סגור
מלחמת עזה חנות סגורה חנויות סגורות 16.10.23
חנויות סגורות בזמן המלחמה (צילום: שאול גולן)

שאלות ותשובות
תוכנית הפיצויים למגזר העסקי: מי יקבל תגמול מהמדינה ומי יישאר בחוץ?

הכנסת אישרה הלילה את תוכנית הפיצוי למגזר העסקי בעקבות נזקי המלחמה. כלכליסט עושה סדר: איזה פיצוי יקבלו עסקים, מהו גובה המענק המקסימלי שישולם, ואילו עסקים יהיו זכאים לפיצוי מורחב?

ארבעה וחצי שבועות לאחר שפרצה המלחמה בעזה, אישרה אמש הכנסת את תוכנית הפיצוי למגזר העסקי בגין הפגיעה הכלכלית למשק בשל המלחמה. תחילה הציג משרד האוצר תוכנית מצומצמת שזכתה לביקורת נוקבת הן מצד הקואליציה והאופוזיציה. לאחר מקצה שיפורים שהוכן עם המגזר העסקי וההסתדרות, נקבע מתווה חדש, שעבר גם הוא מספר שינויים במרתון דיונים שהתקיים השבוע בוועדת הכספים. סך עלות התוכנית עד סוף חודש נובמבר מוערכת ב-15 מיליארד שקל.
מה כוללת התוכנית?
לתוכנית שלושה חלקים: הראשון נוגע לפיצוי לעצמאים עם הכנסות של עד 300 אלף שקל - המענקים שיקבלו יתבססו על הירידה בגובה ההכנסות. השני נוגע לפיצוי לעצמאים ועסקים עם הכנסות שנתיות של 300 אלף שקל ועד 400 מיליון שקל. הפיצוי לאחרונים יתבסס על ההוצאות הקבועות והוצאות השכר של העסקים. החלק השלישי בתוכנית כולל הקלות בקבלת דמי אבטלה לעובדים שייצאו לחל"ת.
לאיזה תקופה נוגע המתווה?
המתווה חל בתקופה שבין ה-7 באוקטובר ועד לסוף חודש נובמבר. בחוק נקבע כי שר האוצר וועדת הכספים יוכלו להאריך את תקופת התוכנית עד לסוף השנה. התוכנית מהווה מענה ראשוני למגזר העסקי. אם המלחמה תימשך מעבר לסוף השנה יהיה צורך בכל מקרה בתוכנית אחרת ועמוקה יותר המותאמת למצב.
מה עלות תוכנית הפיצוי למדינה?
סך עלות התוכנית עד כה היא 15 מיליארד שקל לתקופה שמתחילת המלחמה ועד סוף נובמבר, קרי 8 מיליארד שקל לחודש. אם המסלול המורחב בתוכנית יכלול ערים נוספות כפי ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' רוצה, עלות התוכנית תגדל בהתאם, כשהעלייה הזו מוערכת במיליארדי שקלים נוספים.
המקור למימון התוכנית הוא קרן מס רכוש, שנכון לתחילת המלחמה היו בה 18 מיליארד שקל. קרן זו אמורה לממן גם את הנזקים הישירים מהמלחמה, ולכן סביר כי ה-18 מיליארד שקל לא יספיקו למימון כל הצרכים, ויהיה צורך להגדיל אותה.
מה הפיצוי שיקבלו עצמאים?
עצמאים עם הכנסות של עד 300 אלף שקל יקבלו פיצוי שנגזר מגובה הפגיעה בהכנסותיהם. רף הזכאות לפיצוי הוא הכנסות שנתיות של 12 אלף שקל בשנת 2022. תוכנית הפיצוי דיפרנציאלית ומושפעת מגובה ההכנסה החודשית הממוצעת בשנת 2022 ומעומק הפגיעה בהכנסה החודשית בתקופת המלחמה. כך למשל, עסק עם הכנסות שנתיות של 100 אלף שקל, שהכנסותיו ירדו ב-50%, יקבל פיצוי חודשי של 4,200 שקל. לעומת זאת, עסק עם הכנסות של 250 אלף שקל שהכנסותיו ירדו ב-60% יקבל פיצוי של 9,600 שקלים. בכל אופן התקרה המקסימלית לפיצוי במסלול זה היא 14 אלף שקלים.
מה הפיצוי שיקבלו עצמאים עם הכנסה שנתית של יותר מ-300 אלף שקל?
עצמאים אלה עוברים למסלול השני של מענק לעסקים לצורך המשכיות עסקית, כלומר יקבלו מענק שמתבסס על היקף ההוצאות הקבועות והוצאות השכר שלהם, כך שאם מדובר בעסקים עם הוצאות קבועות זניחות כגון יועצים, המענק שיקבלו יהיה אפסי.
יחד עם זאת, נקבע רף מינימום של קבלת פיצוי במסלול זה, שהוא גובה המענק שהיה מקבל העסק אם היה במסלול לעצמאים עם הכנסות של עד 300 אלף שקל.
מה הפיצוי שיקבלו העסקים?
העסקים שיקבלו פיצוי הם אלו עם מחזור הכנסות שנתי שבין 300 אלף שקל ל-400 מיליון שקל. המענק שעסקים אלה יקבלו נקרא מענק המשכיות עסקית, כלומר הוא לא אמור לפצות אותם על מלוא הפגיעה בהכנסות, אלא רק לאפשר להם "להישאר עם הראש מעל המים" בתקופת המלחמה.
מענק זה מתבסס על ההוצאות הקבועות והוצאות השכר של העסק. גם כאן יש נוסחה, מורכבת יותר. בסופו של דבר עסקים יקבלו מענק של עד 22% מההוצאות הקבועות ועד 75% מהוצאות השכר (ככל שהפגיעה בהכנסות גבוהה יותר שיעור הפיצוי מסך ההוצאות גדל).
יש תקרה לגובה הפיצוי: בעסקים עם מחזור מכירות שנתי של 100 מיליון שקל גובה המענק המקסימלי הוא 600 אלף שקל בחודש, ולאחר מכן גובה המענק המקסימלי גדל באופן הדרגתי עד לסכום של 1.2 מיליון שקל.
האם יש ענפים או אזורים שיקבלו פיצוי שונה במסגרת התוכנית?
כן. ראשית ישנו המסלול המורחב (מסלול שקיים לפי החוק בכל אירוע של מלחמה) שמיועד ליישובי הספר, כלומר יישובים שנמצאים באזור הגבול. עסקים ביישובים אלה שמוגדרים בתוכנית כעד 20 ק"מ מהגבול בעזה יקבלו פיצוי מורחב שמתבסס על עומק הירידה במחזורי המכירות או על גובה הוצאות השכר שלהם.
בנוסף הוחלט במסגרת הדיונים בכנסת לתת פיצוי מורחב לענף החקלאות, מתוך הנחה שיכולתם להקטין את היקף ההוצאות שלהם מאוד מוגבלת מרגע שבוצע שלב השתילה והזריעה, ולכן הפיצוי שיקבלו יהיה עד 47% מההוצאות הקבועות (לעומת עד 22% במתווה לשאר הענפים). כמו כן הוחלט אתמול להכניס אל תוכנית הפיצויים חלק מענף הנדל"ן - הכוונה היא לקבלני ביצוע, שיקבלו פיצוי של עד 15% מההוצאות הקבועות. יזמי נדל"ן לא יקבלו פיצוי בתוכנית הנוכחית.
מה לגבי הכוונה להכניס את אשדוד ובאר שבע למסלול לפיצוי מורחב?
סמוטריץ' הודיע השבוע כי בכוונתו להרחיב את היישובים שזכאים לפיצויים מוגדלים לעד 40 ק"מ מהגבול, כך שהם יכללו גם את אשדוד ובאר שבע. החוק שאושר אתמול בכנסת לא עוסק בכך, וקביעת היישובים שיהיו זכאים לפיצוי המוגדל ייעשה בתקנות נפרדות. לא ברור האם אכן הדבר יקרה. הדרג המקצועי במשרד האוצר מתנגד לכך, שכן להרחבה הזו יש עלויות שמוערכות במיליארדי שקלים. כמו כן עולה חשש כי הכנסת ערים אלה למסלול זה יגרום לערים נוספות שנפגעו במלחמה לדרוש להצטרף גם כן. כך למשל, עיריית ראשון לציון כבר שלחה בקשה לאחר שנודע שסמוטריץ' מתכוון לצרף את אשדוד ובאר שבע. בנוסף, יש צורך בפתרון משפטי בכדי להוסיף ערים נוספות לרשימה.
מה כוללת התוכנית בנושא דמי אבטלה לעובדים שייצאו לחל"ת?
היות ואחת הדרכים המרכזיות של עסקים רבים לחסוך בהוצאות היא להוציא עובדים לחל"ת, הוחלט לבצע הקלות משמעותיות בקבלת דמי אבטלה לעובדים שייצאו לחל"ת בתקופת המלחמה. ההקלה המרכזית היא קיצור ימי הזכאות לדמי אבטלה מ-28 יום ל-14 יום. הקלות נוספות בתנאים הן קיצור תקופת הזכאות הנדרשת ל-6 חודשי עבודה במקום 18 חודשים ותוספת ימי אבטלה למי שמיצו את ימי הזכאות בתקופת הקורונה.
אילו הקלות נוספות נעשו במסגרת דמי האבטלה?
התוכנית נותנת מענה לעובדים מעל גיל 67 שיצאו לחל"ת. לפי החוק עובדים אלה אינם זכאים לדמי אבטלה, אולם הוחלט כי עובדים מעל גיל 67 שייצאו לחל"ת בתקופת המלחמה יקבלו מענק בדומה למענקים שקיבלו מביטוח לאומי בתקופת הקורונה.
בנוסף תקופת החל"ת לא תבוא במסגרת ימי ההגנה של אישה החוזרת מחופשת לידה. כמו כן נקבעה הארכה של תקופת התשלום המרבית לדמי אבטלה לאדם המתגורר בישוב שפונה, כך שההארכה תתבצע למשך חודשי המלחמה.
אילו נושאים אמורים להיות מטופלים בהמשך מחוץ לתוכנית שאושרה?
הוחלט כי יינתן מענה גם לעסקים גדולים עם מחזור של יותר מ-400 מיליון שקל. ועדת הכספים תאשר מנגנון נפרד למתן הלוואות בערבות מדינה לעסקים עם מחזור מכירות של עד מיליארד שקל.
כמו כן הוחלט שבתוך שבועיים יוצג לועדת הכספים פתרון למי שבני זוגם גויסו למילואים במלחמה, והכנסת בן הזוג נפגעה מכך היות ויש להם ילדים מתחת לגיל 14 או ילד עם מוגבלות. הפתרון יהיה שיפוי על אובדן הכנסות או קביעת סעיף בחוק שיאפשר להם לבחור לצאת לחל"ת.