סגור
ישיבת ועדת החוקה
ישיבת ועדת החוקה (צילום: יואב דודקביץ)

יו"ר ועדת החוקה: הצבעה על צמצום עילת הסבירות לקריאה ראשונה - עוד השבוע

לפי סדר היום של הוועדה, ייתכן שההצבעה תהיה כבר מחר; היו"ר שמחה רוטמן קרא בדיון את הנוסח המקורי של הצעת החוק - לפני שעברה ריכוך; יועמ"ש ועדת החוקה ד"ר גור בליי: בממוצע 2.5 החלטות בשנה ביחס לדרג הנבחר נפסלות בעילת אי-סבירות

ועדת החוקה דנה גם היום (ב') בצמצום עילת הסבירות: היו"ר ח"כ שמחה רוטמן הודיע כי בכוונתו להצביע בוועדה עוד השבוע על הצעת חוק יסוד השפיטה - עילת הסבירות, כך שתובא להצבעה במליאה בקריאה ראשונה ביום שני הבא. בסדר היום של הוועדה נכתב כי תיתכן הצבעה מחר, אולם ההערכה היא שחברי האופוזיציה יבצעו פיליבסטר שיביא לדחייתה למחרתיים - יום רביעי.
"אצטרף לכל מי שמצטער על החקיקה. הלוואי שהיה לנו בית משפט שלא צריך להגבילו כי הוא משתמש בחוסר סבירות רק כשהיא קיצונית אבל זה לא כך", אמר רוטמן.
רוטמן הקריא את הנוסח המקורי של הצעת החוק, כפי שהוצג בתחילת הדיונים, עוד בטרם הוחלט להכניס בו שינויים (למשל שלא להחילו על ראשי רשויות מקומיות) ואמר כי "אני מאוד מקווה שנצביע על הנוסח הזה השבוע. דוברים רבים הגיעו, נרשמו, דיברו, גם היום וגם בשבוע שעבר".
במהלך הדיון אמר עוד, "אנחנו לא מחוקקים, לא כי גדעון סער תומך בזה או כי יאיר לפיד תומך בזה או כי יואב דותן תומך בזה, למרות שהם תומכים בזה, או כי זה מופיע במתווה הנשיא. אנחנו עושים את זה כי אנחנו חושבים שזה נכון וזה מה שהבטחנו לבוחרים שלנו. אני מחוקק כי זה הדבר הנכון והדמוקרטי לעשות. למרות ההתנגדות בפוזיציה, זה לא מוריד את הרצון או הצורך לחוק.
"יש פוליטיקאים טיפשים, יש פוליטיקאים חסרי יכולת, יש פוליטיקאים חסרי עמוד שדרה וחלשים, אבל מה לעשות, ככה עובדת דמוקרטיה. זה מה שאמרו לנו ג'ון סטיוארט מיל ואדמונד ברק - אם הציבור בחר בהם, הם אלה שנבחרו".
ח"כ גלעד קריב הוצא מהדיון תוך שהוא צועק: "לא נאפשר לך מחטף חקיקתי. לא נאפשר לך את הביזיון הזה של בליץ חקיקה בשם שלנו. יושבים פה אנשים שצריכים לדבר ודעתם צריכה להישמע. אתה חצוף וביריון".
לפי הצעת החוק שהגיש רוטמן, בג"ץ לא יוכל לפסול בעילה של חוסר סבירות החלטה של ראש הממשלה או שר שאושרה בממשלה. אתמול הודיע רה"מ בנימין נתניהו כי החוק לא יחול על ראשי ערים ומועצות מקומיות.
הצעת החוק תוגש כהצעת של ועדת החוקה, לאחר שהיועצת המשפטית של הכנסת דחתה טענות של ח"כים מהאופוזיציה למנוע זאת. הקואליציה לוחצת לאשר את החוק בקריאה השנייה והשלישית עד צאתה של הכנסת לפגרת הקיץ בסוף יולי.
לפי הנתונים שהציג היועץ המשפטי של הוועדה ד"ר גור בליי, בעשור האחרון פסל בג"ץ בסך הכל 50 החלטות בנימוק של אי-סבירות, מתוכן 25 ביחס לדרג הנבחר. מדובר בחמש החלטות בממוצע לשנה, ו-2.5 ביחס לדרג הנבחר. בליי הוסיף כי ברבות מההחלטות של בג"ץ היו גם עילות נוספות (כמו מידתיות).
רוטמן העיר כי "בית המשפט עושה שימוש בעילת הסבירות ולא קשוב לביקורת הזו. כך אנו נאלצים לחוקק לא מרצון. ברור שהיה עדיף שבית המשפט היה מרסן את עצמו".
ח"כים באופוזיציה תבעו לדחות הדיון בשל המבצע הצבאי בג'נין, אך בקשתם לא התקבלה. ח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו) טענה כי "אנו דנים במקום לא סביר כשיש מבצע בג'נין. כשהתותחים רועמים המוזות שותקות. מדובר בריכוז כוח בלתי סביר בידי הממשלה. צמצום עילת הסבירות מהווה מתן פתח לשחיתות. האם נכון לתת כוח לשר למנות כל אדם העולה על רוחכם בלא ביקורת מינהלתית במקרה של אי סבירות קיצונית?".