סגור
חיים ביטון האחראי על החינוך החרדי
השר חיים ביטון (צילום: יריב כץ)

להרגיע את ש"ס: החברה למתנ"סים תעבור לידי השר חיים ביטון

בליכוד חושדים כי השר גנץ עשוי לתמוך בחקיקה סביב "חוק ההשתמטות" בתמורה לתמיכת יו"ר ש"ס דרעי בהקדמת הבחירות, ונאלצים להרגיע את המפלגה החרדית; לפיכך הממשלה תתבקש מחר לאשר את המהלך, בו תועבר החברה לידיו של ביטון, המשמש כשר במשרד החינוך; עם זאת, האחריות על פעילות "סל תרבות" אותה מבצעת החברה תישאר בידיו של השר קיש

הממשלה תתבקש מחר (א') להעביר את האחריות על החברה למתנ"סים לידיו של השר במשרד החינוך חיים ביטון (ש"ס). כיום אחראי על החברה שר החינוך יואב קיש עצמו. עם זאת הפעילות "סל תרבות" במשרד החינוך, שגם בגינה הוכרזה החברה למתנ"סים כזרוע ביצוע של המשרד, תישאר באחריותו של קיש.
המהלך נועד להרגיע את ש"ס על רקע "חוק ההשתמטות", לאחר שבליכוד מעריכים כי מתקיים שיתוף פעולה בין יו"ר ש"ס אריה דרעי ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. באחרונה נערכה הידברות בין השניים לחקיקת "חוק ההשתמטות", ובליכוד חושדים כי גנץ עשוי לתמוך בחקיקת חוק בנושא זה כעת, וזאת בתמורה לתמיכת דרעי וש"ס בהקדמת הבחירות.
מאז הוקמה הממשלה הנוכחית בסוף דצמבר 2022 מופקד ביטון כאחראי על החינוך החרדי, הכולל את רשת "מעיין החינוך התורני" המקורבת לש"ס.
החברה למתנ"סים משמשת כזרוע ביצוע של משרד החינוך, והיא מפעילה כ-180 מתנ"סים. מנכ"ל החברה טל בסכס התפטר לאחרונה ממשרת הפרויקטור האזרחי, לה מונה בעקבות המלחמה.
"סל תרבות ארצי" היא תוכנית חינוכית החושפת את תלמידי ישראל לתרבות ואומנות כחלק ממערכת החינוך הפורמלי. התוכנית פועלת משנת 1987 ביישובים רבים ברחבי המדינה. בליכוד מבקשים להשאיר אותה בידי שר החינוך על מנת להימנע מכך שנציג של ש"ס יופקד על קביעת תכני התוכנית בכל רחבי הארץ.
סביר להניח שהעברת החברה למתנ"סים באיחור באה לפצות בין היתר על הכישלון של הליכוד במימוש תוספות השכר למורים החרידם בהיקף של 600 מיליון שקל לשנה. התוספות מוצגות כיישום של רפורמת "אופק חדש" בחינוך החרדי למרות שמדובר ברפורמה בחינוך הממלכתי והרשתות החרדיות פרטיות.
עתירה לבג"ץ של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון נגד התוספות והדו"ח שהכין רואה החשבון עופר אלקלעי בהזמנת איש העסיקם ישראל קרויזר מבליטים מאוד את הפיקוח הלקוי על רשתות החינוך החרדיות המפלגתיות החינוך העצמאי של אגודת ישראל ובני יוסף של ש"ס למרות אי הסדרים הגדולים שהתגלו בהן. דבר מקשה מאוד על אנשי האוצר ומשרד המשפטים לאפשר את ההעברות. הכישלון הזה בעייתי במיוחד לש"ס משם שהשר חיים ביטון הוא השר האחראי לחינוך החרדי ומתקשה לספק את הסחורה.
החברה למתנ"סים יכולה לשרת את ש"ס בשורת היבטים. אחד מהם הוא הופעות זמר ואירועים על זמרים חרדים. זהו נושא שיו"ר ש"ס דרעי פיתח מאוד כשהיה השר לפיתוח הנגב, הגליל והפריפריה. המופעים האלה, כמו כרטיסי המזון של ש"ס, מזוהים מאוד עם דרעי וביחד יוצרים שילוב של "לחם ושעשועים" שניתן להתגאות בו לבוחרים. עוד מרכיב שיכול להיות מאוד מועיל מבחינת ש"ס הוא שילוב פעילים שלה כעובדי מתנ"סים. כך גם להשתלב במאגר משרות גדול וגם לחזק עוד יותר את האחיזה שלה בשטח ביחוד באזורים חרדיים ובפריפריה.
תקציב החברה למתנ"סים ב-2024 הוא 88 מיליון שקל, לעומת 139 מיליון שקל ב-2022. במו"מ הקואליציוני ניתנה לדרעי הבטחה להעביר את החברה למתנ"סים לאחריות ש"ס, אבל הדבר לא נכלל בהסכם הקואליציוני.
העברת האחריות של החברה למתנ"סים לביטון היא חלק מדפוס הפעולה שנוהג באחרונה ראש הממשלה בנימין נתניהו ותכליתו לרצות את שותפיו בקואליציה על רקע חיכוכים בה בעקבות התנהלות המלחמה , וחקיקת "חוק ההשתמטות".
כך, בשבוע שעבר, אישרה הממשלה את העברת הרשות לאכיפה במקרקעין ממשרד האוצר אל המשרד לביטחון לאומי בראשות השר איתמר בן גביר (עוצמה יהודית). סיכום על כך הושג בעת חתימת ההסכם הקואליציוני אבל לא בוצע. בשבוע שעבר הכריז בן גביר "אם ראש הממשלה יחליט לסיים את המלחמה ללא מתקפה נרחבת על רפיח על מנת להכריע את חמאס, לא יהיה לו מנדט להמשיך לכהן כראש הממשלה".
גורמים בכנסת חוששים שבן גביר עלול לנצל את העברת היחידה אליו לפעילות "באופן גזעני נגד החברה הערבית".
בנוסף ,לפני כשבועיים אישרה הממשלה את ההסכם בין משרד ההתיישבות בראשות אורית סטרוק (הציונות הדתית) לבין החטיבה להתיישבות, באופן שמקל על ההתקשרות בין המשרד לחטיבה.