סגור
אתר הטמנת ה אשפה הגדול בארץ אפעה ש ב דרום
אתר הטמנת האשפה אפעה (צילום: חיים הורנשטיין)

דרעי ויתר: קרן הניקיון תישאר במשרד להגנת הסביבה

בהסכמים הקואליציוניים עם ש"ס נקבע כי משרד הפנים יזכה לשליטה כמעט מוחלטת בקרן הניקיון, המנוהלת על ידי המשרד להגנת הסביבה ואשר אמורה לטפל בבעיית הפסולת בישראל; ואולם במסגרת אישור התקציב וחוק ההסדרים היום בממשלה ויתרה המפלגה על דרישה זו

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, נסוג מדרישתו להעביר את קרן הניקיון למשרד הפנים. כך, לפי סיכום עם השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ולאחר התערבות של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳ - וזאת במסגרת אישור התקציב וחוק ההסדרים היום בממשלה.
הדרישה שסוכמה מול ש"ס בהסכמים הקואליציוניים, לפיה משרד הפנים יזכה לשליטה כמעט מוחלטת בקרן המנוהלת על ידי המשרד להגנת הסביבה, שבה נצברו כ-2.5 מיליארד שקל במטרה לטפל בבעיית הפסולת בישראל, היוותה איום משמעותי על הסמכות והתקציב העיקרי של המשרד להגנת הסביבה.
לפי הסיכום הנוכחי, הקרן תישאר במתכונתה הנוכחית, ללא מעורבות או נציגות למשרד הפנים. לפי המשרד להגנת הסביבה, "הקרן תפעל במרץ ובשיתוף פעולה עם משרד הפנים להפחתת שיעורי ההטמנה בישראל ולהגדלת שיעורי המיחזור". עוד הוחלט כי כ-600 מיליון שקל מקופת קרן הניקיון יעברו למשרד האוצר כהלוואה - מדובר בסיכום שהיה מול ממשלת בנט ב-2021, ולא מומש.
במדינת ישראל מיוצרים כ-6 מיליון טונות פסולת עירונית בשנה, וכמויות הפסולת גדלות בשיעור ממוצע של 2.6% לשנה. למרות המשמעות הסביבתית הכבירה, כ-80% מהפסולת בישראל מוטמנת ורק כ-20% מועברת לטיפול ומחזור. לפי המשרד להגנת הסביבה, מדינת ישראל נמצאת בפיגור של כ-20 שנה בתחום הטיפול בפסולת ביחס למדינות המפותחות. הטמנת הפסולת אחראית לפליטה של כ-10% מפליטות גזי החממה של המשק, ולנזקים נוספים לקרקע ולמי התהום.
כספי חשבון ההטמנה בקרן הניקיון הם כלי העבודה התקציבי הבלעדי למימוש יעדי המדיניות לטיפול בפסולת ולצמצום ההטמנה, באמצעות הקמת תשתיות מתקדמות ופעולות להפחתה, מיחזור והשבה של פסולת. דרעי דרש במסגרת ההסכמים הקואליציוניים להעביר את הקרן לניהול של משרד הפנים, למרות שאינו עוסק בנושא פסולת, ואינו הרגולטור האמון על הנושא או נושא באחריות המיניסטריאלית בתחום. לאור מאבק שהתרחש בשבוע החולף סביב הניסיון לממש בהקדם את ההבטחה הקואליציונית, הסיכום הוסר מהפרק.