סגור
אזיק אלקטרוני

אחרי המתנה של עשור: אושר חוק האיזוק האלקטרוני

החוק יאפשר הצמדת אזיקים אלקטרונים לגברים אלימים שיש נגדם צו הרחקה וזאת כרגע לתקופה של שלוש שנים. בשלב ראשון אושר פיקוח רק על 300 גברים, למרות שיש כאלף נשים במקלטים. יישום החוק נמסר לשב"ס

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק האיזוק האלקטרוני. החוק יאפשר לנשים שהוציאו צו הרחקה לגבר אלים לבקש פיקוח באמצעות איזוק אלקטרוני. החוק נקבע כהוראת שעה (חוק זמני) לשלוש שנים כדי לבחון את השפעתו ותרומתו לצמצום האלימות במשפחה. עם זאת נקבעה בינתיים מכסה של 300 אזיקים בלבד, זאת למרות שיש אלף נשים במקלטים לנשים מוכות.
הצעת החוק מתגלגלת כבר כעשור בתחילת מאי 2022 יו"ר הוועדה לביטחון פנים אז ח"כ מירב בן-ארי מיש עתיד דרשה מהממשלה להציג תזכיר חוק מוסכם וזו הוגשה ביוני. בשל נפילת הממשלה עברה ההצעה רק בקריאה ראשונה. לממשלה הנוכחית לקחו מספר חודשים להביא את ההצעה מחדש לכנסת.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת החוק מבקשת להבטיח את קיומם של צווי הגנה שניתנים להגנת נפגעי אלימות במשפחה, ובכלל זה נפגעי אלימות במשפחה שהם קטינים. כדי שהפגיעה בפרטיותו של אדם תהיה במידה שאינה עולה על הנדרש". החוק מיועד להסיר את החשש שהגבר יפר את צו ההרחקה ויוכל להתקרב למקומות בהם נמצאת האישה.
על פי ההצעה בית המשפט יורה על ביצוע הערכת מסוכנות של מי שכלפיו מבוקש הצו. תוקם יחידת פיקוח טכנולוגי בשירות בתי הסוהר, והיא תהיה אחראית על פיקוח ואכיפה של צווים שניתנו. השר לביטחון לאומי ידווח לוועדה לביטחון לאומי של הכנסת על יישום החוק
יוזמת החוק ח"כ מרב בן ארי אמרה "ההחלטה להעביר את חוק האיזוק האלקטרוני היא החלטה חשובה מאוד שחיכינו לה שנים רבות. עם זאת צריך לזכור שהחוק מוגבל מבחינת מספר האזיקונים, כ-300 למרות שכיום יש כמעט אלף נשים במקלטים. בנוסף, ההחלטה להעביר לשב"ס את המעקב אחר הגברים האלימים היא החלטה לא נכונה".
יו"ר הוועדה למעמד האישה ח"כ פנינה תמנו-שאטה מהמחנה הממלכתי אמרה: "זה לא החוק שרצינו במלואו, לא רצינו מכסות, ועדיין אני חושבת שיש פה הישג משמעותי וחשוב שלא היה קורה ללא חברות הכנסת שניהלו מאבק עיקש מהאופוזיציה, תוך ספיגת גידופים, קללות והאשמה בפמיניזם קיצוני".
השר לביטחון לאומי, ח"כ איתמר בן גביר אמר: "זו הצעה חשובה ומאוזנת". יו"ר הוועדה לביטחון לאומי חה״כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית אמר: "אחרי הרבה שנים של חקיקה, סופסוף שמים אזיקים על מי שפגע, או שברור כי הוא עלול לפגוע, כדי לאפשר שגרת חיים נורמלית לבני משפחתו".