סגור
הוועידה הלאומית לאנרגיה 2023 עידית סילמן וידאו
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. נפגשה בין היתר עם מנהלת מחלקת הסניטציה בניו יורק (צילום: סיני דוד)

ישראל לא הכינה "שיעורי בית" - אבל סילמן השתתפה בכינוס אקלים בניו יורק

השרה להגנת הסביבה השתתפה בפורום של האו"ם בשבוע שעבר, למרות שהדו"ח האחרון שהגישה ישראל בנושא שבו עסק הכנס היה ב-2019. כמו כן, סילמן לא קיימה פגישות עם בכירים בממשל האמריקאי או באו"ם, ונפגשה שוב עם מקבילתה המרוקאית, שאותה פגשה בטיסתה למרוקו לאחרונה

בשבוע שעבר טסה לארצות הברית השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. על הפרק: נאום בפאנל שעסק בנושא שלגביו ישראל כלל לא הגישה דו"ח התקדמות - ולכן לא יכלה להציג בו את התקדמותה בדומה למדינות אחרות שהשתתפו. בנוסף נפגשה סילמן עם עובדים בעיריית ניו יורק ובהם מנהלת מחלקת הסניטציה ונציב מחלקת הגנת הסביבה של העירייה וכן קיימה פגישה חוזרת עם שרת האנרגיה והאקלים של מרוקו – שאיתה נפגשה רק לפני כחודש בטיסה למרוקו. למרות שכינוס האו"ם הסתיים ביום חמישי, סילמן נותרה בניו יורק עבור חופשה פרטית שנמשכה לתוך השבוע.
סילמן התעלמה מפניות "כלכליסט" וכלי תקשורת נוספים לגבי הפגישות ולוח הזמנים של טיסתה. אולם לפי הודעות דוברות שפרסמה, היא טסה לארצות הברית ביום שלישי בשבוע שעבר (ה-18 ביולי) לשם השתתפות בפורום של האו"ם העוסק בהתקדמות ביישום אג'נדה 2030 לפיתוח בר קיימא, שבמסגרתה התחייבו בשנת 2015 מדינות רבות בעולם לעמוד ב-17 יעדי פיתוח (SDGs) העוסקים ברווחה אנושית (מנושאי בריאות, רעב וחינוך למגדר ושוויון) לצד פיתוח כלכלי והגנה על כדור הארץ.
כינוס הפורום נועד לעקוב אחר יישום היעדים ולמצוא דרכים להאיץ את ההגעה אליהם, אך סילמן השתתפה בכנס ונשאה בו דברים למרות שישראל לא הגישה השנה דו"ח התקדמות בנוגע ליישום היעדים בתחום ודו"ח אחרון מטעמה בנושא הוגש בשנת 2019. זאת בניגוד ל-45 מדינות אחרות שהגישו השנה דו"חות לאומיים לגבי ההתקדמות ביישום היעדים וחלקן אף הציגו את הממצאים במהלך הכנס. ישראל אינה משתתפת בכנס בנושא מדי שנה. בשנה שעברה, שגם בה לא הגישה ישראל דו"ח התקדמות, השרה להגנת הסביבה דאז, תמר זנדברג, לא השתתפה בכינוס.
לפי דו"ח של המרכז להעצמת האזרח ממאי 2021, ישראל לא מיישמת 80% מהחלטת הממשלה בנושא משנת 2019 (החלטת ממשלה 4631 לעניין ״שילוב יעדי הפיתוח של האו"ם לשיפור המשילות ותהליכי תכנון אסטרטגי בממשלה״). כך למשל, היא לא אישרה מדדי פיתוח בר קיימא, לא הטמיעה מדדים רלבנטיים עבור המדדים השונים ולא התבצע דיווח תקופתי לממשלה על היישום. במרץ 2022 ניתחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביצוע של היעדים העולמיים בישראל, ומצאה שישראל אינה עומדת ב-57% מהיעדים שנבדקו.
סילמן אכן לא התייחסה בנאומה להתקדמות ישראל ביישום היעדים, אלא הסתפקה בהצהרה כללית על הנושא, ואמרה בין היתר: ״ישראל מחויבת לעבודה משותפת ליצירת עתיד טוב יותר לכולנו. אנחנו מדינה קטנה של פחות מ-10 מיליון איש. עדיין, אנחנו מנסים לייצר אימפקט באמצעות חדשנות. למרות שפליטות הפחמן שלנו נמוכות, יש לנו הרבה מה להציע למאמץ העולמי למלחמה בשינויי האקלים. לישראל יש פתרונות חדשניים לשתף בהם את העולם".
בהקשר זה, חשוב לציין כי ישראל היא אכן מדינה קטנה, אך פליטות גזי החממה שלה דומות לאלו של מדינה בסדר גודל בינוני. לפי אינדיקציות עדכניות, פליטות גזי החממה בישראל בשנת 2022 אף עלו. ישראל ממוקמת במקום העשירי מתוך 29 ברשימת 29 המדינות הפולטות הכי הרבה גזי חממה לנפש במדינות ה-OECD, נכון לשנת 2016.
כנהוג בנסיעות הנמשכות כמה ימים רבים, סילמן ערכה מספר פגישות בשבוע שעבר בניו יורק. במסגרת כנס האו"ם נועדה סילמן עם שר האוצר של פפואה גיני, ריינבו פאיטה, ועם השרה לפיתוח בר קיימא של בחריין, נור אלחולייף. בנוסף, ערכה סילמן פגישה עם ליילה בן עלי, השרה למעבר אנרגיה ופיתוח בר קיימא של מרוקו. למרות שהטיסה לניו יורק נקבעה מראש וכך גם הייתה ידועה זהות המשתתפים, סילמן טסה פעמיים בחודשים האחרונים למרוקו, ובמסגרת המידע המועט שנחשף לתקשורת, קיימה שתי פגישות בנושאים סביבתיים, אחת מהן עם בן עלי. באותה פגישה במרוקו לא נחתמו הסכמים בין המדינות. סילמן סירבה לפרסם את לוחות הזמנים והפגישות שנערכו בעת ביקוריה במרוקו, ולאחרונה טען מנכ״ל משרדה כי היא אינה יכולה לעשות זאת שכן "מטרת הנסיעה הייתה מדינית. לאחר התייעצות עם המל"ל לא ניתן לפרט את מטרות הנסיעה מאחר שקיים חשש לפגיעה ביחסי החוץ של מדינת ישראל".
לפי המידע שפורסם על ידה כעת, סילמן לא קיימה פגישות עם בכירים בממשל האמריקאי או באו״ם. בין היתר, סילמן ערכה פגישות בעיריית ניו יורק ובמועצת העיר "במטרה להרחיב את שיתופי הפעולה בתחום, אך לא נפגשה עם ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, אלא עם אנשי מקצוע בדרגים נמוכים יותר. סילמן נפגשה עם ג'סיקה טיש, נציבת מחלקת הסניטציה בעירייה, רוהיט אגרואלה, נציב מחלקת הגנת הסביבה של העירייה וג'ים ג'נרו, יו"ר ועדת הגנת הסביבה במועצת העיר ניו יורק. מלשכתה של סילמן לא נמסרה תגובה, למרות הפניות החוזרות ונשנות בנושא.