סגור
מחלבה מחלבות רמת הגולן ב קצרין
מחלבות רמת הגולן בקצרין. טוענת שהעלייה הדרסטית בעלויות הייצור הביאה לקשיים (צילום: אביהו שפירא)

נחשף בכלכליסט
בית המשפט נענה לבקשת מחלבות רמת הגולן - והוציא צו עיכוב הליכים

המחלבה החמישית בגודלה בישראל, שמייצרת בעיקר חלב בפיקוח ומעסיקה כ-100 עובדים וכ-30 עובדי קבלן, צברה חובות של 40 מיליון שקל. הקשיים נובעים לטענתה מעלייה דרסטית בעלויות הייצור – מול סירוב המדינה להעלות את מחיר החלב בפיקוח

השופט עאטף עיילבוני הורה לקיים דיון בעניין מחלבות רמת הגולן ביום רביעי הקרוב, והוציא בשלב זה צו עיכוב הליכים נגד החברה שלא מאפשר לנושיה לנהל הליכים נגדה. זאת לאחר שהבוקר (ב') פנתה חברת מחלבות רמת הגולן לבית המשפט המחוזי בנצרת בבקשה דחופה למתן צו הקפאת הליכים ולמינוי נאמן זמני בשל חובות של 40 מיליון שקל.
את המחלבה מחזיקה אגודה שיתופית בה חברים קיבוץ אורטל (38%), קיבוץ סאסא (38%), קיבוץ עין זיוון (19%) ויובל איתן (בנו של השר לשעבר רפי איתן ז"ל) (כ-4%). לקוחותיה המרכזיים של המחלבה הם שופרסל, לה משווקת המחלבה חלב תחת המותג הפרטי של הרשת, משקאות חלב, חלב נטול לקטוז, שוקו ושמנות באחוזים גבוהים; חברת טרה, לשיווק רוטב שמנת 15 אחוזי שומן; חברת איזי ליין, המייצרת חלב רפואי לאוכלוסייה סופנית (אנשור); אל על; משרד הביטחון; יוחננוף; ועוד.
"בשל הגירעון המצטבר ונוכח מצב הדברים, החברה אינה יכולה להמשיך עוד בפעילותה העסקית ונזקקת לעזרתו של בית המשפט כדי לנסות להביא לשיקומה", נכתב בבקשה, שכללה גם התייחסות למה עלול להתרחש ככל שהבקשה תידחה. "החלופה הינה פירוק החברה, אשר ישמיד ערך לנושי החברה ויביא לנזקים כבדים לעובדיה. אין מחלוקת כי קיימת חשיבות רבה לעשות כל מאמץ למצוא תקומה לחברה, אשר פעילותה בתחום החקלאות ובפריפריה".
לפי הבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין ישראל בכר ועומר קלנר ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, המחלבה החמישית בגודלה בישראל, הפועלת משנת 1983 ומעסיקה כ-100 עובדים וכ-30 עובדי קבלן וממוקמת באזור התעשייה של קצרין שברמת הגולן, "מתמודדת זו תקופה ארוכה עם קשיים תזרימיים והפסדים מצטברים, הנובעים משלל סיבות ובעיקר מעלייה מתמשכת במחירי החלב הגולמי ותשומות הייצור".
עוד נכתב בבקשה: "הטלטלה העוברת בימים אלה על ענף המזון לא פסחה על מחלבות רמת הגולן, וחרף ניסיונותיה הרבים להמשיך ולפעול לטובת עובדיה, הרפתנים המספקים לה את החלב הגולמי, ספקים רבים נוספים ונותני שירותים – לא עלה בידיה להמשיך ולפעול במהלך עסקים רגיל תחת החובות הקיימים ללא כניסה להליך משפטי מסודר של חדלות פירעון".
בנוסף נטען בבקשה כי "תחת ההסכמים הקיימים עם רשתות השיווק, וכל עוד לא יתייקרו המוצרים שבפיקוח ב-10% לפחות, אין ביכולתה של החברה לקיים כל פעילות עסקית רווחית. קודם להגשת בקשה זו לבית המשפט ניסתה החברה לפעול במספר מישורים למציאת פתרון למצב אליו נקלעה, לרבות מציאת משקיע אשר יכניס הון נדרש לחברה לצורכי המשך פעילותה. דא עקא כי מאמצים אלה לא נשאו פרי ומשקיע לא נמצא. בשל המחנק התזרימי אליו נקלעה החברה, לא עלה בידיה לאתר משקיע בפרק זמן קצר. בנסיבות אלו מוגשת בקשה זו. אף על פי כן, יוער כי החברה ניהלה מו"מ עם מספר גורמים מרכזיים אשר הביעו התעניינות ברכישת החברה או פעילותה. לדאבונה של החברה, רשתות השיווק לא סייעו אף הן, עת לא התגלתה נכונות לשינוי תנאי ההסכמים עם הרשתות כך שניתן יהיה לייצר רווחיות גם לחברה ולא רק לרשתות השיווק". החברה מבקשת למנות לה כנאמנים את עו"ד ירון אלכאוי ואת עו"ד אמיר פלמר.
אותה טלטלה שמתוארת בבקשה מורגשת היטב בכל השוק במהלך השנתיים האחרונות. זאת כחלק מההשפעות השליליות של מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה על הכלכלה הישראלית והעולמית – אשר הביאו לכך שחלה התייקרות משמעותית ביותר בחומרי הגלם, בתשומות, בכוח אדם, בחשמל וכדומה.
אולם למרות ההתייקרויות המשמעותיות בעלויות הייצור, אין ביכולתה של החברה להעלות את מחירי מוצריה. מהבקשה עולה כי בין 60% ל-70% מהתוצרת של מחלבות רמת הגולן הם מוצרי חלב בפיקוח, והיתר מוצרים הנמכרים לרשתות שיווק תחת המותג הפרטי.
כלומר המחלבה מתמקדת בייצור מוצרים שבהם שולי הרווח נמוכים מלכתחילה, כאשר אין לחברה כל יכולת לייקר את מוצריה כנגד התייקרויות הייצור וזאת לאור תקרות המחירים. בין אם מדובר במחירים שנמצאים תחת צו הפיקוח ובין אם בשל הסכמים עם רשתות שונות לשיווק תחת מותגים פרטיים, לאור רצונן של רשתות השיווק למכור לצרכן במחיר נמוך ככל הניתן.
היקף הייצור השנתי של המחלבה הוא כ-18.5 מיליון ליטר חלב גולמי, כשהיקף המכירות השנתי שלה עמד עד לשנה האחרונה על כ-120 מיליון שקל. בהתאם לדו"חות הכספיים המבוקרים של החברה לשנת 2020, הרוויחה החברה בשנה זו כ-1.2 מיליון שקל. אולם בהתאם לטיוטת הדו"חות הכספיים המבוקרים של החברה, בשנת 2021 שורת הרווח הפכה להפסד בשיעור של כ-7 מיליון שקל.
לפי הבקשה, למחלבה נושה מובטח אחד, והוא בנק הפועלים שעודכן בעוד מועד בדבר כוונת המחלבה לבקש את הקפאת ההליכים ונתן את הסכמתו לכך. החוב כלפי הבנק נכון למועד הגשת הבקשה הוא 26.3 מיליון שקל. הבנק מיוצג על ידי ב"כ עו"ד ירון אלכאוי ממשרד גורניצקי ושות'.
בכל הנוגע לעובדי המחלבה, מוסבר בבקשה, שילמה המחלבה את מלוא שכר העבודה לחודש אוקטובר, אולם אין באפשרותה לשלם את שכר תחילת חודש נובמבר ועד למועד הגשת בקשה זו, המוערך ב-850 אלף שקל. בנוסף, לחברה חוב בגין תשלומי פנסיה לחלק מהעובדים בשיעור של כ-240 אלף שקל וחוב בגין הודעה מוקדמת למספר עובדים שפוטרו לאחרונה בסך של כ-200 אלף שקל נוספים. בנוסף לכך לחברה יש חוב לנושים כלליים כגון רפתנים בהיקף מוערך של כ-12 מיליון שקל. מנגד, נטען, נכסיה העיקריים של החברה הם בשווי עשרות מיליוני שקלים.
המחלבה צירפה לבקשה תוכנית הפעלה זמנית לתקופה של 30 ימים, הכוללת צעדים שתכליתם להמשיך ולשמור על החברה כ"עסק חי" ולנסות ולמצוא משקיע לחברה או רוכש. לצורך כך הסכימו בעלי החברה להעמיד מימון עד לסך של חצי מיליון שקל.
ממחלבות הגולן נמסר בתגובה: "החברה עשתה ותעשה כל שביכולתה, בראש ובראשונה, על מנת לדאוג לעובדיה המסורים, אשר שותפו באופן גלוי ומלא זו תקופה ארוכה במצבה הקשה, וקיבלו ללא יוצא מן הכלל את מלוא שכרם, חרף הקשיים. זה מספר שנים נוקטת החברה פתרונות יצירתיים כאלה ואחרים כדי להמשיך לתפעל את המחלבה באופן שאינו הפסדי. למרבה הצער, מאז תחילת השנה המצב בענף החלב רק החמיר ואיתו המצב התזרימי של החברה. בנסיבות אלו לא נותרה כל ברירה אלא לפנות לבית המשפט בבקשה למתן צו להקפאת הליכים בניסיון אחרון להציל את החברה. כפי שחוו וחוות גם חברות נוספות בענף, העלייה הדרסטית במחיר התשומות, יחד עם התייקרות החלב הגולמי ועלויות השינוע, וסירובה של המדינה להעלות את מחיר החלב שבפיקוח באופן שמשקף את העלייה בתשומות, כל אלה הכריעו את הכף וסיכלו את הניסיונות להבריא את החברה".