סגור
חרדים חוסמים כבישים ב ירושלים ב מחאה נגד גיוס ל צה"ל 26.2.24
חרדים חוסמים כביש בירושלים ב מחאה נגד גיוס לצה"ל, בפברואר (צילום: AP Photo/Leo Correa)

הישראבלוף של הממשלה: החרדים ימשיכו להשתמט, והעומס על המשרתים יגדל

צה"ל שינה עמדה ובשל אתגרי הביטחון הגדלים הוא מעוניין לגייס את החרדים. אבל המתווה המסתמן להעלאת גיל הפטור מגיוס הוא הרע מכל העולמות: מכביד את הנטל על המשרתים וגוזר על החרדים הישארות בישיבה עד גיל מאוחר. בינתיים חיילי הסדיר משלמים את המחיר

בימים האחרונים עמלים במשרד ראש הממשלה על מציאת פשרה, מעין ישראבלוף, שיאפשר לרוב המוחלט של החרדים להמשיך להשתמט אך יוכל להיות משווק ציבורית כהישג שמצמצם את אי השוויון בנשיאה בנטל. הפשרה המסתמנת כוללת את העלאת גיל הפטור מגיוס משמעותית (ההדלפות השונות נעו בין גיל 34 ל־40) בטענה כי גיל פטור גבוה יגרום לחרדים להעדיף להתגייס לצבא. יחד עם קביעת יעדי גיוס וסנקציות כלכליות שייכנסו לתוקף רק בעוד מספר שנים.
מי שצפוי להיעדר מההצבעה על "מתווה נתניהו" להשתמטות חרדים הוא שר הביטחון יואב גלנט, האדם שאחראי על צה"ל ועל נושא של גיוס החרדים, ומי שבלעדיו אף מתווה לא יקודם. גלנט ייעדר מפני שהוא צפוי לטוס לוושינגטון בכדי להתמודד עם משבר ביטחוני אחר: הקרע ביחסים עם הממשל האמריקאי, שיוצר לצה"ל כאב ראש רציני בכל הקשור להצטיידות ולהגעת חימושים לישראל. כזכור, גלנט הציב בחודש שעבר אולטימטום לממשלה ודרש שכל מתווה גיוס שיוצג יהיה מקובל על כל חלקי קואליציית החירום, שכוללת את כל קשת הדעות שבין יצחק גולדקנופף לגדי איזנקוט.
המתווה המסתמן הוא הרע מכל העולמות, מפני שהוא לא נותן מענה מיידי לצרכי כוח האדם של צה"ל ולא לזעם הציבורי המוצדק שדורש שוויון בנטל, מרחיק את הגברים החרדים עוד יותר ממעגל התעסוקה וגוזר עליהם חיים בישיבה עד גיל מבוגר באופן שכמעט ולא יאפשר לאף אחד מהם להשתלב לאחר מכן בעולם התעסוקה. המשא ומתן על מתווה נתניהו מנוהל אך ורק בדרגים הפוליטיים, ואנשי מערכת הביטחון והאוצר ממודרים ממנו למרות ההשפעה הדרמטית שלו על הביטחון והכלכלה הישראלית.
עמדת מערכת הביטחון בכל הקשור לגיוס חרדים השתנתה משמעותית בשנה האחרונה, וזאת עקב הצורך האקוטי בכוח אדם שנוצר לאחר טבח השביעי באוקטובר והחזית הכפולה בדרום ובצפון. בצה"ל טוענים כי הם זקוקים לעוד אלפי חיילים ולוחמים בכדי להתמודד עם שגרת הביטחון החדשה שנוצרה וגם כדי למלא את המחסור שנוצר עקב מספר גבוה של הרוגים ופצועים שיצאו מהסד"כ הצה"לי. אם עד לאחרונה במטכ"ל היו אמביוולנטיים בקשר לחשיבות שבגיוס חרדים לצה"ל ואולי אף ראו בה כאתגר שעדיף לדלג מעליו עקב קשיי הכלת החיילים החרדים, כיום הרמטכ"ל הרצי הלוי מדבר באופן גלוי על כך שיש צורך לגייס את כל חלקי העם וכי הצבא ערוך לכך.
במידה והחרדים לא יתגייסו, צה"ל ייאלץ להגדיל את כמות החיילים באמצעים העומדים לרשותו שכוללים את הכבדת הנטל על מערך המילואים והארכת שירות הסדיר. זו אחת הסיבות לכך שבמערכת הפוליטית מעכבים את החוקים הללו וכורכים אותם יחד עם מתווה אפשרי לגיוס חרדים – ככל שמעגל השירות יתרחב ויגויסו יותר חרדים, נשים דתיות, ערבים ואוכלוסיות נוספות, כך יירד העומס ממערך המילואים ומחיילי הסדיר. על רקע זה פורסם גם מחקרו של הכלכלן הראשי באוצר שמואל אברמזון שמצא כי עלות חודש של חייל מילואים עומדת על 48 אלף שקל, וזאת לעומת זאת עלות של חייל סדיר שעומדת על 27 אלף שקל בחודש בלבד - כאשר הרמיזה הברורה היא שמדובר בשני מוצרים תחליפיים ושמערך הסדיר יורחב רק באמצעות הכנסת אוכלוסיות נוספות למעגל הגיוס.

הטיול אחרי צבא בוטל

היעדר קבלת ההחלטות בממשלה פוגעת בראש ובראשונה בצה"ל, שנאלץ להתמודד עם המחסור בכוח האדם באמצעות צווי שמונה וגיוס מידי של חיילי סדיר למילואים ביום שחרורם. בצה"ל טוענים שמדובר במענה קצר טווח בלבד, אך בסיסי צה"ל כבר מלאים במי שהיו עד לאחרונה חיילי סדיר והשחרור שלהם פשוט בוטל – לעתים בהתראה קצרה מאוד. בינתיים מי שגויסו למילואים מיד עם שחרורם הם לוחמים ממחזורי מרץ 21 ואוגוסט 21, כמו גם בעלי תפקידים קריטיים אחרים ממחזורי גיוס אלה. חיילים אלו, שחלק נכבד מהם חווה על בשרו את מאורעות המלחמה נאלצים לוותר על חיי אזרחות שמעולם לא הכירו ולדחות בעל כורחם תוכניות כמו טיול אחרי צבא, לימודים או עבודה.
לעובדה כי הארכת שירות הסדיר נעשית בפועל באמצעות צווי שמונה יש גם מחיר כלכלי, וזאת מפני שצה"ל משלם למילואימניקים משמעותית יותר מאשר לחיילים סדירים: מילואימניקים מקבלים שכר מינימלי של כ־9,000 שקל בחודש לא כולל מענקים, וזאת לוחמי חוד בשנת הסדיר השלישית שלהם שמקבלים כ־3,300 שקלים בחודש בלבד. עם זאת, יש לציין כי במערכת הביטחון טוענים כי גם אם חוק הארכת שירות הסדיר יעבור, יעודכנו דמי הקיום ומענקים למי שהוארך שירותו. גם כעת, יותר מחמישה חודשים מאז פרוץ המלחמה, משרתים עשרות אלפי מילואימניקים באמצעות צווי שמונה.
תגובת דובר צה״ל: "בעקבות הצרכים המבצעיים ולאור המלחמה, מגוייסים לוחמים ובעלי תפקידים קריטיים לשירות מילואים בצו 8 מיד עם שחרורם מהשירות הסדיר. חיילים אלה זכאים לכלל התנאים הרלוונטיים לאנשי מילואים בצו 8".
מלשכת ראש הממשלה נמסר ש"אין מה לומר כרגע".