סגור

ארגוני סביבה הפגינו נגד קידוחי גז חדשים: ״מכירת חיסול של אוצרות הטבע בישראל״

היום חל יום האוקיינוסים העולמי, וכמה עשרות פעילי סביבה הפגינו ליד משכן הכנסת נגד המדיניות של משרד האנרגיה התומכת בחיפוש קידוחי גז נוספים

כמה עשרות פעילי סביבה מחו הבוקר ליד משכן הכנסת בדרישה מממשלת השינוי המתגבשת לבטל את פתיחת הים התיכון בישראל לקידוחי גז חדשים, כפי שיוזם משרד האנרגיה.
לטענת הארגונים, בעידן של משבר אקלים אסור לקדוח בים ולהמשך פיתוח משק הגז תהיינה השפעות מרחיקות לכת על מדיניות האקלים של ישראל, על כלכלתה, על ביטחונה ועל בריאות תושביה.
הארגונים המוחים, ביניהם גרינפיס ישראל, שומרי הבית, מגמה ירוקה, צלול, אנשי הים התיכון, המרד בהכחדה ועוד, גם פנו אמש לשר האנרגיה יובל שטייניץ ומחו על התנהלות משרד האנרגיה בכל הנוגע לעבודת ״ועדת אדירי 2״ שדנה בעתיד משק הגז.

2 צפייה בגלריה
מימין שר האנרגיה יובל שטייניץ ומנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי
מימין שר האנרגיה יובל שטייניץ ומנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי
מימין: שר האנרגיה יובל שטייניץ ומנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי
(צילומים: אוהד צויגנברג, דוד פרץ)

בשבוע שעבר נחשף בכלכליסט כי צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי מתכוון להמליץ להגדיל את יצוא הגז הטבעי המופק בישראל וכן לעודד חיפוש מאגרי גז טבעי נוספים כבר בעשור הקרוב, לפני שתפוספס ההזדמנות בשוק הגז העולמי, בשל המעבר לאנרגיות ירוקות ו"סגירת חלון ההזדמנויות".
ארגוני הסביבה טוענים כי בעת הרגישה של חילופי השלטון, מדובר בשיבוש התנהלותה התקינה ובמחטף.
היום גם מציינים ברחבי העולם יום האוקיינוסים הבין לאומי, ובמחאתם ליד הכנסת דרשו פעילי הסביבה שלא לקדוח בפלמחים, לבטל את ההסכמים בין קצא"א לאיחוד האמירויות לשינוע נפט ולבטל לאלתר את כל הפרויקטים הפוסיליים המתוכננים לקידוח.

2 צפייה בגלריה
הפגנה 8.6.2021 נגד כוונת משרד האנרגיה לחזק ולעודד קידוחי גז נוספים 1
הפגנה 8.6.2021 נגד כוונת משרד האנרגיה לחזק ולעודד קידוחי גז נוספים 1
תמונות מההפגנה נגד כוונת משרד האנרגיה לעודד קידוחי גז
(צילום: גרינפיס ישראל)
״מבחינה כלכלית, התחרותיות של גז מול אנרגיות מתחדשות הולכת ופוחתת, בישראל, כמו גם בעולם כולו. חוסר היכולת של הגז להתמודד אל מול האנרגיות המתחדשות בעלויות ייצור החשמל צורם לעין אף יותר אם מכניסים למשוואה את הסובסידיות של המדינה לפרויקטי מתקני גז, שאינן מגולמות במחיר החשמל המיוצר ממנו: סלילת צנרת, תמיכה בהקמת תחנות כוח זעירות, דמי זמינות ליחידות הפרטיות, עלות אבטחת אסדות הגז ומתקני אנרגיה רגישים אחרים ועוד״, טוענים ארגוני הסביבה בפנייתם לשר האנרגיה.
יוני ספיר יו״ר עמותת שומרי הבית ומיוזמי המכתב מטעם הפורום לאנרגיה נקייה מסר: ״במקום להתקדם לעבר משפחת העמים הנפטרת מדלקי מאובנים, ישראל מתאבדת כלכלית, ביטחונית, בריאותית, אקלימית, סביבתית וחברתית. אנחנו חייבים לעצור את המחטף המסוכן הזה שמבשלים לנו שטייניץ וחבר מרעיו, לטובת עתידנו״.
לידיה מורדבינקין, ממובילות המחאה בארגון מגמה ירוקה, מסרה בתגובה: "ועדת אדירי ומשרד האנרגיה קבעו בניגוד לכל היגיון כי יש לעודד חיפושי מאגרי גז נוספים בים בעשור הקרוב. הגענו לכאן היום כדי לומר - תם העידן בו הורסים את הטבע ברישיון. אנו נוודא שהממשלה החדשה תהווה אלטרנטיבה הפוכה למדיניות ההרסנית שהוביל שטיינץ, ותתתמקד בפיתוח פתרונות וחלופות של אנרגיה מתחדשת המגנה על משאבי הטבע, ומצמצמת ככל האפשר את הפעילות הפטרוכימית וזיהום הים".