סגור
שר החינוך יואב קיש
שר החינוך, יואב קיש (צילום: שלו שלום)

המועצה האזורית גליל עליון: קיש מכשיל הקמת האוניברסיטה בשטחנו

בעקבות המלחמה, הודיע שר החינוך על החייאת התוכנית להפיכת מכללת תל חי לאוניברסיטה, אך כעת מתברר שהוא מתנה זאת בהעברת שטחה לקריית שמונה. המועצה האזורית גליל עליון טוענת כי מדובר בשיקולים זרים וחוסר סמכות ומאיימת בעתירה לבג"ץ

המועצה האזורית גליל עליון טוענת כי למרות המלחמה, שר החינוך, יואב קיש "מעכב ומכשיל את הקמת אוניברסיטת הגליל מסיבות לא ענייניות, משיקולים זרים, במחטף, באופן בלתי סביר ותוך הפעלת שיקול דעת לקוי". זאת בשל דרישה של קיש להוצאת שטח מכללת תל חי שהיא אוניברסיטת הגליל המתוכננת מהמועצה האזורית והעברתה לתחום קריית שמונה. המועצה מזהירה באמצעות פרקליטה עו"ד גלעד שר שאם קיש לא ישנה את עמדתו ויחדל לעכב את הקמת האוניברסיטה, היא תעתור לבג"ץ.
ב-28.9.2022 אישרה המועצה להשכלה גבוהה ביוזמת שרת החינוך לשעבר יפעת שאשא ביטון, את המלצות ועדת גייגר כי אוניברסיטת הגליל תוקם על בסיס מכללת תל חי. ב-27.6.2023 אמר יועץ שר החינוך ירון גנץ, לוועדת החינוך של הכנסת "כי הגיעו פניות וטענות שלפיהן ההחלטה שהתקבלה לא הייתה מקצועית, כביכול. לכן, החליט השר לבחון אותה לעומק, בעבודת מטה". ב-5.12 בעקבות המלחמה, חזר בו קיש ללא כל עבודת מטה והודיע על הפשרת התוכנית להקמת אוניברסיטת הגליל על בסיס מכללת תל חי ומכון המחקר מיג"ל. הוא גם הודיע שכל מבנה עתידי שיוקם עבור האוניברסיטה, כולל בנין המנהלה, ייבנה בשטח השיפוט של העיר קריית שמונה.
אלא שמתברר כי הכוונות היו כוחניות בהרבה. ועדת חקירה גיאוגרפית בוחנת שורה של נושאים לגבי גבולות קריית שמונה והמועצה האזורית גליל עליון. בעקבות ההודעה על הקמת האוניברסיטה פנה ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן, וביקש להוסיף את שאלת העברת מכללת תל חי לתחום קריית שמונה. ב-7.1 פנה גם קיש לשר הפנים משה ארבל וכתב ש"בחירתי באוניברסיטת קריית שמונה התבססה על הסכמת המכללה לעבור לתחום השיפוט של העיר, ועיכוב בביצוע החלטה זו יעכב את לוחות הזמנים של הקמת האוניברסיטה". ב-13.3 החליט ארבל על הרחבת מנדט הוועדה למרות התנגדות המועצה האזורית, ואף זומן דיון בנושא זה ל-28.5.
עו"ד שר כתב לקיש: "לא טרחת כלל להסוות את השיקולים הפסולים ונעדרי הסבירות שהבאת בחשבון והמניעים הזרים שהדריכו אותך בכך. יובהר, כי אין זה מעניינו של שר החינוך, יו"ר המל"ג, מה ייעודן של הכנסות מארנונה של מכללת תל-חי כיום ואוניברסיטת הגליל בעתיד, וזה אינו שיקול רלוונטי, להבדיל מחשיבות תרומתה העתידית ליוקרתו ופיתוחו של האזור כולו". לדבריו, "זו ודאי לא עילה לבלימת קידום המהלך".
הוא האשים את קיש כי השתמש באיום "מוסווה בגסות", שלפיו אי-אישור של העברת השטח לקריית שמונה יביא אותו לעכב את הקמת האוניברסיטה. בפועל לדבריו, "ביכולתך להסיר את העיכוב שגרמת לו, אם רק תחדל מלפעול משיקולים לא ענייניים, ממניעים זרים ובחוסר סבירות קיצוני". הוא גם מזכיר שמוסד להשכלה גבוהה משלם רק שליש מעלות הארנונה, ולכן לדבריו מדובר ב"לעג לרש" לצרכים הכספיים של קריית שמונה.
עו"ד שר דורש מקיש להודיע לארבל על ביטול תמיכתו בהעברת השטח לקריית שמונה. כן הוא דורש שקיש יפסיק לעכב ולהכשיל את הקמת אוניברסיטת הגליל "כפי שלמרבה הצער עשית ואתה ממשיך לעשות עד כה". שר כותב גם ש"לא מיותר להזכיר כי בצפון הארץ מתנהלת מלחמה, וגם לדרך התנהלות כזאת יש השפעה על מצב הרוח הלאומי והמורל".
מלשכת השר קיש נמסר בתגובה ש"עמדת שר החינוך בנושא ברורה. אוניברסיטה תוקם בקריית שמונה. השר מאמין כי חיזוק העיר קריית שמונה והגליל חיוניים ומשמעותיים עכשיו יותר מתמיד. הקמת האוניברסיטה בה תהיה מרכיב מרכזי בשיקום העיר לאחר המלחמה".