סגור

פרשנות
הצעד הראשון של הממונה על התחרות: שיקום מהיר לכוח ההרתעה

נוסף על התמודדות עם עליות מחירים ועם גופים הנחשדים כמונופולים, על הממונה להתמודד גם עם גורמים אנטי־תחרותיים בעולמות הדיגיטליים

המינוי של מיכל כהן לממונה על התחרות, על ידי שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, לא הפתיע איש. הוא עדיין מצריך אישור ממשלה, אך מאז מונתה לממלאת מקום קודמתה בתפקיד, מיכל הלפרין, הסתמנה כהן כמועמדת המובילה לתפקיד, שלא לומר היחידה. במרוצת ששת החודשים שבהן שימשה כממלאת מקום הוכיחה כהן שהלב שלה במקום הנכון, כמי שגדלה במגזר הציבורי ורואה לנגד עיניה את טובת הציבור. וגם אם נראה שהמכרז לתפקיד כמו נתפר למידותיה, במקרה הזה המינוי ראוי.


בחודשים האחרונים נראה היה שאף אחד לא חסין בפני הממונה החדשה, מרשתות השיווק הגדולות, שראשיהן צעדו בזה אחר זה לחדרי החקירות של רשות התחרות בחשד לניסיון תיאום של העלאת מחירים דרך התקשורת; ועד לגופים שנחשדים כמונופולים וטרם טופלו ככאלה, כמו חברת משקאות התה הוותיקה ויסוצקי וחברת משלוחי האוכל Wolt.
חקירת ראשי רשתות השיווק הגדולות שנפתחה לפני כמה שבועות דעכה מאז. היא השיגה את מטרתה בטווח הקצר, כשגל עליות המחירים נבלם זמנית. אבל בטווח הארוך יהיה מעניין לראות האם חומרי החקירה שנאספו יובילו למסקנות שתומכות בחשדות החמורים נגד חלק מהרשתות הגדולות. ללא מסקנות כאלה, כוח ההרתעה של הרשות עלול להישחק.

גוגל ופייסבוק ממתינות

המהלכים הללו, שלא רבים כמותם עשתה הממונה הקודמת, עשויים היו להיראות כניסיון של כהן לקבוע עובדות בשטח במרוץ לתפקיד. אחרי הכל, קשה יותר לסרב למנות ממונה שאינה נרתעת ממלחמה בגופים הגדולים והחזקים במשק. כעת כהן צריכה להוכיח שהצעדים לא היו רק לצורכי הקמפיין לבחירתה, ושהיא באמת מתכוונת לשנות מדיניות.

2 צפייה בגלריה
מ"מ ראש רשות התחרות עו"ד מיכל כהן
מ"מ ראש רשות התחרות עו"ד מיכל כהן
הממונה על התחרות, מיכל כהן
(צילום: נמרוד גליקמן)

כאמור, כהן סימנה חברות כמו ויסוצקי, שנחשבות כבעלות כוח מונופוליסטי, אך עד היום זכו לטיפול בכפפות משי. פערי המחירים בין ויסוצקי למתחרות, ההשתלטות על המדפים ונתח השוק מראים שיש עם מה להתמודד פה. כנ"ל לגבי Wolt, שהשתלטה על שוק משלוחי המזון ושעל דרכי פעולתה נכתבו כבר אלפי מילים. הממונה החדשה צריכה להוכיח שהיא מסוגלת להתמודד מולן.
אבל לא רק בקמעונאות. במרוצת השנים האחרונות נמנעה רשות התחרות מלטפל בגורמים אנטי־תחרותיים בעולמות הדיגיטליים, שהולכים ותופסים מקום מרכזי - ויקר - בחיינו. תחת התירוץ של המתנה לראות מה יעשו רגולטורים בחו"ל, המשיכו תאגידי הענק הדיגיטליים לצבור עוד כוח מונופוליסטי תוך רמיסת המתחרים מהעולם הישן. בחמש שנות הקדנציה הצפויות לה כהן לא תוכל לברוח עוד מהצורך לבנות את הכלים והכללים שיכתיבו את ההתנהלות בשוק הזה. הכוח המונופוליסטי של מטא (פייסבוק לשעבר) וגוגל, על שלל שלוחותיהן רבות העוצמה, חייב לעמוד במרכז האג'נדה של הממונה.

לשכוח מההחלטות התמוהות

ומעל כל אלה, נדמה שהאתגר הגדול והמיידי של כהן הוא שיקום כוח ההרתעה של רשות התחרות, שאבד אצל קודמתה הלפרין בעקבות סדרה של החלטות תמוהות והפסדים בערכאות מול גורמים עסקיים. החלטת בית הדין לתחרות להפוך את החלטת הממונה לאסור את מיזוג מזרחי טפחות עם אגוד היא רק דוגמה אחת.

2 צפייה בגלריה
מיכל הלפרין הממונה על התחרות 10.11.20
מיכל הלפרין הממונה על התחרות 10.11.20
הממונה הקודמת, מיכל הלפרין
(צילום: אלכס קולומויסקי)

כהן תידרש לעשות זאת בתנאים לא אידיאליים: לראשונה מאז המחאה החברתית ב־2011 מסתמן גל עליות מחירים, כמו אלו שעליהן הכריזה אסם בשבוע שעבר. כהן תצטרך לשמור על דריכות ולוודא שהתייקרויות לא מתאפשרות בזכות ניצול כוח לרעה מצד גופים ריכוזיים בשוק המזון. והיא תצטרך לבדוק שגם בשווקים אחרים לא מנוצלת מצוקת הצרכנים באמצעות תירוצים שנהפכו שגורים, כמו בעיות בשרשראות אספקה או מחסור בחומרי גלם.
כהן יישמה בחודשים האחרונים את החלק הראשון בטיפ האלופים של קרמבו מ"מבצע סבתא" והתחילה הכי מהר שלה. עכשיו היא צריכה ליישם גם את החלק השני, ולאט לאט להגביר.