סגור
יואב גלנט ו בנימין נתניהו
יואב גלנט ו בנימין נתניהו (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)

פרשנות
עמדת גלנט בנוגע לחוק הגיוס - איום על המשך כהונת הממשלה

שר הביטחון הצהיר כי לא יקדם חוק גיוס חדש שלא יהיה מקובל על כל מרכיבי הקואליציה, כולל המחנה הממלכתי; החרדים זועמים - ועשויים לפרק את הממשלה לפני 1 באפריל, אז צפוי להיפסק תקצוב האברכים במקרה של אי קידום הליכי החקיקה

הצהרתו הערב של שר הביטחון יואב גלנט לפיה לא יקדם חוק גיוס חדש שלא יהיה מקובל על כל מרכיבי הקואליציה - כולל המחנה הממלכתי - מהווה איום על המשך כהונת ממשלתו של בנימין נתניהו; אם לא תושג פשרה על חוק גיוס חדש כבר בחודשים הקרובים - הממשלה עשויה להתפרק.
שר הביטחון הוא שאמור להגיש את חוק הגיוס החדש. במסיבת העיתונאים הערב אמר גלנט כי "המלחמה הזו הוכיחה שכולם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה. כל חלקי העם. ללא קיום פיזי אין קיום רוחני". החרדים זועמים על הכרזתו של שר הביטחון, ובשבוע הבא יכנס נתניהו ישיבה עם ראשי סיעת הקואליציה בניסיון לפתור את הפלונטר.
לפי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, תקצוב האברכים ייעצר באפריל אם הממשלה לא תוכיח לבג"ץ שהיא מחוקקת חוק גיוס חדש. בג"ץ עצמו הוציא בשבוע שעבר צו המחייב את הממשלה להסביר מדוע לא יגויסו החרדים לצה"ל.
יהדות התורה וש"ס מתנגדות לגיוס המוני, ולביטול הפטור הגורף. הן לא ימשיכו לשבת בממשלת נתניהו בלי חוק גיוס שמיטיב עם האברכים, ובלא תקצוב האברכים.
מבחינת יהדות התורה וש"ס, עדיף לפרק את הממשלה לפני 1 באפריל, אז כאמור ייפסק תקצוב האברכים (אם לא יקודם חוק גיוס) ומערכת הביטחון תכריז על האברכים שלא התגייסו כעריקים; הסיבה: אם הממשלה תיפול, המפלגות החרדיות יוכלו לטעון נגד הפסקת המימון לאברכים - בנימוק שמדובר בתקופת בחירות.
מצד שני, לפי הסקרים האחרונים - נתניהו לא ירכיב את הממשלה הבאה, ואם החרדים ילכו עם בני גנץ, הם ממילא יצטרכו להתפשר לגבי חוק הגיוס. לפיכך, כדאי להם להתפשר כבר כעת, כשנתניהו בראשות הממשלה.
ראש הממשלה קיבל הודעה מראש על נאומו של גלנט. כזכור, במרץ 2023 הודיע נתניהו על כוונתו לפטר את גלנט, ש"העז" לשאת הצהרה לציבור כשראש הממשלה היה בחו"ל. נתניהו נאלץ לחזור בו בעקבות יציאת רבבות לרחובות.
גלנט רואה את הביקורת הציבורית הרבה בציבור ובכנסת על "חוק ההשתמטות" שיאפשר את המשך הפטור ההמוני לחרדים, ביקורת שמתעצמת על רקע המלחמה והעלאת גיל הפרישה מהמילואים. בנוסף, שר הביטחון לא מוכן שהחרדים, כפי שהיה בעבר בתקופות ממשלת נתניהו, ינסחו את החוק בעצמם ולטובת האברכים. הוא מבקש לגבש הסכמה רחבה של כל מרכיבי הקואליציה, כולל המחנה הממלכתי. גנץ וגלנט עשויים לשתף פעולה ובעצם להכריח את נתניהו והחרדים להצטרף אליהם.
גנץ מיהר להגיב לדבריו של גלנט: "כל חלקי החברה הישראלי צריכים לקחת חלק בזכות לשרת. הצורך הזה הוא צורך ביטחוני, לאומי וחברתי. נפעל יחד עם גלנט , עם כל סיעות הבית וכל חלקי החברה הישראלית, כדי לקיים מתווה שירות בהסכמה רחבה ובהקדם".
בינתיים, יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד מאגף את גלנט וגנץ. לאחר הכרזת יו"ר המחנה הממלכתי צייץ לפיד: "אדוני שר הביטחון, על שולחן הכנסת יונח בשבוע הבא מתווה הגיוס של יש עתיד: שוויוני, יעיל, הוגן. כל מה שהליכוד צריך לעשות הוא להתנהג כמו מפלגה ציונית ולהצביע בשבילו. לא נוכל ביחד לנצח אם לא ביחד נתגייס".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב הערב בחשבון ה-X שלו: "בשבעה באוקטובר הקונספציה הישנה קרסה, אבל הממשלה הנוכחית טרם הפנימה זאת, ונכנסה לעידן פיצול האישיות. שר הביטחון אומר הערב שנושא הגיוס הוא לא נושא פוליטי, אלא הוא ביטחוני, ובאותו הזמן הוא מבקש להגיע להסכמה פוליטית בין כל מרכיבי הקואליציה. אם בביטחון ישראל עסקינן ולא בפוליטיקה, אזי, ביטחון ישראל מחייב את כולם למתווה אחד ואחיד. משמע, כל צעיר בהגיעו לגיל 18 מתייצב בלשכת הגיוס, נקודה".
גנץ, הפוזל לתמיכת יהדות התורה וש"ס ב"יום שאחרי נתניהו", מדבר על שירות אזרחי, שירות לאומי, ולא על שירות חובה לכולם לצה"ל כפי שדורשים לפיד וליברמן.
כרגע הסיכוי להגיע לפשרה עם החרדים אינו גבוה. הם מתבצרים בעמדותיהם ומעוניינים בניסוחים מפולפלים שלא יביאו לגיוס המוני. לחרדים נוח בחיקו החמים של נתניהו, עם חוק השתמטות גורף. גלנט מכריח אותם להזיז את הגבינה, וגם גורם לכאב ראש לנתניהו.