סגור

מתחילים ללמוד באיחור של שעתיים: "לא הוגן שלוקחים את ההורים כבני ערובה"

במסגרת המחאה של הסתדרות המורים על הסחבת בגיבוש הסכם השכר, יחלו הלימודים בגנים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים בתחומי מחוז מרכז של משרד החינוך בשעה 10:00. הורים תומכים במאבק, אבל זועמים על כך שייאלצו להיעדר מהעבודה: "שגרת הילדים נפגעת וההורים צריכים לחפש פתרונות"

"אני תומכת במאבק המורים, אך הם עלולים לאבד את התמיכה שלנו משום שהמאבק מתנהל על גב ההורים". כמו הרבה הורים שילדיהם לומדים במוסדות החינוך בתחומי מחוז המרכז של משרד החינוך, גילתה טלי ליטני, אם לשלושה מרעננה, כי הלימודים בעיר יחלו היום (חמישי) בשעה 10:00 בבוקר. "זו לא הדרך, השבתת הלימודים תגרום לכך שהורים ייאלצו להיעדר מהעבודה", אמרה ליטני.
אתמול הודיעה הסתדרות המורים כי במחאה על "הסחבת בגיבוש הסכם השכר", הלימודים בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים בערים וביישובים בתחומי מחוז מרכז (הרשימה המלאה בהמשך הכתבה) יחלו באיחור של שעתיים.

"עושים הכול כדי לא להגיע להסכם"

"העיצומים הם קריאת השכמה לממשלה כולה ולפקידי האוצר", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "הם עושים הכול כדי למשוך זמן ולא להגיע להסכם. הם מנותקים מהשטח ולא מבינים שהסחבת פוגעת במורים, בתלמידים ובהורים - שרק בשבוע שעבר הגיעו באלפיהם להפגנת המונים בתל אביב לזעוק על העוול שנגרם לעובדי ההוראה".

1 צפייה בגלריה
מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דוד ויפעת שאשא ביטון שרת החינוך
מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דוד ויפעת שאשא ביטון שרת החינוך
מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דוד ויפעת שאשא ביטון שרת החינוך
(צילום: גדי קבלו, יובל חן)

לטלי ליטני, שמתגוררת כאמור ברעננה, ילדים בגן, בכיתה א' ובכיתה ו'. "אילו שכר המורים היה יותר משבעת אלפים שקלים, גם אני הייתי מורה משום שאני מכירה בחשיבות ההוראה. אבל זו אינה הדרך, הורים ייאלצו להיעדר מהעבודה, השגרה של הילדים נפגעת, הכיתה של הבת שלי הייתה צריכה לצאת להצגה והם לא ייצאו", אמרה.
ליטני הוסיפה: "הילדים שלנו כבר נפגעו והם לא צריכים להיפגע פעם נוספת. ברור לנו שזוהי רק ההתחלה, העיצומים והשביתות יימשכו, מחר ישביתו אזור אחד ואחר כך אזורים אחרים. מקומם שמשרד החינוך מודיע שהוא תומך במאבק המורים בלי לדאוג לחלופות ולהחזר כספי לפעילויות שבוטלו. במקום להיאבק על גב הילדים וההורים, אני מצפה שהסתדרות המורים ומשרדי החינוך והאוצר יישבו ולא יקומו עד שיגיעו להסדר".
סיגל שפיץ טולדנו, יו"ר ועד גני הילדים בהנהגת ההורים הארצית, תקפה את הסתדרות המורים. לדבריה, "שוב הסתדרת המורים מוכיחה שהילדים לא מעניינים אותה אלא כקליפת השום. ניהול מאבק חלוש על חשבון הילדים וההורים לא מחמיא למערכת החינוך פעם נוספת.
"שרת החינוך אשר צריכה לדאוג לילדים ולחינוך סדיר בגני הילדים ובכלל, תומכת במאבק במקום לקדם את הפתרונות. הסתדרות המורים והאוצר נשארים גבוה על העץ שהם טיפסו עליו בלי שום תוכנית סדורה ואפס פתרונות ראויים". לדברי שפיץ טולדנו, ההחלטה להשבית פוגעת בילדים שחלקם היו אמורים לצאת לטיולים ולהשתתף בפעילויות שתוכננו.
רניאל נווה מצפריה, ששניים מילדיו בכיתות א' ו-ו' נמנים עם נפגעי העיצומים, זועם על החלטת הסתדרות המורים. "נדמה כי ארגוני המורים והממשלה שכחו מה זה להיות הורים", אמר נווה. "השבתת מערכת החינוך מהיום למחר גורמת לשיבוש השגרה של הילדים וההורים צריכים לחפש פתרונות. משמעות התחלת יום הלימודים בשעה 10:00 היא אובדן יום עבודה לאחד משני ההורים ולשיבושים. לא הוגן שלוקחים את ההורים כבני ערובה".
מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד אמרה אתמול כי מדי יום היא מקבלת עוד ועוד דיווחים על עובדי הוראה שנוטשים את המערכת. "הזרם הולך וגובר. מנהלים מספרים שייאלצו לסגור כיתות או לשחרר תלמידים מוקדם יותר. גננות בורחות מהמקצוע אחרי שמודיעים להן שבשנה הבאה הן תאלצנה להתמודד לבדן עם 35 ילדים בגן. אנחנו מרגישים חסרי אונים. כל קריאות המצוקה שלנו נתקלות בקירות האטומים של פקידי האוצר".
לטענת בן דויד, פקידי האוצר מזלזלים בעובדי ההוראה על רקע מגדרי. "כבר שנים שאנחנו מתריעים ומחודש ינואר אנחנו משמיעים צעקה רמה שנשמעת בציבור הרחב. אבל פקידי האוצר ממשיכים להגיע לישיבות המו"מ לא מוכנים, עם הצעות מעורפלות ובלי תקציב. איך אפשר להציל את מערכת החינוך ככה? אני מניחה שאם לא היה מדובר במגזר שרובו נשי היחס היה שונה לגמרי".
בן דויד אמרה עוד: "אני קוראת לכל שרי הממשלה, ובמיוחד לראש הממשלה נפתלי בנט, לראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ולשר האוצר אביגדור ליברמן - להתערב במשבר. החינוך הוא המשאב החשוב ביותר לדור העתיד. לא ייתכן שבכירי הממשלה יצפו מהיציע בקריסתה של מערכת החינוך ולא יעשו מאום. נמשיך במאבק בכל האמצעים עד שנחדור את חומת האטימות".
הסתדרות המורים דורשת להעלות את שכר המורים המתחילים ל-10,000 שקלים, וכן להעלות את שכר המורה הוותיק באופן משמעותי. מורים רבים בעלי ותק של שנים ארוכות העידו באחרונה כי הם עדיין משתכרים בשכר נמוך של כ-7,500 שקלים. לדברי בן דויד, האוצר מסכים להעלות את שכר המורה המתחיל לסכום של 8,200 שקלים ולאפשר העלאת שכר זניחה למורים ותיקים. "הציעו 8,200 שקלים למורה מתחיל ואמרתי להם ש-8200 זה בצבא ולמורים ותיקים מעל 15 שנה הם מציעים גורנישט".
המשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר על הסכם שכר קיבוצי חדש החל רשמית לפני כחודשיים, אם כי שיחות לא-רשמיות בנושא נמשכות כבר כשנה. בהסתדרות המורים המתינו שנתיים לפתיחתו, בעיכוב שנכפה עליהם בשל ארבע מערכות בחירות ומגפת הקורונה - אך כעת מבטיחים שם מאבק עיקש.
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון קראה למשרד האוצר להאיץ את המגעים מול הסתדרות המורים כדי למנוע השבתה. "מאבק המורים להעלאת שכרם הוא מאבק צודק וחשוב. המאבק שלהם הוא המאבק של כולנו על עתיד המדינה. בידיים של פקידי האוצר למנוע את השיבושים על ידי פריצת דרך והאצת המשא ומתן באופן מיידי. כל ניסיון למשוך את המשא ומתן מעמיד את מערכת החינוך כולה בסכנה", מסרה השרה.

הערים והיישובים שבהם יחלו הלימודים ב-10:00

אבן יהודה, אורנית, אליכין, אלפי מנשה, אלקנה, אלעד, אריאל, באר יעקב, בית דגן, בני עי"ש, ברנר, גבעת שמואל, גדרה, גדרות, גזר, ג'לג'וליה, גן יבנה, גני תקווה, גן רווה, דרום שרון, הוד השרון, זמר, חבל יבנה, חבל מודיעין, טייבה, טירה, יבנה, יהוד-מונוסון, כוכב יאיר-צור יגאל, כפר ברא, כפר יונה, כפר סבא, כפר קאסם, לב השרון, לוד, מזכרת בתיה, נחל שורק, נס ציונה, סביון גני יהודה, עמנואל, עמק חפר, שדות דן (עמק-לוד), פרדסיה, קדומים, קדימה-צורן, קלנסווה, קריית עקרון, קרני שומרון, ראש העין, ראשון לציון, רחובות, רמלה, רעננה, שוהם, שומרון ותל מונד.