סגור
עמותת עלם
עמותת עלם (צילום: עמותת עלם)

הכר את העמותה
260 עובדים, 1,100 מתנדבים: עמותת "עלם" לנוער בסיכון

פעילויותיהן המגוונות של עמותות בישראל מהוות חלק בלתי נפרד מסיפור ההצלחה החברתי, הכלכלי והסביבתי של כולנו. מידי שבוע נכיר עמותות משלל תחומים ונזהה השפעתן על החיים בישראל. הפעם – עלם, עמותה לנוער במצבי סיכון

עמותת עלם הוקמה לפני 40 שנה, כיום מפעילה 52 פרויקטים ב-42 יישובים בכל רחבי הארץ ומציעה מגוון מענים לבני הנוער המתמודדים עם רצף רחב של מצוקות - דיכאון וחרדה, משברים נפשיים, שימוש בסמים ואלכוהול, ועד פגיעות מיניות, בריונות ברשת, הפרעות אכילה ומעורבות במעגל הזנות.
לעוד כתבות בערוץ TRUST
עובדי ומתנדבי העמותה מאתרים ופוגשים את בני הנוער בשטח, ברשתות החברתיות, בגינות הציבוריות, בבתי הספר, בדירות מסתור או במסיבות ויוצרים איתם קשר בגובה העיניים. המענים של "עלם" נוגעים במספר תחומים: טראומה - כולל סיוע לצעירים שנפגעו, הוזנחו או הודרו ממערכות תמיכה ונחלצו ממצבי הסיכון בהם הם נתונים, לצד מתן מענה לילדים ונוער בגילאי 4 עד 18 שנפגעו או שפגעו מינית. תחום נוסף הוא הקהילה - שנותן מענה הוליסטי לנוער, לרוב תוך עבודה צמודה עם הרשויות המקומיות, וכולל מרכזי נוער, ניידות רחוב וליווי לחיים עצמאיים. תחום הדיגיטל והחדשנות מרכז מענים לאיתור והתערבות עם צעירים ונוער בעולם הווירטואלי.
2 צפייה בגלריה
עמותת עלם
עמותת עלם
מתנדבי עמותת עלם
(צילום: עמותת עלם)
"עלם" הוקמה בידי קבוצת מתנדבים ואנשי מקצוע מישראל ומארה"ב, ונרשמה כעמותה בשנת 1983. הצוות המייסד כלל את ד"ר יוספה שטיינר, ד"ר מרים גולן, השופטת סביונה רוטלוי ופרופ' יוחנן ווזנר ז"ל. הם צירפו אליהם את אן ביאלקין, רעייתו של קנת ביאלקין ז"ל, שהיה מראשי הקהילה היהודית בארה"ב, והיא הקימה במקביל ענף "עלם" בארה"ב. זמן קצר לאחר הקמת העמותה מונה המנכ"ל הראשון שלה, מייק נפתלי.
כיום עלם מנוהלת על ידי שלמה ינאי - יו"ר עלם, נאוה ברק – שמזה 27 שנה מכהנת כנשיאה מעורבת ופעילה בעמותה, וטלי ארז - מנכ"לית עלם. בעלם 260 עובדים ו-1,100 מתנדבים.
המקורות התקציביים של העמותה מתחלקים בין מספר גורמים: משרדי ממשלה – כולל שותפות משמעותית ורבת שנים עם משרד הרווחה והביטחון החברתי, רשויות מקומיות, המגזר העסקי - עם שותפויות משמעותיות כמו בנק הפועלים, אמדוקס, נובה, אלקטרה מוצרי צריכה, מיקרוסופט, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק יהב, סרגון, יוניליוור, בזק, אדמה, אקסוניוס, אינדיגו HP , פינסטרה, ישראכרט, פייבר, שברון, ICL, סקופ, סאפ וחברות נוספות, קרנות וגופים פילנתרופיים מהארץ ומחו"ל ותרומות הציבור הרחב.
סיפור הצלחה
מידי שנה, עלם מסייעת לאלפי צעירים להתמודד עם מצוקותיהם. אחת מהסיפורים הרבים מעוררי ההשראה היא י', צעירה המלווה במסגרת פרויקט המספק מענה לצעירות בסיכון שהופכות לאימהות בגיל צעיר ונופלות בין הכיסאות (לרוב לבדן, ללא תמיכה של עורף משפחתי, מרקע של עוני, הדרה חברתית ומצוקות קשות).
"אני בת 22, אמא לילדה בת שנה וחצי וגרה במרכז הארץ. גדלתי במשפחה חרדית ובסביבות גיל 12 ההורים שלי החליטו להתגרש. לא היה לנו אוכל בבית כי אבי היה המפרנס היחידי. החלטתי שאני הולכת לעבוד כדי לעזור בבית. בעבודה התחלתי להכיר את העולם שבחוץ שלא הכרתי בתור חרדית: אלכוהול, סמים, סיגריות, בנים. התחלתי לצאת בלילות, להיות במסיבות טבע. אמא שלי החליטה שהיא לא מסוגלת להתמודד איתי והחליטה להוציא אותי מהבית. בת 14 מצאתי עצמי ללא קורת גג, ישנה ברחוב ומנסה להעביר את הלילה".
"בסופו של דבר הצלחתי להסתדר ושכרתי דירה לבד. בשלב זה הכרתי את בן הזוג שלי ונכנסתי להריון, תוך כדי שאני לומדת בכיתה י"ד, עם כל המבחנים, ואז הגיעה הלידה. אני זוכרת את עצמי מסתכלת על הבת שלי ובוכה. מסתכלת וחושבת לעצמי שאני בעצמי ילדה. איך אני הולכת עכשיו לגדל עוד ילדה?"
"כשהילדה הגיעה לגיל חודשיים, החלטנו בן זוגי ואני להיפרד. מצאתי את עצמי לבד, בלי עבודה ושוב בלי קורת גג עם הילדה שלי. בנקודה הזאת, מצאתי מענה. הכרתי את צליל, רכזת בתוכנית "צעירות אימהות" בעמותת עלם שליוותה אותי מאותו רגע ועד היום. צליל נתנה לי את המקום שלי, ראתה אותי וכל הזמן אמרה לי שהיא מאמינה בי. היא עזרה לי למצות את הזכויות שלי בביטוח לאומי, למצוא מעון לילדה, ויותר מכל להגשים את החלום שלי - לעבוד בהייטק. כבר שנה, אני עובדת בתפקיד מרתק ומאתגר בחברת הייטק גדולה. מאמינים בי, אוהבים ומעריכים אותי. שמתי לי מטרה, יום אחד עוד אגיע שם לתפקיד בכיר בהנהלת החברה".
2 צפייה בגלריה
עמותת עלם
עמותת עלם
מתוך פעילויות העמותה
(צילום: עמותת עלם)
חסם או אתגר משמעותי
תקופת הקורונה השאירה חותם - במגזר העסקי והחברתי. בקורונה, "עלם" לא סגרה אף פרויקט ואף הגבירה מעני החירום, הגדילה פעילות בדיגיטל והקימה פרויקטים חדשים שהיוו מענים לתופעות חדשות שצפו בשטח.
בנוסף, למרות שמשבר הקורונה חלף, מצוקות הנוער מתקופה זו לא פחתו. הכול יותר מוקצן - נטיות אובדניות, פגיעות עצמיות, אלימות קשה, תחושת בדידות וקשיים ביצירת קשר. בזמן שהמענקים הממשלתיים לשעת חירום (מתקופת הקורונה) הסתיימו כבר מזמן, עלם מצאה ומוצאת את עצמה עם פחות משאבים ממשלתיים אבל עם נפח עבודה גדול יותר. בנוסף, המגזר העסקי נמצא במיתון, ויוקר המחיה משפיע ישירות על עולם הפילנתרופיה ועל קצב ונפח התרומות החיוניות לקיום עמותות.
השפעת העמותה על ישראל מבחינה חברתית
בישראל חיים יותר מ-800 אלף בני נוער בגילאי 12-18, כרבע מצויים במצבי סיכון. בשנה האחרונה פגשו צוותי עלם כ-12 אלף בני נוער uצעירים במצבי סיכון. בזכות הסיוע, התמיכה, ההכוונה, התיווך למענים בקהילה, והליווי המתמשך של עובדי ומתנדבי העמותה, מידי שנה אלפי בני נוער מנותקים מצליחים להשתלב בחזרה בקהילה ובמסגרות לימודיות ותעסוקתיות שונות.
עלם פועלת מתוך רגישות תרבותית, ומפתחת מעניה בשיתוף פעולה מלא של הקהילות השונות, הן בקרב עולים כמו יוצאי אתיופיה, בריה"מ לשעבר ועוד, והן במגזר הכללי, הדתי, החרדי, הערבי והבדואי. עלם גם מייעצת לאו"ם בתחום הנוער בסיכון בישראל.
לייעוץ, תמיכה וסיוע, ניתן לפנות לצ'אט האנונימי של עמותת עלם או בווטסאפ 054-9424062.
* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.