סגור
בורסה בורסת תל אביב 3
הבורסה בתל אביב (צילום: בלומברג)

דעה
הממשלה יכולה להציל את הבורסה

כל שקל חמישי בקרנות נאמנות הישראלים מושקע בחו"ל. הגיע הזמן לתוכנית הבראה ולהתייחסות מיוחדת - בעיקר מצד משרד האוצר. זה הזמן, לפני ששוק ההון הישראלי ידרדר לבור עמוק עוד יותר

בחודשים האחרונים, היקף המסחר בשוק ההון הישראלי יורד דרמטית. סקירה שנעשתה על-ידי הבורסה לניירות ערך העלתה נתונים עגומים והראתה כי מחזור המסחר היומי במניות ברבעון הראשון של 2023 היה נמוך בכ-7% מהמחזור הממוצע בשנת 2022. המצב עגום לא פחות בגזרת ההנפקות; לעומת השנים 2020 ו-2021 שנחשבו לפוריות יחסית, עם הנפקות של מעל 130 חברות חדשות, בשנת 2022 נוספו לבורסה בתל-אביב רק כ-18 חברות נוספות. כולנו קיווינו ששנת 2023 תהיה "שנת מפנה" שתסמן את החזרה למגמת צמיחה – אך המציאות המצערת מראה כי בשנה הנוכחית הנפקה של חברות חדשות בשוק ההון הישראלי נעצרה לחלוטין. לא ירידה, אלא "בצורת" של ממש. הבורסה מתייבשת.
המשקיעים הישראלים "רואים" מה קורה, מזהים את התחזקות מטבעות החוץ מול השקל הישראלי, ומאבדים אמון בשוק ההון המקומי. והנה, בימים אלה, לראשונה, היקף ההשקעה של קרנות ישראליות המשקיעות במניות חו"ל חצה את רף ה-20% והגיעו לשיא של 85.6 מיליארד שקל. במילים פשוטות: כל שקל חמישי בקרנות הנאמנות של ישראלים מושקע במניות בחו"ל. זה בא כמובן על חשבון המניות הנסחרות בשוק ההון הישראלי; קרנות המשקיעות במניות בישראל הצטמצמו לכ-62 מיליארד שקל בלבד. גם המשקיעים הזרים מזהים את המצב הקיים: דו"ח אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמסכם את ההשקעות הזרות בישראל בשנת 2022, הראה ירידה משמעותית בעסקאות השקעה זרות בישראל.
כאשר המצב כה קשה, ובתקופה סוערת מאוד למשק הישראלי, ממשלת ישראל חייבת להתייחס לכלכלת המדינה בכלל' ולשוק ההון בפרט. לא יתכן כי נושא כה חשוב יוזנח ויידחק לאחור לטובת נושאים הנחשבים ל"בוערים" יותר. כל יום שעובר גורם לנזק כספי לחברות הציבוריות ולציבור המשקיעים. הפוטנציאל של הבורסה בישראל גדול, אבל לצערי במצב העניינים הנוכחי – הוא נשאר "לא ממומש".
מדובר במצב שפוגע בכלל אזרחי ישראל, לא רק ב"אליטה הכלכלית" כפי שממשלות ישראל לדורותיהן ואף חלקים מהציבור נוטים לעיתים לחשוב. זו טעות; פיתוח שוק ההון הציבורי בישראל הוא אינטרס לאומי מובהק ולכן השקעה של המדינה בו חשובה לכל אדם מאזרחי ישראל. שוק הון ציבורי מהווה מנוע צמיחה חיוני לכלכלה הישראלית. הוא מאפשר פעילות השקעות יעילה ובכך משיג מטרות רבות, שנדמה כי המרכזיות שבהן הן גיוון הזדמנויות ההשקעה והחיסכון לציבור מצד אחד, ויצירת מקור מימון אטרקטיבי לעסקים מן הצד האחר. בעזרת שוק ההון, ניתן לייצר משרות רבות נוספות למשק הישראלי, להגביר את הרווחה הכלכלית בה חיים אזרחי המדינה, לשפר את איכות התשתיות שכולנו משתמשים בהן מדי יום ועוד.
במצב הנוכחי, אין מנוס מתכנית לאומית מקיפה לעידוד והאצת הפעילות בשוק ההון הישראלי, תכנית אותה תוביל ממשלת ישראל בתיאום עם השחקנים בשוק ההון המקומי, אחרת המגמה לא צפויה להשתנות. ישנם צעדים אפשריים רבים שיכולים להיכלל בתכנית כזו, במטרה לשקם, לפתח ולשכלל את שוק ההון. הממשלה יכולה למשל לתמרץ חברות ישראליות להפוך לציבוריות כאן בארץ ולא בחו"ל באמצעות הטבות כמו מס חברות מופחת ולאפשר הטבות דומות גם לחברות שכבר נסחרות בחו"ל ולהפוך לחברות דואליות בישראל.
מהלך נוסף יכול להיות קידום הנפקת חברות ממשלתיות, במקום למכור אותן כפי שנעשה כיום ברוב המקרים. דבר נדרש נוסף הוא עידוד ציבור המשקיעים, הפרטי והמוסדי, להשקעה בחברות ישראליות, והייתי מכליל גם הסרת חסמים והפחתת רגולציה, יצירת תמריצים חיוביים להנפקות ולרישום כפול, עידוד הציבור להשקיע ישירות בבורסה באמצעות הפחתת המס – וגם מהלך של הכרה קבועה בהוצאות ההנפקה כהוצאות לכל דבר ועניין.
במצב הנוכחי של הבורסה ושל המשק, ולאור מגמת הירידה המתמשכת במסחר בשוק ההון הישראלי, כל יום בו המצב הנוכחי ממשיך הוא בבחינת "גול עצמי". הגיע הזמן לתכנית הבראה ולהתייחסות מיוחדת, בעיקר מצידו של שר האוצר, שהוא למעשה "ראש הממשלה הכלכלי" של כולנו, ומצד אנשי המקצוע במשרדו. זה הזמן לכך, לפני ששוק ההון הישראלי יתדרדר לבור עמוק עוד יותר - שייקחו שנים רבות לצאת ממנו.
אילן פלטו הוא מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות