סגור
מנכ"ל דן אופיר קרני
אופיר קרני, מנכ"ל דן. רכישה ראשונה של חברת אוטובוסים (אמנון חורש)

בלעדי
דן רוכשת את חברת האוטובוסים ז'ק יולזרי תמורת 25 מיליון שקל

חברת האוטובוסים יולזרי, שפועלת במקטע המוסדי והעסקי, תתמזג ליונייטד, חברה־בת של דן, העוסקת בהיסעים פרטיים. הכנסות יולזרי מוערכות ב־70 מיליון שקל בשנה

המוביל ז'ק יולזרי, מחברות האוטובוסים הוותיקות בארץ, נמכרת לחברת דן. ל"כלכליסט" נודע כי דן תשלם כ־25 מיליון שקל עבור החברה. מבחינת דן זו רכישה ראשונה של חברת אוטובוסים, והיא תמזג אותה לתוך חברת יונייטד, חברה־בת בבעלות מלאה, העוסקת בהיסעים פרטיים, במטרה לחזק את המקטע המוסדי שבו בולטת הפעילות של יולזרי. החברה, שהוקמה ב־1964, פעלה לאורך השנים מהעיר רמלה, ועם הזמן צברה לקוחות עסקיים גדולים כמו בזק, קוקה־קולה והתעשייה האווירית.
100 נהגי יוזלרי יישארו בתפקידם. היקף ההכנסות של המוביל ז'ק יולזרי מוערך ב־70 מיליון שקל בשנה, ושווי פעילותה מוערך ב־40 מיליון שקל. בבעלות החברה 70 אוטובוסים שמייצרים כ־50% מהכנסותיה, ויתר ההכנסות מגיעות מקבלני משנה.
יונייטד, שאליה תמוזג יולזרי, הוקמה ב־1960 ומתחרה בפעילות ההיסעים המיוחדים והפרטיים מול אגד היסעים ובון תור. התחום המוסדי והלקוחות העסקיים היה מהפחות מפותחים בחברה שמתמקדת בהסעות לגורמים פרטיים ובפעילות בנתיבים המהירים, בהם היא מסיעה נוסעים למטרופולין בגוש דן.
מצבת האוטובוסים של החברה תגדל בכ־25% בעקבות הרכישה. ככל הנראה מקווים בדן להגדיל באמצעות הרכישה את נתח השוק והיקף ההכנסות, שכן הצמיחה של החברה בתחום התבססה עד היום על צמיחה אורגנית.
כמו חברות אוטובוסים אחרות, נפגעה דן מהחלטת משרד התחבורה להפסיק את שירותי התחבורה הגמישים: באבל של חברת דן בתל אביב, אגד תיקתק בירושלים וחיפה וקוויקר של חברת קווים בעמק חפר ולב השרון. הפעילות התבססה על צי מיניבוסים הנעים במרחב ואוספים נוסעים המזמינים נסיעה מיעד אחד ליעד אחר בכמעין מונית משותפת. יונייטד מספקת גם שירותי הסעות בנתב"ג.
דן – שמוחזקת על ידי חברי דן (50%) וקרן ההשקעות הפרטית ווליו LBH תשתיות (50%) – נכנסה לפעילות בליסבון לפני שנה כשזכתה במכרז להפעלת תחבורה ציבורית בעיר בהשקעה של 80 מיליון יורו.
מבחינת יולזרי, המכירה מגיעה על רקע מחלה שהבעלים יהודה יולזרי מתמודד איתה בימים אלה. ב־2009 יולזרי עבר תקופה קשה לאחר תאונה שבה נהרגו 17 איש, כשאוטובוס של החברה שהוביל מטיילים בצפון הידרדר לתהום ליד עילבון לאחר שהנהג איבד שליטה על הרכב.
יולזרי ונהג האוטובוס הואשמו בעבירות של הריגה וחבלה חמורה בנסיבות מחמירות. יולזרי שכר את שירותיהם של עורכי הדין מיכה פטמן ויהודה כשר. בית המשפט המחוזי בנצרת זיכה אותם אחרי שבע שנות דיונים, ב־2016, וקבע כי התאונה נגרמה בעיקר מחומר שחור שנמצא על הכביש, שעליו ידעו במע"צ אך לא דיווחו הלאה. החברה התאוששה וחזרה לפעילות מלאה אחרי הזיכוי.
בשנים האחרונות השקיע המגזר הפרטי מיליארדי שקלים בתחום התחבורה הציבורית ונגזרותיה. קרן התשתיות נוי, למשל, רכשה את קבוצת עפיפי מהצפון; קרן ג'נריישן, שפועלת כריט בתשתיות, רכשה את חברת בון תור; דן עצמה נרכשה (50%) בידי קבוצה שהוביל בנק ההשקעות וליו בייס; ועסקת הענק הבולטת הייתה רכישת אגד בידי קרן הריט קיסטון לפי שווי עצום של 5 מיליארד שקל. בנוסף נכנסו לתחום אלקטרה, שרכשה את אפיקים ואגד תעבורה, ואיש העסקים מוטי בן־משה באמצעות קבוצת אקסטרא שזכתה במכרזים במרכז ובפריפריה הקרובה.