סגור
Dun's 100

ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות של מרכז ומזרח אירופה: רומניה חוזרת להיות יעד השקעה אטרקטיבי למשקיעים הישראליים

יש לא מעט סיבות להשקיע ברומניה, החל ממיצובה כאחת המדינות הגדולות באיחוד האירופי, דרך מדיניות מס מאוד ידידותית למשקיעים זרים, למעסיקים ולעובדים וכלה במיקומה הגיאוגרפי ובעושר של משאבי טבע

מזה זמן מה, רומניה טומנת בחובה כמה מההזדמנויות העסקיות האטרקטיביות ביותר במרכז ומזרח אירופה (CEE), בהיותה אחת מהכלכלות התחרותיות והדינמיות ביותר באיחוד האירופי. עם היסטוריה משמעותית בבניית עסקים כמו גם במסחר, רומניה שמרה על מעמדה כמדינה אטרקטיבית להשקעות זרות באיחוד האירופי.
אבל לפני שנסביר כיצד ומה צופן לה העתיד, קצת רקע ומספרים: רומניה היא המדינה השמינית בגודלה הגיאוגרפי מבין 27 מדינות האיחוד האירופי והשישית מבחינת גודל האוכלוסייה. היא גם המדינה השנייה בגודלה במרכז ובמזרח אירופה והגדולה בדרום-מזרח אירופה. משנת 2007, אז הצטרפה רומניה לאיחוד האירופי, המשקיעים המקומיים הפכו לחלק משוק אחד ענק של כמעט 500 מיליון צרכנים אירופאים. רומניה היא לא רק חברה במשפחת האומות הגדולה של האיחוד האירופי, היא גם חברה בנאט"ו - מה שמאפשר לה להוות קרקע מוצקה ליציבות וביטחון באזור. ובל נשכח שברומניה עובר שליש מנהר הדנובה והיא ביתו של הנמל הגדול והעמוק ביותר בים השחור - יתרון תחרותי משמעותי כשמדובר במסחר בסחורות אסייתיות דרך הים.
כדי למשוך אליה משקיעים זרים, רומניה יצרה תוכניות סיוע ממשלתיות נדיבות ומדיניות מיסוי תחרותית שבבסיסה אחד משיעורי המס הקבוע (לא משתנה), המע"מ ומס ההכנסה הנמוכים ביותר באיחוד האירופי, כמו גם פטור ממס על רווחים שהושקעו מחדש.
סביבת המס ברומניה מאוד נוחה להשקעה והיא באה לידי ביטוי בהקלה במס חברות (של 16%) על רווחים שמושקעים מחדש, ניכויים משמעותיים על הוצאות מו"פ, פטור ממס לחברות סטארט אפ שעיקר פעילותן מבוסס על חדשנות ועל מחקר ופיתוח, פטור ממס הכנסה פרסונלי למפתחי תוכנה, ו-10% מס על רווחי הון אישיים (כולל רווחי הון מנדל"ן). בנוסף, יש תמריצים להעסקת מובטלים ואנשים מאוכלוסיות מוחלשות, ותמריצים להשקעה בהשכלה נוספת של עובדים קיימים.
יתרון נוסף של עשיית עסקים ברומניה מורכב מכוח העבודה המיומן שלה ושכר העבודה התחרותי, שמבוססים על מחסומי תרבות ושפה נמוכים. הרומנים הם רב-לשוניים, גמישים בגישתם לעבודה, חדשניים וקשובים לעתיד.

1 צפייה בגלריה
עו"ד רון בר-ניר
עו"ד רון בר-ניר
עו"ד רון בר-ניר
(צילום: סטודיו תומאס)


ואם כבר מדברים על העתיד, השקעה בתחומי האנרגיה המתחדשת וההיי-טק הרומנים היא רעיון מצוין מכיוון ששני תחומים אלו מאוד חשובים לממשלה המקומית ולאיחוד האירופי כאחד. מגזר שירותי ה-IT&C (טכנולוגיות מידע ותקשורת) מטפח קצב צמיחה שנתי של 15-17% כשמדובר בחברות הגדולות, כאשר 64% מההכנסות במגזר זה מופקות על ידי חברות בעלות הון זר, וזאת לפי איגוד המעסיקים של תעשיית התוכנה והשירותים.
מבחינה מסחרית, רומניה נהנית ממיקום גיאו-אסטרטגי ייחודי - צומת הדרכים של 3 שווקים גדולים: האיחוד האירופי, מדינות חבר העמים והמזרח התיכון, העומדים בנתיבם של 3 מסדרונות תחבורה כלל-אירופיים חשובים המקשרים את אירופה ממזרח למערב ומצפון לדרום ובדרך מקלים על התחבורה בנהר הדנובה.
עשירה במשאבי טבע, רומניה נהנית משפע של שטחים חקלאים ומרבצי מינרלים משמעותיים כמו נפט, גז טבעי, מלח, פחם וזהב. הקרקע ברוב חלקי השטחים פורייה ביותר ובכך מאפשרת ייצור מזון מוצק ומגוון. רומניה היא אחת מיצרניות הדגנים הגדולות באיחוד האירופי והיצרנית הגדולה ביותר של גרעיני חמניות, דבש ושזיפים. השטח ברומניה המשמש לחקלאות מהווה כמעט 13.5 מיליון האקטר (135 מיליון דונם, 57% מכלל שטח המדינה).
לפיכך, כיום רומניה היא מדינה איכותית שבשנים האחרונות הצליחה להניע קדימה את שרשרת הערך שלה, שכן חלק מהמשקיעים הזרים שנכנסו לשוק הרומני לפני למעלה מ-15 שנה עם מפעלי ייצור בסיסיים מתרחבים כעת לפרויקטים מתוחכמים יותר מבחינה טכנולוגית. עם הזמן, הפכה רומניה לבנצ'מרק של האזור, מרכז של מיומנויות ליבה בשוק ההיי-טק העולמי ויעד איכותי להשקעה. נוסיף לכך את העובדה שמדינת ישראל והמשקיעים הישראליים מאוד מקובלים ומוערכים על ידי גורמי הממשל ואנשי העסקים הרומנים, מה שמוביל באופן ישיר לתיירות משגשגת שבאה לידי ביטוי ב-6 טיסות יומיות ומעל חצי מיליון תיירים בשנה.
עו"ד רון בר-ניר, שותף במשרד עו"ד פירון ומוביל את הפעילות בסניפי מזרח אירופה