סקר בנק ישראל: כ-50% מתשלומי ביט ופייבוקס - בין חברים ומשפחה
סקר העדפות השימוש באפליקציות התשלומים הפופולאריות מגלה כי עיקר העסקאות באפליקציות הן של עד 300 שקל, ומשמשות בעיקר להעברות בין אנשים פרטיים. עם זאת, כמעט מחצית מהכסף מועבר לעסקים, כולל תשלום שכר דירה. שינויים במדיניות של ביט עשויים לשנות את התמונה ב-2025
רוב ההעברות בביט ובפייבוקס הן של סכומים קטנים, עד 300 שקל, ונעשות בעיקר בין חברים ובני משפחה – כך עולה מסקירה חדשה שמפרסם היום בנק ישראל על העדפות השימוש באפליקציות התשלומים הפופולריות.
מהסקירה עולה כי 47% מהעסקאות באפליקציות נעשות בין חברים ובני משפחה. עוד 10% מהעסקאות הן תשלומים בסכומים נמוכים לנותני שירותים כמו עוזרת, גנן או מורה פרטי. 7% מהעסקאות הן לרכישות מיד שנייה, ואילו שאר סוגי העסקאות – כולל תשלומים לספקי שירותים בסכומים גבוהים, תרומות ועוד – מהווים נתח זניח.
עם זאת, כשבוחנים את ערך העסקאות ולא רק את מספרן, עולה תמונה שונה: 18% מהכסף שהועבר באפליקציות ב־2024 שולם כשכר דירה, וכ־40% מהכסף שהועבר היה לעסקים.
עוד עולה כי כ־80% מהעסקאות היו בסכומים של עד 300 שקל. 9% מהעסקאות נעשו בטווח של 300–500 שקל, 4% בטווח של 500–800 שקל, ו־7% היו בסכומים הגבוהים מ־800 שקל – כאשר הרוב המוחלט מתוכן שולם עבור שכר דירה. התשלום הממוצע לשכר דירה עמד על 2,731 שקל.
בבנק ישראל מציינים כי אופי השימוש ושיעור השימוש באפליקציות התשלומים לא השתנה משמעותית בין 2022-2024. עם זאת, ייתכן שהשנה הקרובה תביא שינויים: בינואר 2025 ביט – המחזיקה בכ־90% מנתח השוק – החלה לגבות עמלה של 0.6% על פעילות החורגת מ־25 אלף שקל בשנה. מדובר במהלך שמכוון בעיקר לעסקים, ולדברי החברה ישפיע על כ־6% מהמשתמשים. במקביל, ביט הכפילה את תקרת הפעילות ל־100 אלף שקל בשנה.
השינויים במדיניות של ביט עשויים לשנות את דפוסי השימוש: מצד אחד, העמלה – שעדיין נמוכה יחסית לפתרונות אחרים – עלולה להרחיק עסקים למתחרות כמו פייבוקס או למזומן; מצד שני, הגדלת התקרה יכולה לעודד משתמשים דווקא להרחיב את השימוש באפליקציה, על אף העמלה - במיוחד בקרב בעלי דירות.






























