החשמל.
באמצע החודש שעבר סערה בחופי ישראל, עם רוחות שהגיעו לעוצמה של 150 קמ"ש, הובילה לקריסה של אחד מהעגורנים המובילים פחם לתחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון. קריסת העגורן הובילה למותו של נפתלי אדרי, גמלאי חברת החשמל. מפעיל העגורן, ניר דקל, עדיין נעדר. קריסת המזח לא תאפשר שימוש במזח הפחם לתקופה ארוכה (הערכה ראשונית דיברה על שישה חודשים לפחות לתיקון ו-18 חודשים להקמת מזח חדש).
פחם משמש לייצור 23% מהחשמל בישראל, אך מכיוון שמדובר בדלק היקר ביותר והמזהם ביותר ממנו מפיקים חשמל בישראל (לעומת גז טבעי ואנרגיות מתחדשות), הפעלת תחנות הפחם נמצאת בתחתית סדר ההפעלה של תחנות הכוח בישראל. עם זאת, גורמים רבים במשק החשמל חוששים מתקופת הקיץ, בה באופן מסורתי נשברים שיאי הביקוש לחשמל, בעיקר בימים של שיאי חום. בשל כך בימים אלו מפעילים פיילוט מזהם במיוחד בחברת החשמל להולכת פחם ממזח הפחם שבתחנת אורות רבין שבחדרה לתחנת רוטנברג באמצעות משאיות. בשלב הנוכחי משתתפות בפיילוט כ-20 משאיות בלבד, היכולות להוביל 35 טון פחם כל אחת. מכיוון שהפעלת התחנה דורשת 5,000-10,000 טון פחם ביום, כדי לספק את הובלת הפחם בצורה זו באופן מלא, יידרשו בחברת החשמל להפעיל 140-280 משאיות ביום.