סגור

פרשנות
התשובה של הממשלה לאבטלה בחברה הערבית: קיצוצים

נתוני הלמ"ס מגלים צניחה בתעסוקת גברים ערבים בתקופת המלחמה, מה שעלול להזרים כוח אדם לפשע המאורגן ולעודד מהומות. אצל הגברים החרדים דווקא המלחמה גרמה לשיא תעסוקה

נתוני התעסוקה של גברים ערבים שהתפרסמו היום המחישו כמה שערורייתית וחסרת אחריות החלטת הממשלה לקצץ משמעותית דווקא בתוכניות הפיתוח והמלחמה בפשיעה בחברה הערבית. שיעור התעסוקה של גברים ערבים (גילאי התעסוקה העיקריים 64-26) ירד במהלך המלחמה בקרוב ל-3% - מ-78.5% ברבעון השלישי של 2023 ל-75.7% ברבעון הרביעי.
כך עולה מגיליון המעקב אחרי יעדי התעסוקה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרבעון הרביעי של 2023 שהתפרסם היום. הקובץ עוקב אחרי ההתפתחויות בשוק התעסוקה לפי רבעונים. כיוון שהמלחמה פרצה בתחילת הרבעון הרביעי, הוא מאפשר לבדוק את השפעותיה בדיוק גדול.
תעסוקת גברים ערבים היא תחום שהוזנח מאוד בעשור הקודם. הירידה המחודשת בתעסוקה שלהם מדאיגה במיוחד בשל הפוטנציאל שלה להגדיל את תופעת הצעירים חסרי המעש בחברה הערבית שמהווים פוטנציאל גיוס לכנופיות הפשע המאורגן. כן היא עלולה להוות בעתיד קרוב או רחוק כר פורה למהומות נוסח אירועי שומר חומות במאי 2021. אבל הממשלה כזכור החליטה לקצץ בתוכניות המיוחדות של החברה הערבית עוד 15% מעבר לקיצוצים הרוחביים הכלליים וכן לקצץ במענקים לרשויות המקומיות הערביות.
את הדאגה מחמירה העובדה ששיעור התעסוקה של צעירים בני 24-20 (גברים ונשים) צנח ב-3.4% מ-66.9% ברבעון השלישי ל-63.5% ברביעי. אין נתונים לפי לאום, אבל לאור המשבר בענף הבנייה סביר שהמצב בקרב צעירים ערבים גרוע במיוחד. במקום לעודד את שותפות הגורל עם החברה הערבית הממשלה עושה הכול כדי להזכיר לבני החברה הערבית שהם מבחינתה אזרחים סוג ג' שנסבלים בקושי.
נתון חיובי יותר באותו קובץ הוא ששיעור התעסוקה של גברים חרדים דווקא עלה מ-54.2% ברבעון השלישי ל-56.7% ברביעי. סטטיסטית זהו שיא מתחילת המאה ואולי אף משנות ה-80. הוא עקף את נתון השיא הקודם של 55.8% ברבעון השני של השנה. המשמעות היא ששיעור התעסוקה השנתי של גברים חרדים ב-2023 עמד על 55.5% - עלייה של 2.4% מ-53.1% ב-2022 ושל קרוב ל-5% מ-50.6% ב-2021.
עם זאת, יש להתייחס לנתון הזה בזהירות הראויה. הוא מושפע גם מהירידה במגזרים אחרים וגם מכך שהתעסוקה במגזר החרדי היתה הרבה פחות חשופה לגל החל"ת מאשר במגזרים אחרים. גברים חרדים ממעטים לעבוד בבנייה, תעשיה וענפי המזון והבידור, שנפגעו מאוד מהמלחמה. לכן מצד אחד חיובי מאוד ששיעור התעסוקה השנתי של גברים חרדים עבר את ה-55%. מצד שני, רק לאחר המלחמה אפשר יהיה לדעת אם הוא באמת ממשיך לטפס לעבר ה-60%.
הלמ"ס פרסמה היום גם את הודעת השכר הממוצע ומספר המשרות. מספר משרות השכיר של עובדים ישראלים עלה ב-2.4% מ-3.784 מיליון בנובמבר האחרון ל-3.874 מיליון בדצמבר, כלומר עלייה של 90 אלף משרות. יחד עם זאת הוא עדיין נמוך ב-2.5% ובכ-95 אלף משרות מרמתו בספטמבר לפני המלחמה - 3.97 מיליון. הנתון הזה משקף את ההתאוששות החלקית של שוק העבודה בדצמבר. כלל לא ברור אם התאוששות מלאה אפשרית כל זמן שתמשך אי הוודאות בצפון.
עוד שיא שהושפע מהמלחמה: השכר הממוצע במשק עלה ב-5.6% מ-12,969 שקלים באוקטובר ל-13,701 שקלים בדצמבר (אומדן). זהו שיא של השכר הממוצע לשכירים ישראלים בכל הזמנים. השיא הקודם - 13,627 שקל - נרשם במרץ 2023 בגלל חלוקת מענק של 6,000 שקל לעובדי המדינה במסגרת הסכם השכר הקיבוצי.
בדצמבר יש עלייה עונתית קובעה של השכר הממוצע ב-6%-7%, שלה יש לייחס את רוב העלייה. כך שנראה שהשיא נובע מכך שבחודש נובמבר שבו בדרך כלל יש דריכה במקום של השכר הממוצע נרשמה עלייה של 3.9%. בסך הכול השכר הממוצע עלה ב-9.8% בחודשיים האחרונים, לעומת 5%-7% בדרך כלל. בהחלט ייתכן שלהפרש גרם גל החל"ת של נובמבר שפלט משוק העבודה כמות גדולה של עובדים במשרות נמוכות. אם היה צריך עוד הוכחה כמה חיוני עדכון שכר המינימום באפריל הקרוב, אין ספק שהשיא החדש מספק אותה.