סגור
לוחמי צה"ל בלחימה ו פעילות ב חאן יונס ב דרום רצועת עזה
לוחמי צה"ל בחאן יונס (צילום: גיל נחושתן)

פרסום ראשון
באוצר מזהירים: בלי ההתאמות בתקציב - הגירעון יזנק ל-7.5% מהתוצר

באוצר דורשים לקצץ בהוצאות ולהעלות מסים בהיקף כולל של 25-30 מיליארד שקל, כך שהגירעון בשנה הנוכחית יעמוד על 4.5%-5%; ללא נקיטת צעדים אלה - הגירעון יגיע לסכום חסר תקדים של 145 מיליארד שקל

באוצר מזהירים כי הגירעון עלול לזנק לרמה של 7.5% מהתוצר ב-2024 אם הממשלה לא תבצע אף אחת מההתאמות בתקציב שדורש המשרד - כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בגירעון חסר תקדים בהיקפו, של יותר מ-145 מיליארד שקל.
במכתב ששיגר הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, לפני כשלושה שבועות, ונחשף ב"כלכליסט", נכתב כי הגירעון ללא צעדי התאמה יגיע לכ-6% - כ-114 מיליארד שקל. החישובים המעודכנים - שנבעו בעיקר מעדכון התוספת לביטחון - משקפים תוספת של כ-30 מיליארד שקל לעומת ההערכות במחצית דצמבר. בכיר באוצר אישר את הפרסום.
האוצר פרסם היום את תוכנית ההתאמות שלו ל-2024 - קיצוצים בהוצאות והעלאת מסים – שנועדה להקטין את הגירעון. בתוכנית המקורית של אגף התקציבים הוצע לבצע התאמות בסך 25-30 מיליארד שקל על מנת שהגירעון יעמוד באופן חד-פעמי על 4.5%-5% מהתוצר, ואולם כאמור - האומדנים האלו כבר לא מעודכנים והיקף ההתאמות הנדרשות כדי לא לחרוג מתקרת הגרעון המוצע כבר מגיע לכ-50-60 מיליארד שקל בשנה הנוכחית, תרחיש שנראה בלתי אפשרי, קל וחומר לנוכח העובדה כי נתניהו וסמוטריץ' לא מתכוונים לגעת בכספים הקואליציונים, לא מתכוונים לבטל משרדי ממשלה מיותרים וגם לא לבצע צעדים דרמטיים כגון העלאת המע"מ.
גירעון עצום של 7.5% מהתוצר צפוי לגרור הורדה מיידית של דירוג האשראי של ישראל, מאחר שהוא יזניק את החוב לרמות של 68%-69% מהתמ"ג (לעומת 60.5% ב-2022).
ואולם השאלה הגדולה היא האם אירוע כה קיצוני יביא עימו משבר פיננסי-פיסקאלי: זינוק של פרמיית הסיכון של ישראל שיזניק את תשואות האג"ח הממשלתיות, יגרום לפיחות חד של השקל, יצית אינפלציה ויגיע גם לבורסה ולבסוף לכלכלה הריאלית. באוצר מסבירים כי אם נראה צעדי כינוס ארוכי טווח כמו העלאת המע"מ - צעד שכאמור ראש הממשלה דחה על הסף - אז יהיה אפשר לטעון שמדובר בגירעון "חד-פעמי" שיטופל בהמשך באמצעות צעדי ארוכי טווח. אבל כאמור, התמונה המתבררת כעת הולכת ונהפכת לקשה יותר.