סגור
זיהום אוויר ב מפרץ חיפה
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: אלעד גרשגורן)

יונה יהב מאיים על רישיון העסק של חברת הנפט תש"א: מאחסנת חומרים מסוכנים ליד בניינים

לפי עיריית חיפה, החברה מאחסנת מאות אלפי טונות של נפט גולמי בצמידות לחלקה הדרומי של שכונת קריית חיים. בתש״א טוענים כי מדובר במבנים שהוקמו לפני שנים רבות, והחברה מצויה בהליך להסדרתם בדיעבד

הפעם האיום יתממש? ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הודיע היום (ב׳) לחברת הנפט "תשתיות אנרגיה" (תש"א) על ביטול רישיון העסק לחוות מיכלי הנפט שלה בקרית חיים. הודעת ראש העיר מגיעה בעקבות שימוע שנערך לחברה בגין הקמת עשרות מבנים ומיכלים, ללא היתר בנייה כדין, המשמשים בחלקם לאחסון חומרים מסוכנים, בצמידות לבנייני מגורים, מתחמי עסקים ובילוי הומי אדם. בחברת תש״א טוענים כי מדובר במבנים שהוקמו לפני שנים רבות, והחברה מצויה בהליך להסדרתם בדיעבד.
בשנת 2014 הודיע יהב על ביטול רישיון העסק של תש״א (דאז תש״ן), לאחר שלא מילאה את דרישות המשרד להגנת הסביבה. בית המשפט אף קבע כי ההחלטה עצמה חוקית, אולם ביטל אותה בשל המגעים שהתקיימו דאז בנושא בין המשרד להגנת הסביבה לחברה, וקבע כי ראש העיר יצטרך לקבל החלטה סופית בנושא בהמשך. רישיון העסק של תש״א לא נשלל לבסוף. גם כעת, אין משמעותה של ההכרזה סגירת חוות המכלים, שכן סביר להניח כי החברה תפנה לערכאות משפטיות בנושא. נציין כי עוד בשנת 2015 חתם יהב על צווים המבטלים את רישיון העסק של המפעלים המזהמים במפרץ חיפה: חיפה כימיקלים, בז״ן, כרמל אולפינים וגדיב. בסופו של דבר, המשיכו המפעלים לפעול מאז ועד היום, מלבד חיפה כימיקלים, אשר שלילת רשיון העסק שלו החלה את התהליך שהוביל בסופו של דבר לסגירת מיכל האמוניה של החברה ויציאתה ממפרץ חיפה.
חברת תש״א מאחסנת מאות אלפי טונות של נפט גולמי בצמידות לחלקה הדרומי של שכונת קריית חיים בחיפה. בין היתר, החברה עוסקת באחסון של מזוט, סולר ובנזין, חומרי דלק להם השלכות סביבתיות ובריאותיות. בשנת 2020 השבית המשרד להגנת הסביבה 5 מיכלים של החברה לאחר שלא עמדו בתנאי היתר הרעלים ובעקבות תלונות מרובות של תושבי האזור על ריחות קשים וכאבי ראש.
לפי עיריית חיפה, "ההחלטה לביטול רישיון העסק מבוססת על אינטרס העל של שמירה על ביטחון הציבור, בטיחותו ובריאותו ומניעת פגיעה קרובה לוודאי, בחיי אדם, גופו ורכושו. עקרון הזהירות המונעת, שהינו עקרון מנחה בחקיקה ובפסיקה, מחייב את העירייה לנקוט בכל אמצעי הזהירות הנדרשים לכך, כאשר נשקף איום משמעותי לנזק נרחב ובלתי הפיך, גם אם הנזק הוא בהסתברות נמוכה וגם כאשר אין ודאות מוכחת שאכן יתממש. הדברים מקבלים משנה חשיבות לאור המתיחות הביטחונית הרבה השורה על אזור חיפה והמפרץ כעת".
בחברת תש"א אומרים כי מדובר במבנים שהוקמו לפני שנים רבות, וכי החברה מצויה בהליך להסדרת זכויות הבניה במתחם, בעוד בשנים האחרונות לא הייתה בניה באזור. אולם בעיריית חיפה טוענים כי התריעו בפני החברה על החובה לבצע הסדרה במקום, תוך כדי מתן אורכות חוזרות לביצוע ההסדרה. "העירייה הבהירה לחברת תש"א מהן המשמעויות המשפטית, הציבוריות, הביטחוניות והבריאותיות במתן הרשאה להפעלת העסק במתכונת ובנסיבות המתקיימות בעת הזו. אשר על כן, החליטה עיריית חיפה על ביטול רישיון העסק של חברת תש"א".
מחברת תשתיות אנרגיה נמסר כי "פעולתו של ראש העירייה יונה יהב התקבלה בהפתעה מוחלטת. החברה תלמד את ההחלטה ומשמעויותיה ודרכי התגובה האפשריות. יש להדגיש כי חוות המיכלים בחיפה מהווה מתקן תשתיות אסטרטגי למדינת ישראל ובעיקר לגופי הביטחון, בייחוד בעת הזו הכה גורלית, בה לרציפות אספקת תזקיקי הנפט ישנה חשיבות עליונה. ככלל, מתקני האחסון של חברת תשתיות אנרגיה בנויים על פי התקנים הבינלאומיים הנהוגים בתעשיית הנפט ומופעלים בהתאם להנחיות הרגולציה המחמירות ביותר בכל הקשור לבטיחות וכיבוי אש, איכות סביבה , תפעול, תחזוקה, ובניה".