סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. שיחה ראשונה זה ארבעה חודשים - ומסרים דרמטיים וברורים (צילומים: אי פי)

המסר הדרמטי של ביידן לנתניהו: עצור עכשיו את החקיקה

פרטים חדשים על השיחה והמסרים שהועברו בה - ובפגישה עם הרצוג: ב"ניו יורק טיימס" כותב הפרשן הבכיר תומאס פרידמן כי ביידן זימן אותו אחריה לבית הלבן, "והצהיר על רצונו שנתניהו יפסיק בקידום המהפכה המשפטית בלי קונצנזוס. הוא חושש לעתיד ישראל, המסר שלו לעצור עכשיו לא יכול היה להיות ברור יותר"

נשיא ארצות הברית הפציר לעצור את קידום המהפכה המשפטית, ראש הממשלה כנראה לא נענה: מפרטים חדשים על השיחה בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו, שמפרסם הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן בטורו הבוקר (רביעי), עולה כי ביידן פנה לנתניהו ואמר לו: "בבקשה תפסיק לנסות למהר להעביר את המהפכה המשפטית שלך. קודם כל תבנה קונצנזוס". למעשה, לפי פרידמן, "המסר שלו לנתניהו היה ברור - עצור עכשיו".
פרידמן מתאר איך ביידן זימן אותו לבית הלבן השבוע אחרי שיחת הטלפון שקיים עם נתניהו: "כדי לוודא שעמדתו ברורה לכל הישראלים הוא הזמין אותי ביום שלישי אחר הצהריים לחדר הסגלגל ונתן לי הצהרה - חסרת תקדים בנושא הזה - שמביעה את הכבוד שלו לאופן שבו ההפגנות ה'מתמשכות' בישראל מפגינות את 'הדמוקרטיה התוססת של ישראל', כמו גם את רצונו שהקואליציה של נתניהו תפסיק לזרז את המהפכה המשפטית בלי להגיע לקונצנזוס לאומי, ובכך תפחית באופן מובהק את יכולתו של בית המשפט העליון בישראל לפקח על החלטות ומינויים של ממשלת ישראל״.
טורו של פרידמן, שפורסם שעות לאחר פגישת נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן עם ביידן, שלאחריו אמר הרצוג כי "כאשר נשיא ארצות הברית שואל שאלות, כמו ששאל בשיחה עם נתניהו, זה לא כדי להרגיז, אלא מדאגה". בשיחה - הראשונה זה ארבעה חודשים - הבהיר נתניהו לביידן כי ישלים את חקיקת ביטול עילת הסבירות, "ובפגרת הקיץ אנסה לגייס הסכמה ציבורית רחבה להמשך".
פרידמן כותב שביידן, כידידה של ישראל, הרגיש שהוא לא יכול לשתוק יותר: "ביידן מודאג מאוד ליציבותה ולעתידה של ישראל״ - מדינה שהוא מראה את חיבתו אליה בגלוי ושהיא בעלת בריתה החשובה ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון. ״המסר שלו לראש ממשלת ישראל ולנשיא ישראל לא יכול היה להיות ברור יותר: נא לעצור עכשיו. אל תעביר שום דבר חשוב כל כך בלי הסכמה רחבה, או שאתה עומד לשבור משהו עם הדמוקרטיה של ישראל ועם מערכת היחסים שלך עם הדמוקרטיה של אמריקה - ואולי לעולם לא תוכל להחזיר אותו".
לדברי פרידמן, ביידן אמר לו שהמהפכה המשפטית היא "ללא ספק תחום שלישראלים יש דעות נחרצות לגביו, כולל תנועת מחאה מתמשכת שמדגימה את חיוניותה של הדמוקרטיה הישראלית, שחייבת להישאר הליבה של מערכת היחסים הדו-צדדית שלנו. להשיג קונצנזוס בתחומי מדיניות שנויים במחלוקת פירושו לקחת את הזמן שאתה צריך. זה חיוני לשינויים משמעותיים. אז ההמלצה שלי למנהיגי ישראל היא לא למהר. אני מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך ולחפש את הקונצנזוס הרחב ביותר שאפשרי כאן".
פרידמן אומר ש"כשביידן אמר לי את זה, אני יכול להגיד לך שהוא דיבר מהראש שלו ומהלב. הוא בעצם מתחנן בפני נתניהו ותומכיו להבין: אם לא נראה שאנחנו חולקים את הערך הדמוקרטי הזה, יהיה קשה לקיים את מערכת היחסים המיוחדת שישראל ואמריקה נהנו ממנה ב-75 השנים האחרונות למשך עוד 75 שנים נוספות".
הפרשן הבכיר של "ניו יורק טיימס" כתב כי "השיחה שלנו בת ה-75 דקות בנושא זה הזכירה לי שביידן הוא דמוקרט מיושן בכל הנוגע לישראל, מדינה שהישגיה במדע, טכנולוגיה ואמנויות והדמוקרטיה המתמשכת שלה - למרות שנשחקה בגלל הכיבוש בשטחים הפלסטיניים - מהדהדים אצלו באופן אותנטי".
בסיכומו של הטור כתב פרידמן: "המסר לישראלים, מימין, שמאל ומרכז - ג'ו ביידן עשוי להיות הנשיא הדמוקרטי הפרו-ישראלי האחרון. אתם מתעלמים מהדאגות הכנות שלו על סכנתכם".

"וול סטריט ג'ורנל": "השמצת ישראל הפכה מיינסטרים"

מהצד השני, ב"וול סטריט ג'ורנל" (הנחשב לעיתון שמרני ולמתחרהו של ה"ניו יורק טיימס" הליברלי) שפרסם בשבוע שעבר מאמר מערכת ביקורתי כלפי ביידן ואמר כי הוא מתייחס לנתניהו יותר גרוע מאשר לאיראן, פורסם הבוקר מאמר מערכת נוסף בנושא, שבו נכתב כי בעקבות הביקורת נראה שהנשיא שינה את עמדתו - אך רק למראית עין.
בטור נכתב כי ביום שני ביידן התקשר לירושלים ותכנן להיפגש עם נתניהו השנה, אבל הביקור של נשיא המדינה הרצוג - "מתנגד נתניהו לשעבר" כדברי העיתון - מוכיח שממשל ביידן פורס בפניו את השטיח האדום שהוא מסרב לפרוס בפני נתניהו. "המסר לישראלים הוא שארצות הברית איתכם, אבל לא עם הממשלה שלכם. זה מסוג הדברים שאנחנו אומרים לקובנים ולאיראנים, או לפחות אמרנו בעבר. זה שהבית הלבן מאמץ את אותה גישה עם דמוקרטיה של בעלת ברית הוא סימן של התקופה הזו במפלגה הדמוקרטית".
בעיתון ממשיכים ותוקפים את המפלגה הדמוקרטית על הביקורת שלה כלפי נתניהו: "הליברלים מתלבטים בניסוח - אמורים לדבר על 'דמוקרטיה' ו'נתניהו' במקום 'גזענות' ו'ציונות' - אבל תחת הכסות של רפורמה משפטית, השמצה של ישראל הפכה למיינסטרים במפלגה הדמוקרטית. יהיה קשה לקחת את זה בחזרה, גם כשישראל תקבל ראש ממשלה חדש".