סגור
צעדת המתים בתל אביב השבוע במחאה על האלימות בחברה הערבית
צעדת המתים בתל אביב השבוע במחאה על האלימות בחברה הערבית (צילום: יאיר שגיא)

ניתוח
מופע הגזענות של סמוטריץ' יקפיא לחברה הערבית 2.4 מיליארד שקל

הממשלה מעכבת מיליארדי שקלים לתוכניות הפיתוח למגזר הערבי, מהם 1.7 מיליארד במשרד הפנים ועוד חצי מיליארד במשרד הנגב והגליל. בין היעדים: מימון מכינות קדם אקדמיות ותוספת למענקי איזון לרשויות המקומיות. ככה זה כשרואים בתקציבי המגזר הערבי מקור תקציבי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מכריז בערוצי התקשורת השונים שאין הצדקה למענק השנתי של 200 מיליון השקלים לרשויות המקומיות הערביות - משיקולים מקצועיים בלבד, כמובן. אלא שזה רק קצה הקרחון: בסך הכל, בחישוב חמש שנתי, הממשלה מעכבת כ־2.4 מיליארד שקל של תקציבים השייכים למגזר הערבי.
מתוך הסכום הזה, 2.2 מיליארד מגיעים מתוכננת החומש של החברה הערבית הכוונה גם "תוכנית 550" או "תקאדום"; מתוכם 1.7 מיליארד במשרד הפנים ועוד 500 מיליון שקל שמיועדים לפרויקטים כלכליים, פארקים וגני משחקים ביישובים ערביים תקועים במשרד לפיתוח הנגב והגליל, שבראשו עומד השר יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית. 200 מיליון שקל נוספים מיועדים למכינות הקדם אקדמיות של תושבי מזרח ירושלים במסגרת תוכנית נפרדת.
מקור 200 מיליון השקלים לשנה (או מיליארד השקלים לחמש שנים) שעל הקפאתם מכריז השר סמוטריץ' הוא בהחלטה על תוכנית 550. כשהיא הוכנה היתה הסכמה שמענקי האיזון מפלים את הרשויות הערביות לרעה. כיוון שלא הושגה הסכמה על נוסחה חדשה הוסכם שבינתיים, הערבים יקבלו עוד 200 מיליון לשנה.

אתמול לא הסתיר סמוטריץ' את כוונתו לתקוע כליל את התוספת למענקי האיזון בטענה ש"אני לא מוכן לתת תקציב קואליציוני פוליטי".על פי שר הפנים משה ארבל מש"ס הוא תוקע עוד 114 מיליון לשנה של תקציבי פיתוח. המשמעות הוא ביטול תקציבים בהיקף של 1.7 מיליארד לחמש שנים: מיליארד לתקציבים השוטפים של הרשויות המקומיות ועוד 700 מיליון למענקי הפיתוח.
סמוטריץ' מנמק את המהלך בחשש שהכסף עלול להגיע לפשע המאורגן ולכן יש לבצע את הפרויקטים דרך גופים ארציים. הנימוק הזה הרבה פחות רלבנטי למענקי האיזון שמעצם טיבם הולכים לרשויות המקומיות עצמן. הוא כן רלבנטי למענקי הפיתוח בסך 700 מיליון לחמש שנים, שמבוצעים באמצעות מכרזים. יש לציין שמי שהחלה לתקוע את התקציבים האלה בשנה שעברה היתה השרה איילת שקד שדרשה לבצע את הפרויקטים דרך גופים ארציים. מנגנון ביצוע מתאים טרם הוקם. סמוטריץ' ממשיך בדרכה.
אפילו השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי, האחראי על יישום תוכנית 550, כתב אתמול לסמוטריץ' ש"אין הצדקה ואין הגיון בשלילת מענקי איזון שהרשויות נשענו עליהם". הוא מזהיר ש"הדבר יגרור כניסה לגירעונות ועצירת שירותים בסיסיים לתושבים. יש לפעול להעברת התקציבים לרשויות".
סמוטריץ' טען אתמול ש־200 מיליון השקלים לא חיוניים לתקציבי הרשויות הערביות אלא לראשי הרשויות כדי שיוכלו להוציא אותם לקראת הבחירות. זה קו מחשבה שראוי לאמץ אותו גם לגבי סמוטריץ'. אפשר להעריך שאם יושגו פתרונות ופשרות, זה יהיה אחרי הבחירות לרשויות ב־31 באוקטובר.
באוקטובר שעבר אישרה הממשלה הקודמת במסגרת ההסכמות של הקואליציה עם רע"מ תוכנית חומש מורחבת לפיתוח כלכלי וחברתי של החברה הערבית, היא תוכנית 550, בהיקף של כ־30 מיליארד שקל, כלומר כ־5 מיליארד שקלים לשנה. הכספים שסמוטריץ' מעכב הם חלק ממנה. בחודשים האחרונים בוצעו לא מעט פעולות הקשורות בתוכנית, בייחוד במשרדים כמו שיכון תחבורה וחינוך, שסיכמו מראש על היקף התקציבים שילכו למטרה זו והמטרות שלהם.
בעיה נוספת שגורמת לעיכוב התקציבים היא משרדי ממשלה שאיתם לא הושגה הסכמה תקציבית מראש. בגלל בעיה זו חלקו של האוצר לא שולב בתקציבי המשרדים אלא ניתנה התחייבות שהוא יועבר במהלך השנה. בפועל הדבר עוד לא קרה: שום העברה תקציבית לא בוצעה עדיין בוועדת הכספים, ואפשר להעריך שמדובר בלפחות ב־300 מיליון שקלים נוספים. הדבר מוסבר גם בעיכוב באישור תקציב המדינה אבל גם בכך שמשרדי הממשלה הנוכחית האטו את הטיפול בתוכנית בצורה משמעותית. "אני מודאג מהאווירה הכללית", אומר מקור המקורב לתוכנית. לדבריו "אם הכספים לא יעברו בוועדת הכספים בספטמבר זה יהיה סימן שיש בעיה".
ג'עפר פרח, מנכ"ל ארגון מוסאוא לזכויות האזרח הערבי, אומר ש"משרד האוצר לא העביר את כל התקציבים שנועדו לבצע את תוכנית 550 וטעונים העברה בוועדת הכספים". כל זאת, לדבריו, למרות שהממשלה מתגאה ביישום התוכנית בפני נציגי ה־OECD והבנק העולמי. באוצר טוענים ש"התקציבים בתוכנית 550 מועברים במהלך השנה בהתאם למוכנות הפעילויות במשרדים השונים".
על פי מקורות שונים, המשרד לפיתוח הנגב והגליל של השר יצחק וסרלאוף מצטיין בחוסר שיתוף פעולה עם תוכנית 550: המשרד אמור להעביר 100 מיליון לשנה לפרויקטים כלכליים ופארקים וגני משחקים, שהם חצי מיליארד לחמש שנים, אך בפועל ניתק מגע מהתוכנית. וסרלאוף וראש מפלגתו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרשו לפני חודש לקיים בממשלה דיון מחדש בתוכנית 550 וטענו ש"הכפפת פעילות משרדי הממשלה והשרים למדיניות הממשלה הקודמת לסדרי העדיפויות שלה מהווה המשך בעייתי למדיניות אפליית היהודים".
מלשכת השר וסרלאוף נמסר ש"המשרד פועל באופן שוויוני לקדם את כלל התושבים ומשקיע מיליוני שקלים בחברה הערבית והבדואית, כולל הקמת מבני ציבור ומימון של מומחים למיצוי משאבים". עם זאת, "המשרד לא יאפשר לוועדות היגוי שהקימה הממשלה הקודמת לקבוע את המדיניות וסדרי העדיפויות המקצועיים שלו".
המקרה של סמוטריץ' אינו הפעם הראשונה שבה שרי ממשלה מנסים להתייחס לתוכנית 550 כאל עתודה תקציבית. פעם אחת זה היה בחודש שעבר כשהאוצר ניסה להביא משם את 130 מיליון השקלים של התוספת המי יודע כמה לישיבות. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני ויו"ר ש"ס אריה דרעי בלמו את זה כדי לא לחבל במערכת היחסים הטובה בין הפוליטיקאים של שני המגזרים. במקום זה נקבע קיצוץ רוחבי בתקציבי הממשלה. ח"כ אחמד טיבי מחד"ש־תע"ל מספר על מקרה שבו התכוונה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן להעביר 100 מיליון שקל מתקציבי 550 למטרת טיפול בפסולת ברשויות חרדיות. התערבות שלו הביאה לדרישה של גפני למצוא מקור תקציבי אחר.
בשבועות הקרובים אמורה הממשלה לאשר את תוכנית החומש לפיתוח מזרח העיר בהיקף של 3.1 מיליארד שקלים - 2.1 מיליארד מהאוצר ומיליארד מהעירייה. אלא שסמוטריץ', כאמור, דורש לבטל את המימון של 200 מיליון שקל לחמש שנים לאחד הסעיפים המצליחים בתוכניות החומש הקודמות. המכינות הללו סייעו לאלפי צעירים לקבל תואר ולהשתלב בשוק העבודה.שר האוצר הבהיר שהוא עוצר את הכסף כדי למנוע את מה שהוא מגדיר "תאים תומכי טרור" באוניברסיטאות, שיחד עם המכללות סבורות שזה לא תפקידן להגביל את חופש הביטוי של סטודנטים ולעסוק במניעת הסתה. סמטוריץ' בעצם מאיים עליהן שאם לא ייכנעו, הרבה צעירים ממזרח העיר לא יהיו סטודנטים בכלל. אז מה אם גם השב"כ וגם והמל"ל סבורים שהמכינות דווקא מפחיתות טרור? על רקע זה קשה שלא להסכים עם טענת שרת החינוך לשעבר שאשא ביטון ש"סמוטריץ׳ לא רוצה למגר את הפשיעה בחברה הערבית אלא להנציח אותה".