סגור
הדס שון לוי מתוך עמוד הפייסבוק שלה
הדס שון לוי, מתוך עמוד הפייסבוק שלה. היעדר ניסיון לתפקיד בהשוואה לקודמיה (צילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק)

בלעדי
עוד מינוי פוליטי במשרד רה"מ: הסמנכ"לית לא עומדת בתנאי הסף, אך היא חברת ליכוד

הדס שון לוי, שהתמודדה בפריימריז האחרונים לליכוד, מונתה לסמנכ"לית במשרד ראש הממשלה ולראש אגף תכנון ופיתוח אף שאינה עומדת בתנאי הסף לתפקיד. שימשה קודם לכן כראש המטה של מנכ"ל המשרד יוסי שלי

הדס שון לוי, פוליטיקאית שהתמודדה בשנה שעברה בפריימריז לליכוד מונתה לסמנכ"לית חדשה במשרד ראש הממשלה. ל"כלכליסט" נודע כי שון לוי, שדורגה במקום ה־46 בבחירות המקדימות לרשימת הליכוד שנערכו באוגוסט שנה שעברה, תמונה לסמנכלי"ת מינהלת אגף פנים, תכנון ופיתוח במשרד.
התפקיד הבכיר שאליו מונתה אינו מחייב מכרז אך מחייב את אישור ועדת המינויים, שבראשה נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ. בחמישי שעבר האישור התקבל, וזאת אף ששון לוי אינה עומדת בתנאי הסף לתפקיד: מועמד מתאים לתפקיד הוא אדם בעל תואר ראשון עם 6 שנות ניסיון בהובלת פרויקטים מורכבים בתחומי המשרה ומתוכם 3 שנים בתפקידי ניהול בתחומים אלה.
שון לוי, 35, החלה את דרכה כיו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת אריאל, והיתה גם סגנית יו"ר צעירי הליכוד. בחצי השנה האחרונה שימשה כראש המטה של מנכ"ל המשרד יוסי שלי ולפני כן היתה עוזרת למנכ"לית הרשות לבטיחות בדרכים.
הפערים בניסיון הרלוונטי לתפקיד בין שון לוי לבין קודמיה נכבד: אביאל פנסאפורקאר, שפרש לאחרונה מהתפקיד, היה משנת 2015 בכיר במטה הדיור במשרד האוצר והוא נשאר במטה גם כשהוא הוכפף למשרד השיכון. פנסאפורקאר החליף את ליאור פרבר שהיום מכהן כמנכ"ל מבטח שמיר אנרגיה.
את האגף ניהלה בעבר גם מיכל פרנק, מנכל"ית משרד התחבורה עד דצמבר שנה שעברה. פרנק מונתה לתפקיד במשרד ראש הממשלה לאחר ששימשה במשך 6 שנים יועצת למינהל רשות החברות ושותפה לצוות שהוביל את הפרטת אל על, צים, בזק ועוד. גם ליאור שילת, עד ינואר השנה מנכ"ל משרד האנרגיה, כיהן בעבר בתפקיד שאליו מונתה שון לוי.
האגף שאותו תנהל שון לוי הוא חלק מהמטה החברתי כלכלי במשרד ראש הממשלה הכפוף ישירות למנכ"ל המשרד. עם הקמתו ניתן למטה הזה תפקיד מפתח בקידום תוכניות ארוכות טווח על ידי הממשלה. הוא אמור ליזום רפורמות ופרויקטים לאומיים ומגשר בין משרדים. למעשה זה אמור להיות גוף יוצא דופן ורב חשיבות בממשלה משום שהוא זה שאמור להניע פרויקטים לאומיים שאינם מקודמים בגלל שמעורבים בהם משרדים רבים עם עמדות שונות. תחת הכובע של משרד ראש הממשלה המטה החברתי כלכלי אמור להיות זה שמכריע בדילמות שצצות בין המשרדים ולכוון מדיניות שתשפיע לטובה על לאורך טווח.
האגף מטפל בין היתר במעבר צה"ל לנגב, היערכות לרעידות אדמה, שיקום לאחר אירועי אסון, פיתוח מרחבי ופיתוח תת הקרקע. לשם המחשה: לפני שלושה שבועות, בישיבה של קבינט הדיור הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את שר השיכון יצחק גולדקנופף להכין תוך שבועיים תוכנית דיור מקיפה. האגף שתנהל שון לוי הוא זה שאמור לוודא שהתוכנית מקודמת ולפתור מחלוקות בין משרדים.
מנקודת מבט פוליטית היתרון בתפקיד הוא בקשר שהתפקיד מחייב עם ראשי רשויות מקומיות. אולם מאז שבנימין נתניהו מונה לראש ממשלה בנובמבר המטה החברתי כלכלי אינו מתפקד. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בעובדה שנתניהו והמנכ"ל שלי כלל לא עוסקים בעניינים אסטרטגיים, לא מתקיימות ישיבות והם לא מאפשרים לקדם את הסוגיות שבהן עוסק המטה חברתי כלכלי, גם מחוסר עניין וגם מחוסר רצון להיקלע למחלוקות עם שרים אחרים.
בנוסף עוד מינויים פוליטיים לא ראויים פוגעים בהתנהלות המשרד. המקבילה של שון לוי במטה החברתי כלכלי היא לירון הנץ, אחייניתו של העסקן הפוליטי יעקב ברדוגו המקורב לנתניהו. הנץ משמשת ב־4 החודשים האחרונים סמנ"כלית ממשל וחברה. מכתב שנשלח בשבוע שעבר למנכ"ל המשרד יוסי שלי והגיע לידי "כלכליסט" מתאר במילים בוטות את חוסר התפקוד של האגף תחת ניהולה.
1 צפייה בגלריה
יוסי שלי מנכ"ל משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו
יוסי שלי מנכ"ל משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו
מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי. סחבת בנושאים הקשורים למטה החברתי כלכלי
(צילום: שי שמואלי)
על פי המכתב "לאור הפגיעה המקצועית בעבודת האגף, ומשבר האמון מול עובדיו, אגף ממשל וחברה לא יצליח להמשיך ולתפקד כל זמן שלירון הנץ ממשיכה בתפקידה כסמנכ"לית".
הכותבים מסבירים כי מאז כניסתה לתפקיד "האגף מתקשה לבצע את משימותיו והאווירה השוררת בו קשה. רבים מעובדי האגף חווים מיקרו־ניהול שאינו מבחין בין טפל לעיקר ושגורר עיסוק מרובה בסוגיות שוליות במקום בליבת העשייה. יחסיה מול עובדי האגף מתאפיינים בהתנהלות דורסנית ומבטלת".
עוד נכתב שם כי "מספר פרויקטים המקודמים מזה תקופה ארוכה באגף מעוכבים ממושכות. בין הפרויקטים שמתעכבים ניתן למנות את דו"ח ההמלצות להתמודדות עם משבר כוח האדם במקצועות הבריאות והחלטת הממשלה הנוגעת להארכת התוכנית הממשלתית לשילוב יוצאי אתיופיה". ממשרד ראש הממשלה לא התקבלה תגובה.