סגור

יום קרב בוועדת החוקה: רוטמן דרש מנציגת בתי המשפט להתנצל - ודחק בה לצאת

במהלך דיון של ועדת החוקה בכללי ניגוד העניינים החלים על שופטים, רמזה נציגת הנהלת בתי המשפט כי הדיון מתקיים "מטעמים לא ענייניים". יו"ר הוועדה שמחה רוטמן זעם ודרש ממנה להתנצל בפני יוזם הדיון, ח"כ אריאל קלנר (ליכוד). מאוחר יותר דחק רוטמן בנציגה לצאת מהדיון ואף הודיע שיגיש נגדה תלונה

"את עולבת בנבחרי ציבור, תתנצלי", כך הטיח היום (ד') יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן בנציגת הנהלת בתי המשפט עו"ד חנית אברהם-בכר, במהלך עימות חריף שפרץ בין השניים.
העימות התרחש במהלך דיון מיוחד, שכונס לבקשת ח"כ אריאל קלנר (ליכוד) במהלך פגרת הכנסת תחת הנושא הנפיץ של כללי ניגוד העניינים החלים על שופטים.
במהלך דבריה של אברהם-בכר בוועדה, קטע אותה רוטמן והאשים אותה בכך כשהיא מטילה ספק במניעים של חברי הכנסת לכינוס הדיון המיוחד. בהמשך, לאחר שהפציר בה להתנצל ולחזור בה מדבריה והיא לא עשתה זאת, הוא הודיע לה כי לא תוכל להמשיך לשאת דברים, ואף קרא לסדרנים להרחיק את המיקרופון ממנה.
הדיון המיוחד כונס על רקע פרסום של העיתונאי קלמן ליבסקינד בנוגע לשורת מקרים שבהם שופט העליון יצחק עמית דן בתיקים שבהם לכאורה היו אינטרסים כלכליים לחברות שבהן אחיו וגיסו מכהנים בתפקידים בכירים. עמית עסק בנושא למרות שאותן חברות הופיעו לכאורה ברשימת המניעויות שלו.
במהלך הדיון המיוחד, הוציא רוטמן מהאולם את חברי הכנסת אפרת רייטן ועופר כסיף. בנוסף הוא קטע את דבריה של אברהם-בכר שניסתה לפרט את מנגנוני הבקרה והפיקוח הקיימים במערכת המשפט שנועדו להבטיח שמירה על האתיקה של שופטים ותהתה מדוע חברי הכנסת מתכנסים בפגרה לקיים דיון שכזה.
ברגע זה, רוטמן עצר את דבריה והחל לתקוף אותה באופן אישי: "אני תמה מה הזכות שלך לעסוק במניעים שלנו. האם תפקידך כעובדת ציבור להגיד לשליש מנבחרי הציבור לעסוק בעניין כזה או אחר? האם עברת הכשרה פסיכולוגית או יש לך הסמכה בחוק לזה? זה שאת מהנהלת בתי המשפט לא הופך את הדם שלך לכחול ונותן לך זכות לעלוב בחברי הוועדה שלי".
רוטמן המשיך ודרש: "תתנצלי בפני חבר כנסת קלנר (יוזם הדיון - ע"ק). עובד מדינה לא מבקר את נבחר הציבור בדיון. זה מנוגד לאתיקה ואין לך הסמכה בחוק לזה. הפקפוק במניעיו היא חוצפה שלא נבראה. תחזרי בך מהדברים האלה כי חצית קו שאסור לעובד מדינה לחצות".
אברהם-בכר ניסתה להמשיך לדבר, אך רוטמן קרא לסדרנים וביקש מהם להרחיק ממנה את המיקרופון. "את לא ברשות דיבור", אמר לה, "אינך מנהלת את הוועדה, עלבת בחברי הוועדה. אם את לא מתכננת לחזור בך מדבריך תסתיים זכות הדיבור שלך, ואבקש להגיש תלונה אתית על התנהלותך כי עובד מדינה לא מותח ביקורת על מניעיהם של חברי כנסת אצלי בחדר הוועדה. אני לא חושב שתפקידו של עובד מדינה להגיד שמניעיהם של נבחרי ציבור לא כשרים".
או אז אמרה אברהם-בכר, שאין לה מה להוסיף, ורוטמן הטיח בה: "את מוזמנת לצאת. חובה עליך לעמוד בחובה אתית של עובדי מדינה. אאלץ לבקש שתוגש נגדך תלונה".

ח"כ אפרת רייטן: "הוועדה לא נועדה כדי לעשות ציד מכשפות על שופטים"

עוד לפני התקרית החריגה, התנהל הדיון במתח רב כאשר חברי הקואליציה תוקפים את השופטים בעוד חברי האופוזיציה מגוננים עליהם. ח"כ קלנר אמר בציניות על השופטים כי "אולי אנו בעולם של מעמדות, אנשים שחושבים שהם במעמד מעל בני אדם ושניגודי עניינים לא משפיעים עליהם, ואחרים שעליהם ניגודי עניינים חלים בצורה הכי מטורפת שיש, בדרך כלל נבחרי הציבור או אזרחים פשוטים".
ח"כ אפרת רייטן נזעקה: "הטענות שהגיעו מהעיתונים (הכוונה לכתבה קודמת של ליבסקינד על הנשיאה אסתר חיות מ-2020 - ע"ק) נבדקו. יש שם מנגנונים של ערעורים, נציב תלונות הציבור על שופטים, הלוואי והיו כאלה מנגנונים לבדוק את נבחרי הציבור. ובואו נדבר על הפיל שבחדר: ניגוד העניינים של ראש הממשלה שחתם על הסדר ניגוד עניינים והפר אותו ברגל גסה ואתם לא אמרתם כלום אלא חוקקתם מהר את חוק הנבצרות כדי להתגונן בפני עתירה לבג"ץ".
רייטן המשיכה: "לבוא ולכנס את הוועדה הזו כדי לעשות דה-לגיטימציה לשופטים - זו שערורייה. הועדה הזו נועדה לפקח על עבודת הממשלה, לא כדי לעשות ציד מכשפות על שופטים לגבי טענות שנבדקו".
ח"כ אורית פרקש-הכהן (המחנה הממלכתי) הגיבה: "אנו מתכנסים לדיון חירום בפגרה כאילו זה הדבר הכי חשוב במדינה ולא יוקר המחיה, השקל שקורס והחברה שמתפרקת. מטרת הדיון הזה היא לייצר שנאה וציד מכשפות בכל מה שקורה לשופטים, יועצים משפטיים ושלטון החוק. זו אובססיה שלכם לשופטים ולבתי משפט".
היא פנתה לרוטמן ואמרה לו: "אתם דואגים לאמון בבתי משפט? אתה מצחיק אותי. מעולם השפל והגועל מהמערכת הפוליטית בישראל לא היה גדול יותר. השפל של אמון הציבור בפרלמנט הוא ברצפה. אתה בדיחה".
גם ח"כ עופר כסיף אמר לרוטמן: "זו זעק הקוזאק הנגזל של מי שמעוניין בחיסול ממוקד של כל שומרי הסף, כולל בית המשפט העליון, בעיקר מי שנחשבים ליברליים".
ח"כ טלי גוטליב אמרה כי "המערכת המשפטית מגוננת על עצמה מכל משמר. למיטב ידיעתי כמעט לא עמדו שופטים לדין משמעתי ולכן שופט מרגיש לא אחת כשריף באולם בית המשפט".
מנגד, נציג בכיר מנציבות תלונות הציבור על שופטים, עו"ד אברהם וולף, אמר כי "היו מקרים ששופטים זומנו ללשכת הנציב ועזבו את המערכת כתוצאה מכך. אנו מקבלים כ-900 תלונות בשנה, בממוצע כמספר השופטים. אנו לא יוזמים בדיקה יזומה על סמך כתבה בעיתון אבל על כל דבר שמתפרסם ונחשף אנו מקבלים יותר מתלונה אחת".