סגור
שתילים של עגבניות ב מכון וולקני  מחקר ו פיתוח של זן על של עגבניה ש יהיה עמיד ל חום ה קיץ ה ישראלי פיתוח חקלאות
שתילים של עגבניות במכון וולקני (צילום: אור שפרלינג)

מחריף המשבר התקציבי במכון וולקני: הופסקה רכישת ציוד חדש, מחקרים נעצרו

הנהלת המכון, שתקציבו קוצץ השנה ב-21%, הודיעה לעובדים על עצירת הזמנות חדשות - פעילות המחקר תתבסס רק על המלא הקיים; המנהל הזמני: "בשלב זה אין לנו מקורות נוספים לניצול"; מומחים מזהירים מפגיעה במחקר ובביטחון המזון של ישראל

המנהל הזמני של מכון וולקני, ד"ר שמואל אסולין, הודיע הבוקר לעובדי המכון כי התקציב להפעלתו השוטפת אזל לאחר שהממשלה החליטה לקצץ כ-21% מתקציבו. לפי מידע שהגיע ל"כלכליסט", אסולין עדכן את העובדים כי הקיצוץ בתקציב המכון מונע ממנו לקיים רציפות תפקודית בשלב זה. עד כה שוחררו סכומים שיועדו לכיסוי ההוצאות "הדחופות ביותר", לפי הודעת אסולין לעובדים, ואולם "שלב זה הסתיים ואין לנו בשלב זה מקורות נוספים לניצול". המשמעות, כך לפי גורמים במכון, היא עצירה מוחלטת של עבודות מחקר שונות המבוצעות במכון.
הקיצוץ בתקציב מכון וולקני הוא תולדה של קיצוץ חסר תקדים בהיקף של 12% בתקציב משרד החקלאות. מכון וולקני ייפגע באופן ישיר, וחוקריו מזהירים כי בטווח הארוך הוא עלול להפסיק את פעילותו כליל בשל כך. ואולם הפגיעה בתפקודו של המכון מורגשת כבר כעת. כך למשל, פרויקטים שתלויים בהזמנות של חומרי מעבדה שונים או ציוד (מרבית המחקרים), נעצרו לחלוטין. הנהלת המכון הודיעה למשרד החקלאות כי אם לא תימצא דרך מיידית להזרים כסף לקופתו, פעילותו לא תוכל להתחדש.
במכון וולקני מתקיימים כ-700 מחקרים בנושאים שונים ומגוונים, ולפי ההערכות רבים מהם צפויים להיפגע בשל הקיצוץ. לפי גורם המעורה בפרטים, היום הודיעה הנהלת המכון על עצירת הרכש - הפסקת ביצוע הזמנות חדשות. החל מהיום, הפעילות המחקרית של מכון וולקני מתקיימת על בסיס הזמנות הקיימות במערכת ועל בסיס המלאי הקיים במעבדות. המשמעות היא שכספי הגרנטים של החוקרים מוקפאים והם כלל אינם מורשים לבצע רכישות או להוציא סכומים מחייבים כדי להמשיך במחקרים.
תקציב המכון לפני קיצוצי המלחמה עמד ב-2024 על 343 מיליון שקל. לאחר הקיצוץ, הוא מסתכם ב-276.5 מיליון שקל. ב-2023, התקציב המקורי היה 320 מיליון שקל. בפועל, לאחר הקיצוץ שחל בעקבות "חרבות ברזל" בנובמבר 2023, הוא עמד על 298 מיליון שקל.
במשרד החקלאות טענו בשבוע שעבר כי עמדו מחוסרי ברירה אל מול הקיצוץ הענק בתקציב משרדם, ונאלצו לקצץ בתקציב מכון וולקני. לפי נתוני התקציב כפי שפורסמו עד כה, הקיצוץ במשרד החקלאות הוא החד ביותר בממשלה. שר החקלאות, אבי דיכטר, הודיע ביום חמישי לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי לא יוכל להצביע בעד תקציב המדינה אם לא יימצא פתרון לקיצוץ בתקציב משרדו.
עד כה לא נמצא פתרון לקיצוץ במכון וולקני ובמשרד החקלאות, וחוקרים בעלי שם וחקלאים מזהירים מפני התוצאות. המכון מבצע מדי יום מחקר יישומי, ומסייע לחקלאים להתמודד עם בעיות המתעוררות בשטח.
ב-28 בפברואר פנה ועד ראשי האוניברסיטאות לשר החקלאות וכתב: "מכון וולקני הוא מוסד המחקר הגדול והחשוב בישראל למחקר יישומי בחקלאות והוא מוביל עולמי בתחום. בנוסף לקמפוס המרכזי, הוא מפעיל שני קמפוסים בפריפריה, באזורים בהם מתבצעת רוב הפעילות החקלאית. חוקריו מוכיחים את הצטיינותם לאורך שנים בקידום ידע ובפיתוח טכנולוגיות חקלאיות, ומדריכים תלמידי מחקר בכל האוניברסיטאות בישראל ובכך תורמים לבניית הידע של אנשי המקצוע בתחום בישראל ובעולם. למכון אין מקבילה אחרת בארץ".
ועד ראשי האוניברסיטאות הוסיף כי "הקיצוץ האגרסיבי המתוכנן בתקציב המכון עלול לא רק להשבית את המחקר אלא לפגוע אנושות בתשתית המחקר והידע העתידי של מדינת ישראל. מדינת ישראל סובלת ממחסור במים ובקרקע פורייה ומתהליך מתמשך של מדבור. על בסיס התשתית האנושית, הידע, המעוף והתעוזה, שנבנו לאורך שנים במכון, מצליחה מדינת ישראל לקיים חקלאות פורייה ולשמר ביטחון מזון לתושביה. זהו פלא אשר צמח על מצע התרומה הייחודית של הידע ושל ההון האנושי שנבנו במכון. פגיעה ביכולת המחקר של מכון וולקני היא פגיעה בביטחון המזון של מדינת ישראל, פגיעה ביכולת של מדינת ישראל להכשיר, בשיתוף פעולה עם אוניברסיטאות המחקר, דור עתיד של מומחים בתחום, ופגיעה במעמדה של מדינת ישראל כמובילה ופורצת דרך עולמית בכל הקשור בחקלאות מבוססת מדע.
"כל מי שצופה אל פני העתיד, אל משבר אקלים הולך ומחריף, אל הגידול באוכלוסייה, ואל התובנה הברורה לגבי הידלדלותם של משאבי הטבע, מבין כי ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה פגיעה כזו. זו תהיה בכייה לדורות ואת הנזק הצפוי לא נוכל לתקן".
בזמן שבמכון וולקני הורו לחוקרים להפסיק לרכוש ציוד ובלמו התקדמות במחקרים יישומיים, והממשלה מתמהמהת עם מציאת פתרון לנושא, הבוקר התכנסו שרי הממשלה בבהילות למשאל טלפוני בהוראת משרד ראש הממשלה, כדי לאשר תוספת תקציב של 25 מיליון שקל למינהלת זהות יהודית בראשות סגן השר אבי מעוז (נועם).