סגור
משפט שופט פטיש
בלאק סוואן טענה כי תגיע לשווי של 2.87 מיליארד דולר לפחות" (צילום: שאטרסטוק)

תביעה נגד חברת התוכנה BlackSwan: "הציגה מצגי שווא כדי לקבל הלוואות"

חברת י.ח להב, שהלוותה 1.75 מיליון דולר לחברת התוכנה מבוססת הבינה המלאכותית, טוענת כי נאמר לה שהחברה בצמיחה משמעותית ובעלת שווי גבוה, אולם משיחות מוקלטות עם בכירי החברה עולה כי BlackSwan נתונה בקשיים כספיים ופיטרה עובדים

חברת התוכנה הישראלית מבוססת הבינה המלאכותית BlackSwan (בלקסוואן), הציגה מצגי שווא כדי לקבל הלוואה של 1.75 מיליון דולר שאותה לא השיבה. כך נטען בתביעה שהוגשה ביום שלישי לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי המלווה - חברת הייעוץ י.ח להב.
התביעה כוללת מצגות ונתונים של בלקסוואן, וכן תמלילי שיחות בין בעלי י.ח להב, יוסי להב, למייסד, בעל המניות והמנכ"ל עד לאחרונה של בלקסוואן, מיכאל אוליאל, מהם עולה כי בלקסוואן נמצאת בקשיים כלכליים.
בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד סיני אליאס ועו"ד איילת ווסוקי-דולוב ממשרד סיני אליאס ושות', נטען כי "בפני להב הוצגו מצגים לפיהם החברה מצויה בצמיחה משמעותית, בעלת איתנות פיננסית ובמהלכו של סבב גיוסים מוצלח שחלקו הארי כבר מובטח באמצעות קרן שפע ולקראת גיוס משמעותי נוסף. כמו כן שוויה של החברה במהלך השנים הקרובות כאמור צפוי להגיע למעל מיליארד דולר". אלא שעל פי התביעה "כל המצגים הנ"ל נתגלו תוך פרק זמן קצר כמצגים מטעים ומצגי שווא".
להב טענת שבמצגת שנשלחה אליה כדי לשכנע אותה לתת את ההלוואה, נטען כי שווי החברה עומד על 350 מיליון דולר (לפני ההשקעה) נכון למועד המצגת (אוגוסט 2022). תחת ההנחות שהוצגו, שווי החברה צפוי להיות בין 2.87 מיליארד דולר (על פי התרחיש הנמוך לשנת 2025) לבין 9.9 מיליארד דולר (על פי התרחיש הגבוה לשנת 2026). עוד הוצגו במצגת, ובמצגים שניתנו לצידה בעל פה לטענת התובע, נתונים על התקשרויות של החברה מול לקוחות משמעותיים, קיומם של משקיעים איכותיים, יתרונות תחרותיים, קיומו של צוות ניהולי ומסחרי מוביל, מנוסה ורציני.
על פי כתב התביעה, ההכנסות של בלקסוואן ב-2021 עמדו על 106 אלף דולר בלבד, וצפי להכנסה של 11 מיליון דולר ב-2022 ,כאשר הגידול הצפוי לשנת 2027 היה סך של 779 מיליון דולר. תחזיות החברה כבר ל-2022 התבררו כרחוקות מהמציאות. ההלוואה שנתנה להב לבלקסוואן, לטענתה להב, נדרשה לחברה כהלוואת גישור (לתקופה שהוערכה בכחודשיים) עד לגיוס הכספים שצפויה החברה לגייס במסגרת של הנפקה פרטית וכספים שצפויים להגיע לחברה בסכום של 30 מיליון דולר לפחות (לפי שווי חברה של 350 מיליון דולר).
ההלוואה לא שבה. "בתחילה הוצגה לתובעת תמונה בדבר קיומם של 'צרכים תזרימיים' של החברה בגינם החברה זקוקה לזמן קצר נוסף להשבת סכום ההלוואה", נכתב בתביעה. "בהמשך התברר, מתוך דברים מפורשים שהוצגו על ידי הנתבעים כי: החברה מצויה בקשיים תזרימיים משמעותיים; כי היא אינה משלמת משכורות לעובדים בזמן; כי מצבת כוח האדם צומצמה בכ-50%; כי גיוסים מובטחים ממקורות יציבים לא הגיעו; כי יש לחברה חובות משמעותיים לספקים; כי החברה בחוב אדיר וכי לחברה גירעון בסך של כ-1 מיליון דולר בכל חודש; כי כספים שמשולמים – משולמים באיחור".
לתביעה צורף תמליל שיחה ממאי 2023בין המייסד מיכאל אוליאל, ששימש כמנכ"ל עד לאחרונה, לבין בעלי י.ח להב, יוסי להב. "אין פה שום דבר. אני אגיד לך ככה, החברה חיה בחוב אדיר. אתה מבין?", מצוטט אוליאל. "תוכלו לראות איך אנחנו חיים. אנחנו חיים בעיקר מתרומות. זאת אומרת קיצצנו בכוח אדם בצורה מטורפת".
יוסי: מה זה מטורפת?
מיכאל: חצי, חצי כוח אדם.
יוסי: הייתם, הייתם 300?
מיכאל: היינו 400.
יוסי: פיטרתם כמה?
מיכאל: פיטרנו 210, 210 אנשים.
בהמשך השיחה אומר אוליאל: "היכולת שלי לתפקד היום, לא נכנס לי מספיק כסף בשום תצורה שהיא, שבה אני יכול להמשיך לתפקד. מאד פשוט. יש מתמטיקה, בסוף יש cash loan. בתוך המתמטיקה של ה- cash loan הזה, זה לא עובד...".
על פי התביעה, לאחר עזיבת אוליאל מי שמשמש כרוח החיה בבלקסוואן הוא משקיע ואחד הדירקטורים בחברה, נח הרשקוביץ'. הרשקוביץ' לפי התביעה הוא גם דירקטור בחברת האב סקיוריטי שנסחרת בנאסד"ק.
אוליאל והרשקוביץ' לא מסרו תגובה עד מועד הפרסום.