סגור
יאיר לפיד  בנימין נתניהו
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. המפלגות הגדולות ביותר עם החוב הגדול ביותר (צילום: אוהד צויגנברג, יונתן זינדל/פלאש90)

בלעדי
למפלגות אין כסף לממן את הקמפיינים לבחירות

לליכוד יש חובות של 50 מיליון שקל וליש עתיד חובות של 23 מיליון שקל. כל המפלגות, מלבד הערביות, טובעות בחובות וייאלצו לקחת הלוואות למימון הבחירות. ומה יקרה לחוב של מפלגה שלא תיכנס לכנסת?

שלושה חודשים בדיוק לפני הבחירות: לרוב המפלגות אין כסף למימון מערכת הבחירות. מנתונים עדכניים על היקף החובות של המפלגות שמתפרסמים כאן לראשונה עולה כי כל המפלגות (למעט 3 קטנות) מצויות בחובות, מה שמקשה עליהן לממן את הקמפיינים לבחירות לכנסת. היקף החובות של כל המפלגות לכנסת מגיע ל־174 מיליון שקל.
כעת המפלגות מוציאות כספים ובונות על כך שיקבלו הרבה מנדטים שכן גובה מימון המפלגות נקבע לפי מספר המנדטים. המפלגות מתכוונות לקחת הלוואה מהכנסת למימון הקמפיינים שאותה יחזירו מהמימון השוטף בכנסת הבאה והיא תיפרס עד מרץ 2027.
מימון הבחירות הסופי של כל רשימה מחושב לפי ממוצע של מספר הח"כים בכנסת ה־24 והכנסת ה־25 בתוספת סכום קבוע של 1.6 מיליון שקל לכל רשימה. .
ב־15 בספטמבר, עם הגשת הרשימות לועדת הבחירות המרכזית, יקבלו כל המפלגות מקדמה של 1.12 מיליון שקל עבור כל אחד מחברי הכנסת שלהן בתחילת הכנסת ה־24.
הליכוד:
חוב של כ־50 מיליון שקל
לליכוד 29 ח"כים בכנסת היוצאת ולכן היא זכאית למקדמת מימון בחירות של 32.5 מיליון שקל (לפי 1.12 מיליון שקל לכל ח"כ). לפי הסקרים, הליכוד תקבל כ־35 מנדטים ובתרחיש כזה תזכה למימון בחירות של 52.8 מיליון שקל. אבל, היא תוכל לאחר הבחירות, בדצמבר 2022, לקחת מהכנסת הלוואה של כ־30 מיליון שקל שאותה תפרוס ל־52 חודשים.
יש עתיד:
חוב של 23.3 מיליון שקל
היקף החובות של יש עתיד הוא 23.3 מיליון שקל, לאחר שהוגדל לאחר חקיקת החוק להקדמת הבחירות ב־7 מיליון שקל.
הסקרים מנבאים ליש עתיד כ־20 מנדטים, כך שמימון הבחירות הכולל יהיה בסביבות 30 מיליון שקל. לאחר הבחירות תוכל יש עתיד לקבל הלוואה נוספת של כ־22 מיליון שקל מהכנסת. בספטמבר תקבל מקדמת מימון בחירות של 19 מיליון שקל.
כחול לבן:
חוב של 15 מיליון שקל
החובות של כחול לבן בראשות בני גנץ מגיעים ל־15 מיליון שקל. המפלגה תרוץ ברשימה אחת עם תקווה חדשה לישראל בראשות גדעון סער שלה חובות של 10 מיליון שקל. שתי המפלגות יקבלו מימון בחירות ומימון מפלגות בנפרד בהתאם למספר חברי הכנסת שיכניסו בקדנציה הבאה.
לפי הסקרים, שתי המפלגות יחדיו מגיעות ל־12 מנדטים. מקדמת מימון הבחירות שתקבל כחול לבן היא כ־9 מיליון שקל ותקווה חדשה 6.72 מיליון שקל. לאחר הבחירות שתי המפלגות יצטרכו לפרוס את חובותיהן לכנסת.
הרוח הציונית:
חוב של 13.5 מיליון שקל
בשבוע שעבר החליטו יו"ר ימינה איילת שקד ויו"ר דרך ארץ יועז הנדל שיתמודדו ברשימה משותפת לכנסת, הרוח הציונית. לימינה חוב של 10 מיליון שקל, ולדרך ארץ – 3.5 מיליון שקל. הסקרים מנבאים לרשימה המאוחדת 4 מנדטים. אם הרשימה לא תעבור את אחוז החסימה לא ברור מהיכן יכוסו החובות של שתי המפלגות, והם יוכרזו כחובות אבודים. כנראה זו הסיבה שלפי שעה הוחלט להקצות לרוח הציונית כ־1 מיליון שקל לקמפיין הבחירות.
ימינה זכאית למקדמה של 1.12 מיליון שקל עבור 7 הח"כים שלה בתחילת הכנסת ה־24, כך שבאמצע ספטמבר, עם הגשת הרשימות לוועדת הבחירות, תקבל מקדמה של 7.84 מיליון שקל. דרך ארץ מנתה עם כינון הכנסת היוצאת רק ח"כ אחד ותקבל מקדמה של 1.12 מיליון שקל בלבד. הסיבה לכך היא שח"כ צבי האוזר נכנס לכנסת רק בהמשך בעקבות חקיקת החוק הנורבגי.
אם ימינה תקבל 2 מנדטים, היא תקבל מימון בחירות כולל של כ־5.6 מיליון שקל. סכום זה לא יכסה את חובותיה הנוכחיים ולכן תצטרך לשעבד עד כמחצית ממימון המפלגות השוטף בכנסת הבאה לטובת החזר החובות. אם דרך ארץ תכניס 2 ח"כים לכנסת היא תקבל מימון בחירות סופי של 4 מיליון שקל, שיאפשר לה לחסל את חובותיה.
העבודה:
חוב של 13 מיליון שקל
היקף החובות של מפלגת העבודה בראשותה של מרב מיכאלי עומד על כ־13 מיליון שקל. אם העבודה תקבל 6 מנדטים, מימון הבחירות שלה יגיע ל־8.4 מיליון שקל. כלומר היא תצטרך לפרוס את חובותיה לאחר הבחירות.
מרצ:
חוב של 11 מיליון שקל
מרצ נמצאת בחוב של 11.2 מיליון שקל. בסקרים היא נעה בין 4 ל־5 מנדטים. אם תעבור את אחוז החסימה ותקבל 4 מנדטים, יהיה לה קושי להחזיר את כל חובותיה בקדנציה באה.
ישראל ביתנו:
חוב של 8.7 מיליון שקל
לישראל ביתנו, מפלגתו של שר האוצר אביגדור ליברמן, חוב של 8.7 מיליון שקל. יש לה בכנסת היוצאת 7 מנדטים ולכן תקבל מקדמת מימון בחירות של 7.8 מיליון שקל.
לש"ס יש חוב של 6.3 מיליון שקל והיא תוכל לפרוס אותו לאחר הבחירות.
לאגודת ישראל חוב של 6.9 מיליון שקל, ולדגל התורה חוב של 6.2 מיליון שקל. כל אחת מהן תקבל מקדמת מימון בחירות של 3.9 מיליון שקל.
לשתי מפלגות במגזר הערבי חובות נמוכים: בל"ד עם חוב של 1 מיליון שקל ורע"מ עם חוב של 600 אלף שקל. לחד"ש ותע"ל אין חובות.